Omschrijving van de case
Stel, je volgt de razendspannende Netflix-serie Squid Game en er valt opeens een uitnodiging op de deurmat om mee te doen aan het spel. Compleet met Koreaanse tekst en een telefoonnummer. Je bent in shock. Als je eindelijk de moed bij elkaar raapt om het nummer te bellen, hoor je een Koreaanse voicemail gevolgd door de welbekende Squid Game-muziek. Het blijft een mysterie wie hierachter zit, tot je de woorden op een of andere manier weet te vertalen.
Het blijft een mysterie wie hierachter zit, tot je de woorden op een of andere manier weet te vertalen.
Het blijkt YoungCapital te zijn, met de boodschap: Find a job at YoungCapital (구직은 영캐피탈에서!). Je kunt eindelijk weer ademhalen en bent stiekem opgelucht dat het geen echt visitekaartje was. En YoungCapital? Heb je voorlopig top of mind.
Op deze manier haakte YoungCapital in op Squid Game, de populairste Netflix-serie ooit. We drukten duizenden visitekaartjes met exact hetzelfde design als in de serie. Op de kaartjes stond ‘Need money?’ in het Koreaans én Engels, zodat de ontvangers niet volledig in het duister tastten. Deze kaartjes gingen naar 5.000 inactieve kandidaten. Daarnaast trokken recruiters samen met de marketing- en communicatieafdeling het land in, om nog eens 5.000 visitekaartjes te verspreiden op uiteenlopende locaties. Van grote universiteiten tot de Hema om de hoek.
Om maar volledig ‘open kaart’ te spelen: er kwamen ook enkele negatieve reacties binnen.
Het resultaat mag er zijn. YoungCapital werd maar liefst 4.500 keer gebeld op het telefoonnummer van de kaartjes. Een groot deel van de ontvangers is dus tot actie overgegaan. Op sociale media hadden we zo’n 10.000 impressies en daarnaast ook veel reacties op Twitter, LinkedIn en Instagram. Er werden foto’s van de kaartjes gedeeld en kandidaten zeiden onder de indruk te zijn van de stunt. Om maar volledig ‘open kaart’ te spelen: er kwamen ook enkele negatieve reacties binnen. Want ja, de serie gaat ver. Maar, ook dat hoort er soms bij als je doet wat de rest niet doet. Als je kandidaten op originele manieren aanspreekt. YoungCapital durft anders te zijn. En daar zijn de medewerkers trots op.
Wat was de impact van de case?
Voor deze actie zijn er onder andere inactieve kandidaten benaderd. Zij stonden op dat moment dus ingeschreven, maar hadden al lange tijd niet gesolliciteerd of andere acties ondernomen. Reden genoeg om juist hen te herinneren aan YoungCapital. Gezien de enorme hoeveelheid telefoontjes en socialmedia-berichten, kunnen we zeker zeggen dat YoungCapital bij deze kandidaten (en hun netwerk) voorlopig in het hoofd zit. En verder? Van de kandidaten die we hebben benaderd, hebben er 577 ingelogd op de website en 1.224 ingelogd én gesolliciteerd. Bovendien hebben we ongelooflijk veel mails van klanten gehad, met de vraag of wij een soortgelijke stunt voor hen konden bedenken.
Met verschillende teams aan iets vets werken geeft een hoop energie en verbondenheid.
Impact op de naamsbekendheid en het binden van kandidaten is één ding, de impact binnen de organisatie is een tweede. En ook die was groot. Vanaf het moment dat het idee ontstond, was het enthousiasme niet te stoppen. Iedereen voelde dat dit groot kon gaan worden en ging over in de actiemodus. Van de kaartjes designen tot een adressenlijst maken en het land doortrekken. Met verschillende teams aan iets vets werken geeft een hoop energie en verbondenheid. En dan in spanning wachten tot de eerste reacties binnendruppelen. Iedereen was hyped. En dat was nodig in een tijd van corona, veel thuiswerken en feestjes missen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Kandidaten krijgen ontelbaar veel prikkels per dag: mails, appjes, reclames en socialmedianotificaties. Hoe kun je tussen al die prikkels de aandacht vragen? De wereld even stilzetten en iemand een ervaring bieden, in plaats van nog meer schermtijd. Wij deden het, door de visitekaartjes bij kandidaten thuis af te leveren en daar de actie te laten beginnen.
Een gedurfde actie, die inspeelt op een enorme trend en daarmee op de belevingswereld van kandidaten.
Een gedurfde actie, die inspeelt op een enorme trend en daarmee op de belevingswereld van kandidaten. Die kandidaten zijn voor ons het meest waardevol dat er is. Alles begint bij hen. En wij beloven als YoungCapital dat werken via ons niet alleen praktisch is, maar ook leuk. Dat geldt ook voor onze eigen medewerkers: werken moet leuk zijn. Je moet je creativiteit kwijt kunnen en doen waar je goed in bent. Want alleen dan kun je impact maken. En met zoveel telefoontjes, positieve reacties, socialmedia-berichten en sollicitaties, is dat laatste wat ons betreft gelukt. En zijn veel inactieve kandidaten letterlijk weer back in the game.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
YoungCapital:
- Deni Barisic
- Assira Colmsee
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.