Van de Nederlandse werknemers voelt 39% zich niet of nauwelijks betrokken bij de organisatie waarvoor men werkzaam is. Daarnaast denkt 48% erover om de huidige werkgever te verlaten. Dat blijkt uit de Global Workforce Study 2010 van Towers Watson waaraan 1.000 Nederlanders meewerkten.
Betrokkenheid
Slechts 13% van de medewerkers is echt betrokken bij de werkgever blijkt uit het internationale onderzoek. Belangrijk is om te realiseren dat betrokkenheid een stap verder is dan medewerkerstevredenheid. Deze schommelt in Nederland gemiddeld rond de 7.0. Medewerkerstevredenheid brengt in kaart hoe een medewerker zijn of haar werk beoordeelt. Betrokkenheid brengt in kaart of medewerkers ook achter de doelen staan van de organisatie en aangeven hoe die verbeterd kunnen worden. Zij voelen zich emotioneel verbonden met de organisatie en zijn daardoor bereid zich extra in te zetten. Medewerkers die gebonden zijn aan de organisatie zijn weer eerder loyaal aan de organisatie, ook als het wat minder gaat. Toch is de term loyaliteit de afgelopen 20 jaar verandert volgens Hans Hoekstra, hoogleraar personeelspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Maar ook de crisis verzoorzaakt een ‘schijnloyaliteit’ in de vorm van een laag personeelsverloop.
Loyaliteit is veranderd
Volgens Hoekstra steunen werknemers hun werkgever niet meer door dik en dun door bij ze te blijven. Wat toeneemt is tijdelijke loyaliteit. Nu is deze werkgever goed, maar als er straks weer kansen op de arbeidsmarkt ontstaan, beginnen ze weer te bewegen. Thomas Verhiel, adviseur talentmanagement van Twynstra Gudde, ziet hetzelfde in organisaties terug, maar spreekt liever van ‘calculerend commitment’. Nu ben je blij als je werk hebt. Bovendien zal nu niemand hardop zeggen ‘ik heb geen zin meer, ik wil eigenlijk weg’. Werknemers zijn sowieso veiligheidszoekers, ze springen pas over de rivier als ze zeker weten dat ze er niet in vallen en afdrijven.
Volgens Verhiel kun je echter pas een uitspraak doen over échte loyaliteit als de markt weer aantrekt. In deze tijd nemen werkgevers steeds meer van werknemers af: niet meer privé-bellen met je werktelefoon, met je leaseauto omrijden om maar bij de goedkoopste pomp te komen, even geen trainingen meer volgen. Als je dan in hoogconjunctuur merkt dat je medewerkers zijn blijven zitten, dan doe je het als werkgever goed.
Betrokken, maar wel openstaan voor een nieuwe baan
Dat loyaliteit anders is dan 20 jaar geleden blijkt ook uit onderzoek van adviesbureau in arbeidsmarktcommunicatie Intelligence Group. Driekwart van de werkenden is altijd benaderbaar voor werkgevers, zélfs als ze vinden dat ze een leuke baan hebben. Slechts een derde van de beroepsbevolking geeft aan geen behoefte te hebben aan contact met andere werkgevers op het moment dat men tevreden is in de huidige baan.
Bronnen: Towers Watson | Intelligence Group | De Pers