Gem. leestijd 4 min  2373x gelezen

4 waanzinnige recruitmenttrends voor 2017 (zoals gezien door Kevin Wheeler)

4 waanzinnige recruitmenttrends voor 2017 (zoals gezien door Kevin Wheeler)

Aan trendwatchers geen gebrek in recruitmentland. Weinig blikken in de glazen bol zijn echter zo spectaculair als die van Kevin Wheeler. Wij kijken graag even mee…

kevin wheeler trends 2017Recruitmentgoeroe en ‘futurist’ Kevin Wheeler is bekend om zijn meestal gedurfde, maar ook vaak angstig accurate voorspellingen van wat het vak te wachten staat. Het komende jaar zal er eentje zijn dat we niet licht zullen vergeten, verwacht hij, omdat we volgens hem in 2017 ‘echte veranderingen’ zullen zien in hoe we als recruiters ‘denken en werken’. Hij noemt 4 trends specifiek:

#1. Gekke mensen, gekke skills, gekke banen

Recruiters worden steeds vaker gevraagd om mensen te vinden met (combinaties van) vaardigheden die we nog niet eerder kenden. Denk aan: drone-bedieners, augmented reality-ontwerpers, organisatiearchitecten, sensoringenieurs, ethische hackers, blockchain-deskundigen, afvaldatamanagers, avatar relationship managers, privaybewakers.

Hoe weten we wat goede mensen zijn als we zelf niet eens weten wat de functie inhoudt?

Allemaal nieuwe functies, maar hoe vinden we daar de juiste mensen bij? Vragen om ervaring is lastig, stelt Wheeler, want bijna niemand kan in zo’n nieuw veld al ervaring hebben. Maar hoe weten we dan of we goede mensen in huis halen, terwijl we zelf eigenlijk niet eens weten wat de functie inhoudt?

En dat gaat deze mix aan complexe wervingsvragen ook nog gepaard met verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt. Parttimers, payrollers, consultants, freelancers, gedetacheerden, uitzendkrachten; ze lopen allemaal rond op de werkvloer. Vacaturehouders helpen om de beste mensen aan te trekken was volgens Wheeler dan ook nog nooit zo moeilijk, en vraagt meer dan ooit een diep begrip van waar de organisatie mee bezig is.

#2. (Voorspellende) analytics en algoritmes

Dat we de resultaten van onze inspanningen duidelijk moeten kunnen maken, dat is natuurlijk geen nieuws. Maar analytics helpen ook steeds beter voorspellen en in de toekomst te kijken, zegt Wheeler. Hij wijst op de groeiende rol van online video. ‘Facebook-gebruikers posten nu bijvoorbeeld 75 procent meer video’s dan een jaar geleden. Maar de meeste mensen realiseren zich niet dat de video’s die je op Facebook aangeboden krijgt, gekozen worden door algoritmes op basis van wat je eerder hebt bekeken…’

‘Algoritmes helpen kandidaten te vinden en te testen, mede dankzij de groei van chatbots

Gecombineerd met onder meer video’s en interactieve games (zoals Pokémon GO) hebben algoritmes dit jaar een grote impact, voorspelt Wheeler. ‘Algoritmes zullen ons helpen kandidaten te vinden en te testen, misschien ook dankzij de groei van chatbots. Deze bots (zoals het recente Wade&Wendy) combineren kunstmatige intelligentie, machine learning, en analytics om kandidaten een rijkere en op maat gemaakte experience te bieden. En soms zullen ze een kandidaat zelfs kunnen matchen met een functie die het best past bij hun vaardigheden en achtergrond.’

Ook verwacht Wheeler veel van tools die iemands persoonlijkheid aflezen aan wat hij of zij doet, zegt en liket op sociale media.

#3. Mixed Reality en mobiele dominantie

In 2017 breken Virtual en Augmented Reality echt door, ook in recruitment, verwacht Wheeler. ‘Gemengde of verrijkte realiteiten geven recruiters de kans om échte werkomgevingen na te maken en kandidaten te laten ervaren hoe het is om in jouw organisatie te werken. De devices worden steeds goedkoper, en steeds meer mensen kunnen de software ontwerpen en de video’s maken die ervoor nodig zijn.’

‘Virtual Reality geeft de kans kandidaten te laten ervaren hoe het is om bij jou te werken’

Ook verwacht Wheeler dat ‘intelligente tools’, zoals Siri en Alexa, steeds meer gaan doen wat wij aan ze vragen. ‘Stel, we vragen: ‘Vind voor mij een PHP-software developer in de buurt van Amsterdam, die zijn huidige werkgever wil verlaten’. Dan zal de tool zo iemand kunnen vinden en lokaliseren, met behulp van predictive analytics kunnen inschatten of hij of zij van plan is van baan te veranderen, en ons van de strategie kunnen voorzien om op de best mogelijke manier contact te leggen, gebaseerd op een assessment van de specifieke persoonlijkheid van de kandidaat.’

Allemaal dingen die nu misschien ook al min of meer kunnen, maar juist de combinatie maakt het sterk, verwacht Wheeler. En dit jaar zullen we er wel eens de doorbraak van kunnen beleven.

#4. De kracht van (digitale) invloed

Is het dan allemaal technologie wat de klok slaat? Nou nee, uiteindelijk is ook de mens (en dus de recruiter) onmisbaar, denkt Wheeler. ‘Recruitment wordt een activiteit van relaties bouwen en onderhouden op een grote schaal. In een beperkt en lokaal gebied gebeurde dit natuurlijk al lang: met name oudere recruiters hebben jaren geïnvesteerd in hun relatie met topkandidaten. Maar nu gebeurt het op een grotere schaal, over een groter geografisch gebied en over meerdere disciplines heen.’

‘Recruitment wordt een activiteit van op grote schaal relaties bouwen en onderhouden’

Analytics zal ons helpen om te leren begrijpen wat potentiële kandidaten aantrekt en betrokken houdt, en ook wat hen afstoot, zegt Wheeler. Hij verwacht daarom dat de prestaties van recruiters uiteindelijk worden afgemeten aan hoe effectief zij hun kandidaten weten te betrekken bij hun activiteiten en hoe efficiënt zij potentiële kandidaten weten om te zetten in feitelijke kandidaten – en uiteindelijk ook in nieuwe medewerkers. Want dat is tenslotte nog steeds waar het om gaat – óók in 2017…

Meer trends van 2017?

De afgelopen maand was op deze site een hele serie aan toekomstvoorspellingen voor het komende jaar te lezen. Dit is de laatste aflevering in deze serie. Eerdere afleveringen zijn hier te vinden:

Benieuwd naar nog meer trends?

Kom dan donderdagmiddag 16 februari 2017 naar het seminar arbeidsmarkttrends in Amersfoort.

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners