Twijfels zijn gebruikelijk bij een sollicitatiegesprek. Niet alleen bij jou als werkgever, maar ook bij de kandidaat. Fast Company geeft 4 sollicitatievragen die helpen om meer duidelijkheid over die twijfels te krijgen.
In een goed sollicitatiegesprek gaat het om véél meer dan alleen de vraag of degene tegenover je leuk is om al dan niet een biertje mee te drinken. Het gaat om tweerichtingsverkeer, waarbij je ook de kandidaat moet overtuigen, en zijn of haar twijfels moet wegnemen. Maar welke vragen stel je daar voor? Eetu Blomqvist, de Amerikaanse ceo, en Nikke Ruokolainen, de HR-directeur van Reaktor houden het op deze 4:
#1. Heb je nog vragen voor ons?
Het is een bekende vraag, de vraag of er nog vragen zijn. Meestal wordt de vraag aan het eind van het gesprek gesteld, als een soort afhechting ervan. Maar waarom zou je de vraag niet óók aan het begin van het gesprek stellen, aldus Blomqvist en Ruokolainen. Dan wil je namelijk weten of iemand research heeft gedaan naar je bedrijf en de aanstaande rol. En zo kun je het gesprek ook meteen een richting op sturen.
Het soort vragen dat de kandidaat stelt, laat zien wat voor persoon hij of zij is
Als je de vraag aan het eind vraagt, kun je uitvinden of de sollicitant het bedrijf en de rol op dezelfde manier bekijkt als jij. Mochten er bij de kandidaat nog twijfels zijn, dan kan hij of zij die meteen uiten. Ook toont het soort vragen dat wordt gesteld wat voor persoon de kandidaat is en waarin hij of zij is geïnteresseerd.
#2. Stel: we nemen je aan. Maar na 6 maanden zeg je op. Wat is er dan gebeurd?
Dit is zeker geen makkelijke vraag voor de kandidaat, maar hij is wel belangrijk. Zo zijn twijfels meteen duidelijk en weet je meteen hoe meegaand je als werkgever moet zijn. Op deze manier kun je ook al snel problemen op de langere termijn signaleren, en proberen – samen – daar iets aan te doen, bijvoorbeeld in training en onboarding.
#3. Wat zou je droomproject bij ons bedrijf zijn? En wat heb je nodig om dat mogelijk te maken?
Het juiste antwoord hierop is afhankelijk van de persoon die je zoekt. De vraag laat niet alleen zien wat iemand heel graag zou willen, maar ook waarop iemand gefocust is. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een projectmanager, dan wil je iemand die nadenkt over het grote plaatje. Maar voor een servicebaliemedewerker is het belangrijk om rustig te blijven onder grote druk.
#4. Wanneer zei je voor het laatst: ‘het spijt me’?
Iedereen maakt fouten, maar hoe gaan mensen daarmee om? Dat is wat deze vraag aanstipt. Wat de situatie precies is – of de kandidaat nou de caissière heeft afgeblaft of iemand omver heeft gereden met de fiets – de wil om te reflecteren op je fouten zegt iets over je persoonlijkheid. Het enige foute antwoord: zeggen dat je nooit spijt hebt.
De wil om te reflecteren zegt iets over de persoonlijkheid van een sollicitant
En de belangrijkste les? Zorg dat je een gesprek hebt dat van beide kanten komt, maak er geen ondervraging van. Tegenwoordig zien mensen hun werk als méér dan alleen een manier om geld te verdienen. En wederzijds begrip zorgt uiteindelijk voor een fijnere werkplek. Want alleen als je de prioriteiten en doelen van zowel medewerker als werkgever op één lijn weet te krijgen, heb je de sleutel tot een productieve werkplek in handen.