Hoewel 95% van de bedrijven denkt dat hun werknemers hen zouden aanbevelen, zegt maar 43% van de werknemers dat effectief te willen doen. Dit blijkt uit onderzoek van StepStone in acht Europese landen. Werkgevers geven zichzelf een 6,5 terwijl medewerkers een 5,8 geven.
Werkgeversimago goed voor loyaliteit
De loyaliteit van werknemers is één van de voordelen van een goed werkgeversimago, maar veel bedrijven zien de voordelen van een goed werkgeversimago vooral op vlak van korte termijn recruitment. Werkgevers zien de resultaten van hun werkgeversimago vaak in termen van meer reacties op vacatures, meer spontane sollicitaties en beter gekwalificeerde kandidaten.
Rol eigen medewerkers niet onderschatten
95% van de werkzoekenden zoekt informatie op over de werkgever bij wie ze solliciteren. Werkzoekenden maken uiteraard gebruik van informatiebronnen die door het bedrijf worden aangeboden, zoals websites en accounts op sociale media, maar deze informatie wordt gezien als subjectief en daardoor minder betrouwbaar. De rol van de eigen medewerker moet als informatiebron niet worden onderschat bij het werven van nieuw talent: 69% van werkzoekenden zal de reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en familie.
Employer branding populair
Volgens het onderzoek staat employer branding hoog op de agenda van het Europese bedrijfsleven: 85% van de ondervraagde werkgevers werkt al aan een employer branding-strategie (54,7%) of is dit van plan (30,6%). Frankrijk (66,7%) en Zweden (60,8%) zijn koplopers als het gaat om bedrijven die actief zijn op het gebied van employer branding. Slechts een kleine minderheid (14,7%) van de werkgevers heeft employer branding niet op de agenda staan. De redenen die hiervoor het vaakst werden opgegeven waren een gebrek aan middelen (27%), tijd (21%) of budget (16%). De hoge populariteit van employer branding kan verklaart worden door de algemene definitie die wordt gehanteerd in het onderzoek: Met employer branding bedoelen we de communicatie rond het werkgeversmerk via verschillende methoden en kanalen, uiteenlopend van traditionele routes zoals advertenties en brochures tot relatief nieuwe kanalen zoals sociale media en video’s.
Over het onderzoek
Het werkgeversimago is uitgevoerd in april 2011 met een reeks online onderzoeken in acht Europese landen: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. 823 organisaties en 5.929 werknemers namen deel aan het onderzoek. Het gedetailleerde onderzoek is aan te vragen via de website van StepStone.