Recruitment en marketing waren al onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar in 2021 zullen ze nog meer samenvloeien en elkaar versterken. Genoeg redenen om meer inzicht en controle over je recruitmentmarketing te willen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dagelijks kijken in je kandidatenportefeuille in je ATS? Non-stop je collega’s lastigvallen over statistieken en de voortgang van hun kandidaten? Het kan veel makkelijker dan dat. En wel op deze 4 manieren:
#1. Investeer in een goed CRM
Echte controle en inzicht over je recruitmentmarketing begint bij een goed systeem. We kunnen niet vaak genoeg de kracht van een Candidate Relationship Management-systeem benadrukken. Zeker als recruiters zich steeds meer als marketeers gedragen en employer branding, candidate experience en content creëren steeds hogere prioriteit krijgen. Wat helemaal slim is: jouw CRM goed integreren met je ATS, of een partij weet in te schakelen die hier sterk in is. Pas dan kun je echt profiteren van een gestroomlijnd proces en een betere candidate experience, door onder meer:
- klanten, kandidaten en prospects in beide systemen te beheren en met elkaar te laten communiceren;
- bruggen te bouwen tussen beide systemen, waardoor je nooit meer informatie handmatig hoeft in te voeren;
- data-driven beslissingen te nemen doordat je met een CRM diepgaande(re) analyses kunt doen;
- e-mailcampagnes te draaien om nieuwe vacatures onder de aandacht te brengen bij je talentpools.
#2. Creëer en verspreid content
Heeft jouw organisatie al een uitgebreide employer branding-strategie? Dan is de eerste stap gezet. Houd wel in de gaten of alle onderdelen goed presteren. Doe elk kwartaal een employer brand audit. En denk daarbij ook aan de volgende actiepunten:
- Alle neuzen dezelfde kant op. Zorg ervoor dat de recruitment-, marketing- en communicatieteams allemaal op de hoogte zijn van de strategie.
- Controleer de content op je website regelmatig om te checken of je employer branding goed overgedragen wordt.
- Zorg ervoor dat jullie employer branding voldoende terugkomt op alle sociale media. Dat betekent dat je goed moet overleggen met het marketingteam om wekelijks ruimte te reserveren om jezelf als werkgever te laten zien. Recruiters zijn namelijk niet altijd degenen die deze kanalen (zelf) beheren.
#3. Zet (recruitment)marketingsoftware in
2021 is het jaar waarin je jouw tijd nog meer strategisch en efficiënter moet inzetten. Goede software helpt je niet alleen om activiteiten onderling met je team beter af te stemmen, maar ook om sommige activiteiten te automatiseren. Dat kan je een hoop tijd besparen. Activiteiten die zich hiervoor goed lenen zijn: e-mailing, sociale media, en chats met kandidaten.
#4. Gebruik een Recruitment Marketing Dashboard
Je publiceert artikelen? Deelt berichten op social media? Draait campagnes en gebruikt eigen videomateriaal in recruitment e-mails? Lekker bezig! Maar hoe let je nu erop of dat allemaal genoeg oplevert? Hoe weet je of je goed bezig bent? Daar heb je pas echt zicht op als je een goed dashboard hebt én onderhoudt. Een recruitment marketing dashboard kan overzicht geven van je prestaties op het gebied van recruitmentmarketing. Van campagnes en het aantal gekwalificeerde kandidaten, tot KPI’s rondom sourcing en je candidate experience.
Hoe weet je of je goed bezig bent? Daar heb je pas echt zicht op als je een goed dashboard hebt én onderhoudt.
Nog beter natuurlijk als je niet zelf zo’n dashboard in elkaar hoeft te zetten en moet uitvogelen hoe die formules en grafieken in Excel ook alweer werken. We got you! Je kunt daarom nu gratis de Recruitment Marketing Dashboard-template downloaden en zelf bijhouden. Pas dan kun je echt controle krijgen over jullie recruitmentmarketing.
Meer weten over recruitmentmarketing?
Meer weten over recruitmentmarketing? Sluit dan op 29 januari om 14:00 aan bij ons eerste webinar van dit jaar: “Controle over je candidate experience”. In dit webinar geven we je de belangrijkste tips om de candidate experience bewust te versterken én laten we je de beste tools zien om daarvoor te gebruiken. Schrijf je hier in!
Over de auteur
Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing automation.