‘Heb jij toevallig iemand in je netwerk die ons kan versterken?’ Deze simpele vraag is de basis van elke referralstrategie, wereldwijd inmiddels een van de bekendste en meest effectieve methoden om kwalitatief goede medewerkers te vinden. Onderzoek na onderzoek na onderzoek toont de waarde én kostenefficiëntie ervan aan, zo schrijft recruitmentgoeroe ‘good old’ Kevin Wheeler in een gloednieuwe whitepaper voor het Nederlandse Compagnon.
Kevin Wheeler noemt 5 bedrijven die als lichtend voorbeeld kunnen dienen.
Maar hoe pak je dat aan, als je meer resultaat uit je referralstrategie wil halen? Wheeler somt een groot aantal handige do’s en don’ts op, naast een handvol manieren om deelname te stimuleren. Waarbij hij en passant ook 5 bedrijven noemt die als lichtend voorbeeld kunnen dienen. Want het Nederlandse Eiffel mag dan recent een Werf& Award in de wacht hebben gesleept voor hun vernieuwende referral-aanpak, ze zijn natuurlijk niet de enigen van wie iets te leren valt. Welke bedrijven zijn volgens Wheeler nog meer waard om in de gaten te houden?
#1. Google: ook bonus voor kandidaat
Het succesvolle employee referral-programma van Google is alom bekend. Medewerkers die met succes een nieuwe collega aandragen, ontvangen hier een beloning in de vorm van geld. Bijzonder: ook de kandidaat krijgt hier bij een succesvolle referral een aanmeldbonus. Daarnaast biedt Google medewerkers allerlei tools die het makkelijker maken om met goede referrals te komen.
Bij Google verwijs je jouw contacten niet naar een bepaalde vacature.
Ook opvallend: in de meeste organisaties kun je kandidaten verwijzen naar een specifieke vacature. Bij Google werkt het anders: als referral kun je naar het hele bedrijf verwijzen, waarna het aan de kandidaat is om te bepalen naar welke vacature hij of zij wil solliciteren. Dit vanwege de Google-filosofie dat je eigenlijk niet voor één vacature wordt aangenomen, maar meer voor het bedrijf, en dat je vervolgens op basis van je interesses en kwalificaties bepaalt aan welke projecten en in welk team je aan de slag gaat.
#2. EY: miljoenen aan bonussen
Ook medewerkers van EY kunnen rekenen op stevige financiële beloningen bij een succesvolle doorverwijzing. Het bedrijf heeft een team dat zich volledig toelegt op het beheer van het employee referral-programma. Dit team ziet er ook op toe dat de communicatie met doorverwezen kandidaten professioneel verloopt.
Al in 2016 haalde EY meer dan de helft van zijn nieuwe medewerkers binnen via een referralstrategie.
EY heeft ook een uitgebreid alumnus-netwerk dat fungeert als talentpool waaruit veelvuldig referrals worden gerecruit. Al in 2016 haalde het bedrijf meer dan de helft van zijn nieuwe medewerkers binnen via een referralstrategie. Dat het daarbij voor meer dan 8 miljoen dollar aan bonussen uitkeerde, zullen ze ongetwijfeld graag voor lief hebben genomen. Andere manieren van werving zouden waarschijnlijk immers een veelvoud van dat bedrag hebben gekost.
#3. Facebook: bekend om transparantie
Medewerkers van Facebook (in Amerika) die met succes een collega aandragen, ontvangen een mooie financiële beloning. Het employee referral-programma voorziet daarnaast in trainingen en andere tools, en staat bekend om zijn transparantie en eerlijkheid. Alle referrals worden objectief beoordeeld op basis van criteria die voor iedereen gelden, dus ook voor kandidaten die via andere kanalen solliciteren.
#4. Amazon: speciale portal
Ook bij het grootste bedrijf van de wereld kunnen medewerkers bij een succesvolle referral een stevige bonus tegemoet zien. De hoogte van de bonus hangt af van iemands positie, omvang van de arbeidsduur en locatie. De bonus wordt alleen uitgekeerd als de aangedragen kandidaat minstens 60 dagen in dienst blijft. Amazon biedt bovendien verschillende tools, waaronder een speciale portal voor referrals, die het medewerkers makkelijk maken om nieuwe collega’s aan te dragen en te volgen in hoeverre iemand het hele proces doorloopt.
Ook bij het grootste bedrijf van de wereld kunnen medewerkers bij een succesvolle referral een stevige bonus tegemoet zien.
Er is trouwens ook een Amazon Employee Referral Program (ERP), dat in 2012 is geformuleerd, maar dat heeft niet zozeer betrekking op het aandragen van potentiële nieuwe medewerkers, als wel op het aanbrengen van mogelijke nieuwe klanten en wederverkopers.
#5. Airbnb: extra beloning voor diversiteit
Ook Airbnb is bekend geworden om zijn referralprogramma, waarmee je nieuwe klanten kon aandragen, maar daar is het bedrijf in 2021 mee gestopt. Wel is er dus nog het employee referral-programma van Airbnb, dat medewerkers een mooie bonus biedt bij een succesvolle referral van een goede kandidaat. Maar dat niet alleen. Medewerkers die iemand aandragen die behoort tot een ondervertegenwoordigde groep in de organisatie, kunnen hiervoor nog eens een extra beloning tegemoetzien. Airbnb biedt medewerkers bovendien handvatten om hoogwaardige doorverwijzingen te doen in de vorm van trainingen en speciale tools.
Meer weten?
Meer weten over de do’s en don’ts van een goede referralstrategie? Lees dan de hele whitepaper en klik hier:
Whitepaper Referralstrategie