Gem. leestijd 3 min  740x gelezen

Elon Musk wil met X nu ook de arbeidsmarkt veroveren: 4 dingen die je daarover moet weten

Met X, het voormalige Twitter, wil Elon Musk zich nu ook op de vacaturemarkt storten, en daar de concurrentie met LinkedIn aangaan. Welke 4 dingen moet je daarover nu al weten?

Elon Musk wil met X nu ook de arbeidsmarkt veroveren: 4 dingen die je daarover moet weten

We wisten al een tijdje dat hij ermee bezig is. Maar inmiddels beginnen de plannen van Elon Musk om de vacaturemarkt te veroveren ook steeds duidelijker vormen aan te nemen. Nu zullen LinkedIn en Indeed er misschien niet meteen bang van hoeven worden. En ook weten we dat Musks plannen met X, het voormalige Twitter, nog lang niet altijd een succes te noemen zijn. Maar het is wel vast goed om even te kijken wat we zoal kunnen verwachten. En dan vallen voorlopig 4 dingen op.

#1. Nog lang niet voor iedereen

De bèta-lancering van X Hiring is voorlopig alleen beschikbaar voor zogeheten verified organisation accounts, oftewel: organisaties die voor hun account 1.000 dollar per maand betalen. X heeft voorzieningen getroffen voor deze organisaties om gegevens te importeren via een ondersteund Applicant Tracking System (ATS) of een XML-feed. Met de nieuwe dienst kunnen deelnemende organisaties vacatures prominent weergeven op hun X-profielen. Dit plaatsen van vacatures zal hen dan vervolgens niets extra’s kosten. Wel lijkt er een maximum aantal vacatures te zijn die per profiel kunnen worden getoond.

#2. Past in strategie voor alles-app

Sinds zijn komst bij Twitter heeft Elon Musk duidelijk gemaakt dat hij van X het liefst de standaardapplicatie op de mobiele telefoons van gebruikers wil maken. Om dit te doen, wil hij alle functies die nodig zijn om dagelijks te functioneren in de dienst integreren. Dit trucje heeft hij afgekeken van de ‘superapps’ die erg populair zijn op de Aziatische markt, zoals WeChat. De functies zijn eigenlijk onbeperkt en dit is precies waar Musk naar op zoek is. Van X (Twitter) ook de plek maken om een nieuwe baan te vinden past naadloos in die strategie.

#3. Nieuwe privacyregels

Of het ermee te maken heeft, is nog niet helemaal duidelijk. Opvallend is het wel. Gizmodo meldt dat X/Twitter net nu zijn privacybeleid wijzigt, en dan niet alleen vanwege de toevoeging van Biometric Information, maar ook voor Job Applications/Recommendations. Het idee is dat Musk je werkervaring, opleiding en zoekgedrag kan verzamelen, om je zo potentiële banen te kunnen aanbevelen. Maar het lijkt er ook op dat X deze persoonlijke informatie wil gaan gebruiken om met werkgevers te delen. Er zijn zelfs al mensen die melden dan ook maar een X-account te nemen, zodat ze later in elk geval kunnen meeprofiteren in de schadeclaim die dit waarschijnlijk zal opleveren.

#4. Met dank aan Laskie

De aankondiging van X Hiring kan gezien worden als een uitvloeisel van de overname van Laskie, de eerste acquisitie die Elon Musk deed nadat hij zelf Twitter had overgenomen. Deze start-up, wiens platform nu niet meer in de lucht is, was gespecialiseerd in job matching en probeerde het traditionele recruitmentproces op z’n kop te zetten. Het wordt nog altijd verwacht dat Musk (een deel van) de dienstverlening van het platform in X wil integreren.

Op het eigen platform wordt overigens vooral met scepsis op de plannen gereageerd. Zolang gebruikers hun cv niet hoeven uploaden – wat ze waarschijnlijk ook niet zullen doen -, zal het voor X moeilijk worden om banen aan gebruikers te matchen, zegt bijvoorbeeld de internationaal bekende recruiter (en auteur van The Full Stack Recruiter) Jan Tegze. Daarom – en ook vanwege het onvoorspelbare gedrag van Elon Musk – is de nieuwe dienst volgens hem tot mislukken gedoemd.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners