Een sollicitatie versturen via WhatsApp? Het is bij veel organisaties tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Deze 5 bedrijven hebben er in elk geval al goede ervaringen mee…
Een formele sollicitatiebrief sturen, compleet met cv? Het is in deze tijden voor veel kandidaten een behoorlijke drempel. Dat kan simpeler! Waarom niet gewoon even een appje sturen als je als kandidaat je belangstelling kenbaar wilt maken? Deze 5 organisaties laten zien op welke manieren je Whatsapp al in je recruitmentproces kunt gebruiken:
#1. Action: 70 jongeren per dag solliciteren er al mee
Meer dan 70 jongeren per dag (!) solliciteren momenteel bij de bekende discounter via een simpel appje. Althans, ze vullen hun telefoonnummer in op de speciale bijbaan-pagina van de Action, en krijgen vervolgens 4 vragen te beantwoorden. Via hun telefoon. ‘Zo gepiept’, aldus de site.
De software voor deze optie is ontwikkeld door arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dankzij een (exclusieve) samenwerking met WhatsApp. ‘Van sommige innovaties vraag je je af: waarom is dit niet eerder bedacht?’, aldus Maximum-directeur Mark van Buuren.
‘Van sommige innovaties vraag je je af: waarom is dit niet eerder bedacht?’
De bijbaancampagne van Action heeft meer dan 3.000 vacatures voor met name jongeren in de aanbieding. De discounter is blij met de laagdrempelige sollicitatiemogelijkheid, vertelt hr-manager Marlie Dierkens Schuttevaer. ‘Net als Maximum lopen ook wij graag voorop met innovaties, dus besloten we samen vol ervoor te gaan. Het heeft ook veel voordelen. Iedereen heeft WhatsApp, het is vertrouwd, solliciteren gaat pijlsnel en je draagt je sollicitatie letterlijk mee in je broekzak.’
Maximum werkt momenteel aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten (ook ten behoeve van andere doelgroepen) en aan de ontwikkeling van een zogeheten API, zodat WhatsApp Solliciteren (als SaaS-setup) binnenkort voor elk ATS geplaatst kan worden.
#2. Neomax: een video opsturen kan ook
Bij IT-dienstverlener Neomax werkt het weer net even anders. Als een kandidaat hier online een passende vacature ziet, kan hij of zij direct een boodschap achterlaten via de berichtendienst. Via een groene knop, die op de desktopversie van de site ontbreekt, opent een appje met de functietitel en de zin ‘Graag wil ik op deze vacature solliciteren’. Het bedrijf neemt vervolgens contact op met de sollicitant. Creatieve sollicitanten kunnen ook een video opsturen naar het telefoonnummer.
‘Een uitkomst voor opdrachtgevers’, noemen ze het zelf. Websiteformulieren maken het vaak lastig om mobiel te solliciteren. Kandidaten worden zo min of meer gedwongen via hun desktop hun sollicitatie af te ronden – of ze zien er maar helemaal vanaf. ‘Door solliciteren via WhatsApp mogelijk te maken wordt deze hindernis weggenomen’, aldus Patricia Smink-Sandel, managing director van Neomax, dat de methode ook ‘een stuk persoonlijker’ vindt. ‘Het past bij de individualisering van recruitment, omdat er meer ruimte is voor aandacht voor een specifieke kandidaat. Het is makkelijk, snel en laagdrempelig voor de doelgroep die wij willen bereiken: IT-professionals die hun carrière in een stroomversnelling willen brengen.’
‘Het is zeker een toegevoegde waarde. ik denk dat het steeds bekender wordt en meer gebruikt gaat worden’
De sollicitaties zijn sinds de introductie van de WhatsApp-service met 18 procent toegenomen, vertelde Smink-Sandel begin dit jaar. Of dat alleen hieraan te danken is, durft ze evenwel niet te zeggen. ‘Het is, denk ik, een combinatie van WhatsApp en de vernieuwde website.’ Maar ze raadt het iedereen aan. ‘Het is zeker een toegevoegde waarde en ik denk dat het steeds bekender wordt en meer gebruikt gaat worden.’
#3. Leonardo Hotels: via een voice memo in de app
Ook in de hotelbranche is WhatsApp als moderne en laagdrempelige sollicitatiemethode inmiddels doorgedrongen. Zo liet het in april in Amsterdam geopende Leonardo Royal Hotel geïnteresseerde kandidaten zichzelf introduceren met een voice memo via Whatsapp. ‘Want waarom zou je een motivatiebrief schrijven als je het ook gewoon kunt vertellen?’, aldus gr8, het bureau dat – samen met Supersky – voor de actie verantwoordelijk was.
Het hotel hanteert een zogeheten ‘Now we’re talking’-concept en zoekt daarvoor ‘spraakmakers’ met een vlotte babbel. Solliciteren via een voice memo past daar uitstekend bij, maar is bovendien ‘een primeur‘, aldus Jakob-Jan Blaauw, general manager Leonardo Royal Hotel Amsterdam. ‘Deze procedure is in Nederland niet eerder gebruikt om medewerkers aan te nemen. Omdat we liever een echt gesprek aangaan, willen we het onze sollicitanten zo makkelijk mogelijk maken: niet zwoegen op de perfecte brief die je persoonlijkheid vangt, maar met je eigen stem je eigen verhaal kunnen vertellen.’
‘Dit is denk ik ook niet voor iedereen weggelegd, dus je kunt bij ons ook prima traditioneel solliciteren…’
En HR-manager Jona Verhoeven zegt: ‘Ik merk dat kandidaten er heel positief op reageren. Het creëert ook direct een persoonlijker contact omdat je meteen in gesprek bent in plaats van standaard een geschreven motivatie sturen en daarna vaak iets geschreven contact met de kandidaat. Uiteindelijk is ons doel een team vol conversatiestarters te hebben en met voice memo spreek je toch een gedeelte van deze groep werkzoekenden aan. Aan de andere kant denk ik ook dat het niet voor iedereen is weggelegd, dus je kunt bij ons ook prima solliciteren op de traditionele manier…’
#4. Toverland: ook de afspraak zelf gaat via WhatsApp
Een stuk zuidelijker, in Limburg, hebben ze inmiddels ook de geneugten van Whatsapp ontdekt. Bij attractiepark Toverland hoeven (sommige) sollicitanten ook alleen maar een berichtje te sturen waarin ze hun interesse kenbaar maken. ‘Dan plannen we direct via WhatsApp een afspraak in voor een sollicitatiegesprek’, vertelde communicatiemanager Tessa Maessen begin dit jaar aan Looopings. ‘En tijdens dat gesprek hoor je meteen of je aangenomen bent. Makkelijker kan haast niet.’
Het park is op zoek naar enkele honderden medewerkers, vooral voor de horeca. Ook zijn er een hoop teamleiders en supervisors nodig. Hoveniers, beveiligers en marketeers zijn eveneens welkom. ‘Er wordt veel gebruik van WhatsApp gemaakt’, aldus Maessen. ‘Het zijn met name korte vragen, waar wij heel snel op kunnen reageren. Het is een goed eerste contact voor de eerste vragen. Het is laagdrempelig en past goed bij de tijdsgeest.’
#5. Sint Jacob: ook in de zorg is de stap kleiner geworden
Heb je interesse in een baan bij zorginstelling Sint Jacob in Haarlem en Heemstede? Ook dan volstaat een appje om dat kenbaar te maken, en de sollicitatie start meteen. De mogelijkheid bestaat sinds eind 2017, en ‘er wordt goed gebruik van gemaakt’, vertelt junior HR-adviseur Martijn de Rooi.
‘Een WhatsAppje sturen is, tussen de werkzaamheden door, vaak makkelijker dan iemand bellen’
Het is voor kandidaten een laagdrempelige manier om contact op te nemen met de organisatie, zegt hij. ‘Een appje sturen is vaak toch minder direct dan bellen. Veel kandidaten die bij ons solliciteren werken nog bij een andere werkgever en een WhatsApp-bericht sturen, tussen alle werkzaamheden door, is daarom vaak ook makkelijker dan een telefoongesprek voeren. Het is ook sneller en simpeler dan een traditioneel sollicitatieformulier invullen. De daadwerkelijke stap tot de sollicitatie is dan ook kleiner.’
Opvallend genoeg noemt De Rooi de groep mensen die hiervan gebruik maakt ‘zeer gevarieerd’. De organisatie dacht in eerste instantie dat voornamelijk jongeren er gebruik van zouden maken. ‘Maar het zijn zowel jongere als oudere kandidaten die via WhatsApp contact zoeken. En ze gebruiken het ook niet alleen om te solliciteren, maar ook voor alle voorkomende vragen rondom bijvoorbeeld vacatures en opleidingsmogelijkheden. We horen vaak dat kandidaten het een fijne manier van communiceren vinden, voornamelijk vanwege de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen.’