Eind van het jaar, tijd voor de glazen bol again. Deze 10 trends bepalen het werving- en selectievak in 2016.
#1. Employer branding is terug
Employer branding staat al een tijdje op de agenda van grote organisaties en dat zal ook in 2016 niet anders zijn. Maar het onderwerp komt ook steeds vaker op de agenda van middelgrote bedrijven, nu de druk toeneemt en daarmee ook de bereidheid om aan het werkgeversmerk meer aandacht en geld te gaan besteden.
#2. Focus op de totale candidate experience
Bedrijven die (willen) werken aan een sterk employer brand, zullen ook de candidate experience (en dus het recruitmentproces) steeds verder optimaliseren, van de eerste vacaturetekst tot en met de onboarding aan toe. Want met alleen een sterk werkgeversmerk alleen ben je er natuurlijk niet. Niet alleen omdat (de meest gewilde) kandidaten steeds kritischer worden, maar ook omdat organisaties steeds vaker beseffen dat een sollicitant ook een consument is en er een grote kans is dat de koopbereidheid van deze consument afneemt bij een slechte ervaring tijdens een sollicitatieprocedure.
#3. Contentmarketing wordt belangrijker
Op het juiste moment relevante en doelgroepgerichte content bieden is in marketing al jaren één van de belangrijkste manieren om in contact te komen met potentiële kopers. Maar contentmarketing zal ook een steeds belangrijker onderdeel worden van de recruitmentstrategie. Want met de juiste content op het juiste moment en platform val je niet alleen meer op, maar je kunt er ook jouw employer brand mee versterken, je meer onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en je vindbaarheid in zoekmachines vergroten. En contentmarketing kan je helpen om zichtbaar te worden bij de latent werkzoekenden.
#4. Mobile first, what else?
Een (potentiële) kandidaat begint zijn/haar oriëntatie naar een nieuwe baan nou eenmaal steeds vaker via een smartphone of tablet. Of het initiatief nu vanuit de recruiter komt of vanuit bijvoorbeeld de marketeer, sollicitanten zullen steeds vaker hun volledige oriëntatie en sollicitatie via mobiele apparaten willen én kunnen voltooien.
#5. Video wint op alle fronten terrein
Video inzetten voor recruitment is niks nieuws, maar ik verwacht dat 2016 hierin een omslagpunt zal zijn en dat video komend jaar op alle fronten terrein zal gaan winnen. Dus niet alleen voor employer branding, maar ook voor recruitment (denk: videovacatures) en in het sollicitatieproces. Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld de 360 graden video van Young Capital en de mogelijkheid om te solliciteren door een korte video via Whatsapp te sturen naar de recruiter.
#6. E-mailmarketing wordt professioneler
E-mailmarketing is in mijns inziens een onderschat middel in het recruitmentproces. Zeker als je een database met voldoende (kwalitatief goede) data hebt, kun je jouw doelgroep zeer gericht en persoonlijk benaderen met relevante content en vacatures. Bovendien zijn de resultaten vaak goed meetbaar. Zo weet je bijvoorbeeld precies wie jouw mailing opent en hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je carrièrepagina, blogs en vacatures. Mijn verwachting is dat e-mailmarketing binnen recruitment steeds meer omarmd wordt en bovendien steeds professioneler wordt ingezet.
#7. We gaan nog meer meten en analyseren
Meten, analyseren en sturen op data is voor veel recruiters inmiddels ‘part of the job’. Maar veel organisaties laten op dit vlak ook nog kansen liggen. Ik verwacht dat in elk geval de grotere bedrijven met veel wervingsvolume hierin komend jaar een verdiepingsslag maken, bijvoorbeeld door data uit het recruitmentsysteem meer te koppelen aan data uit Universal analytics (zoals ik in dit blog beschrijf).
#8. Online preselectie breekt door
Nu recruiters steeds meer gewend raken te besluiten op basis van data, in plaats van op een onderbuikgevoel, is het logisch dat ook de inzet van online preselectie tools terrein wint. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een tool als Harver. Maar ook een meer niche tool als Sqillzer speelt goed in op de behoefte meer inzicht in zowel kennis als toepassingsniveau van kandidaten in kaart te brengen (in hun geval gericht op online marketing specialisten).
#9. Automated recruitment marketing komt op
Marketing automation betekent dat je prospects in het aankoopproces helpt door relevante content te automatiseren met als doel leadconversie te verhogen. Marketeers gebruiken steeds vaker zulke marketing automation tools omdat dit aantoonbaar leidt betere resultaten. Ook binnen recruitment zie ik een vergelijkbare ontwikkeling. De term die momenteel het meest passend is voor deze ontwikkeling, is volgens mij: Automated recruitment marketing. Mooi onderwerp voor een blog komend jaar.
#10. Flexibilisering van de werkomstandigheden
Iedereen weet inmiddels wel dat de arbeidsmarkt steeds flexibeler wordt. Maar naast de flexibele schil (van zzp’ers, uitzendkrachten en dergelijke) verwacht ik komend jaar nog een andere vorm van flexibiliteit: de mate van flexibiliteit die een werkgever biedt om invulling te geven aan werkgerelateerde wensen van de werknemers. Want om het juiste talent aan te trekken (en te behouden) zul je je als werkgever, zeker als je werft in een schaarse doelgroep, soms wat flexibeler moeten opstellen.
Dit blog is geschreven door Maurice Hennevelt, ceo en recruitmentmarketeer van Recruitmentwise uit Almelo.