Gem. leestijd 4 min  1698x gelezen

5 databronnen waarmee je nu het verschil maakt in je recruitmentaanpak

Nu de bomen niet meer tot in de hemel groeien, is het misschien nóg belangrijker om je besluiten te baseren op data. Maar waar vind je de goede databronnen om je recruitmentstrategie mee te onderbouwen? 5 voorbeelden.

5 databronnen waarmee je nu het verschil maakt in je recruitmentaanpak

Wil je jouw recruitmentdoelen bereiken? Dan is het belangrijker dan ooit om de goede data te hebben. Maar waar vind je daarvoor de beste databronnen, zodat je ook de juiste beslissingen kunt nemen? In een Live Online Class belichtte Geert-Jan Waasdorp onlangs 20 verschillende en unieke bronnen. Maar gebruik ze vooral niet allemaal, waarschuwt de oprichter van Intelligence Group. Kies er liever een paar selectief, en kijk vervolgens hoe je ze kunt gebruiken. ‘Zo kun je echt genieten en impact maken.’ Een overzicht van 5 voorbeelden:

#1. Studie & Werk

Studie & Werk is een onderzoek dat SEO Economisch Onderzoek jaarlijks uitvoert, in opdracht van Elsevier Weekblad. Het brengt de arbeidsmarktpositie van pas afgestudeerde hoger opgeleiden in kaart, aan de hand van CBS-data. Zo analyseren ze wat de beste papieren zijn om op zak te hebben voor deze pas afgestudeerden. Ook stellen ze met deze data en databronnen als het UWV, DUO en de Belastingdienst, de waarde van opleidingen in de arbeidsmarkt vast. Een nuttige bron als je informatie zoekt over jong talent en hoe zij in de arbeidsmarkt staan.

#2. Jobfeed

Een tweede handige tool is die van Jobfeed, die een kijk geeft op alle vacatures in Nederland en tegenwoordig ook inzicht in skills en competenties biedt. ‘Erg tof’, oordeelt Waasdorp, ‘omdat je heel gericht kunt filteren en vervolgens veel interessante en relevante informatie kunt achterhalen.’

Ook oude vacatureteksten kun je hier terugvinden.’

Zo is te zien hoe vacatures zich hebben ontwikkeld binnen een bepaalde doelgroep of sector in een regio. Ook oude vacatureteksten kun je hiermee terugvinden. ‘Zo kun je van een historisch perspectief mooie trendanalyses maken, gebaseerd op bijvoorbeeld sector, opleidingsniveau, functieniveau, regioniveau, of een combinatie hiervan. Interessante voor leadgeneratie.’

#3. DoelgroepenDashboard (en internationaal zusje G!ant)

Een derde tool is het DoelgroepenDashboard, dat sinds kort ook een internationaal ‘zusje’ heeft, Giant! geheten. Binnen deze dashboards kun je realtime doelgroep- en marktinformatie vinden in een groot en gevarieerd aantal datapunten. Vul een functie en wellicht meerdere filters zoals regio en werkervaring in en ontvang meer dan 40 datapunten aan informatie om je recruitmentstrategie te versterken. Denk aan: wervingshaalbaarheid, schaarste, pullfactoren, arbeidsvoorwaarden, en hoe en waar je je doelgroep het beste kunt bereiken.

#4. Eurostat

Waasdorp is daarnaast erg enthousiast over de data van Eurostat, aangeleverd door de Europese Commissie. ‘Alhoewel de interface wat lastig te beheersen is, is de inhoud van de data echt goed’. Je verdiepen in de wat onoverzichtelijke database wordt beloond met krachtige data waarmee je echt impact kunt hebben, zegt hij. ‘Maar als je alleen gericht bent op Nederland, kun je misschien beter terecht bij de data van het CBS.’

#5. RecruitEverywhere

Het laatste voorbeeld dat we hier behandelen is RecruitEverywhere, een tool die de optie geeft om van verschillende landen de meest populaire jobboards te achterhalen op doelgroepniveau. Ook kun je filteren op bijvoorbeeld professie en aantal sollicitanten. RecruitEverywhere geeft naar aanleiding hiervan een lijst met media die je zou kunnen inzetten voor je recruitmentstrategie.

‘Vul alleen de doelgroep in en het aantal sollicitanten, en je krijgt al een ranking.’

‘Een ander leuk trucje is dat als je alleen de doelgroep invult en het aantal sollicitanten, je een ranking krijgt van de top 25 Europese landen waar je deze doelgroep het beste en makkelijkste kunt werven, en hoe groot de talentpool in deze landen is’, aldus Waasdorp. ‘Handig als je internationaal wilt werven.’

‘Presenteer met impact’

En zo komen er nog 15 unieke databronnen in de Online Live Class voorbij. Maar probeer daarbij vooral om niet te verdwalen in de data, waarschuwt Waasdorp. Er zijn weliswaar bergen aan data beschikbaar, maar dat betekent niet dat je ook maar het beste alle databronnen kunt gebruiken, als je anderen wil overtuigen. ‘Kies liever twee databronnen die voor jouw situatie momenteel interessant zijn, en word daar een expert in.’

‘Dus zet eens eens mínder data op een slide. Of liever nog: kies één cijfer dat echt impact maakt.

Daarnaast moet je durven spelen met uitingsvormen van data, adviseert hij. ‘Dus zet eens eens mínder data op een slide. Gebruik indrukwekkende figuren. Maak de data mooi op, zodat ze vertellen wat je wil vertellen. En vergroot en benadruk vooral ook bepaalde cijfers. Of liever nog: kies één cijfer dat echt impact maakt. Dat maakt je boodschap ook sterker. Als je je focust op een paar sterke datapunten en deze impactvol presenteert, dan kun je echt genieten.’

Meer informatie

De gehele Live Online Class arbeidsmarkt- en recruitmentdata van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is hier terug te kijken. Of kijk hier voor informatie over de webinars die er binnenkort aankomen.

Over de auteur

Devina Ko is Content marketeer bij Intelligence Group.

data inzicht in de arbeidsmarktMeer weten?

In 2007, 2013, 2019 en 2020 is er onderzoek gedaan naar de Recruitment Kengetallen in Nederland. Op 18 juni worden deze gepresenteerd in een speciaal online Werf&-seminar over Recruitment Kengetallen. Met inzicht, tips en tricks en een verhaal uit de praktijk. Hier vind je alle informatie.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners