Terwijl bijna 80 procent van de business leaders zegt dat zingeving cruciaal is voor de organisatie, blijkt nog geen 30 procent de recruitmentstrategie hierop aan te passen.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van PwC onder meer dan 1.500 werknemers en 500 leidinggevenden in Amerika. ’Een organisatie moet recruiten naar dezelfde normen en waarden als het intern hanteert’, aldus de onderzoekers.
Meteen screenen
’Om het toptalent – en vooral: het juiste talent – aan te trekken, moeten werkgevers al met kandidaten in gesprek over de purpose van de organisatie, nog voordat ze een aanbieding krijgen’, stellen de onderzoekers. ’Dat heeft twee voordelen: je wordt er aantrekkelijker van voor kandidaten, plus: je screent meteen op mensen die jouw purpose verder zullen brengen.’
Waarom doe je het?
Kandidaten willen tegenwoordig vooral weten hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel, zelfs aan de samenleving als geheel, aldus PwC. Dat betekent dat organisaties anders moeten gaan communiceren. ’Je moet kandidaten niet alleen vertellen wát je doet, maar vooral wáárom je het doet. Deel de menselijkheid van je werk en vertel wat de impact van je werk is op de vele stakeholders die bij je organisatie betrokken zijn.’
Meer betrokken
Kandidaten die daarbij aansluiten, zijn degenen die je wil hebben, aldus de onderzoekers. ’Waarom? Omdat ze meer betrokken zijn en mogelijkheden zullen zoeken om hun vaardigheden in te zetten voor de purpose van de organisatie.’
Beeld uit het onderzoeksrapport