43 procent van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Het niet communiceren van een afwijzing kan serieuze gevolgen hebben. Voor 84 procent van de sollicitanten heeft dit als gevolg dat zij een negatieve associatie heeft met de werkgever. Dit is niet alleen slecht voor de employer brand van het bedrijf, maar ook voor de omzet van het bedrijf.
Ook negatief voor corporate brand
Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden van vacaturesite StepStone. Maar liefs 60% van de werkzoekenden geeft aan dat ze bij geen respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen. Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, kan dit voorkomen worden en hoeft het imago geen deuken op te lopen.
Perceptie op werkgeversmerk
Mirjam Aardoom van StepStone Nederland zegt: ‘’Het sturen van een afwijzing is een absolute verplichting voor een recruiter. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. Het koopgedrag van 60% van de sollicitanten wordt door deze nalatigheid beïnvloed, dit is behoorlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt.”
Het onderzoek van Stepstone is gehouden in zeven Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Aan 798 organisaties werd hun mening gevraagd over wervingsprocessen en 21.262 werkzoekenden deelden hun ervaringen over het zoeken naar een baan.