Gem. leestijd 4 min  1137x gelezen

In de strijd om talent lijkt weer alles geoorloofd (3 lokkertjes nader bekeken)

De krapte op de arbeidsmarkt leidt weer tot volop stuntende werkgevers. Van een heuse ruimtereis tot (tijdelijke) woonruimte, van alles gooien ze in de strijd in de hoop dat talent toehapt. 3 Lokkertjes nader bekeken…

In de strijd om talent lijkt weer alles geoorloofd (3 lokkertjes nader bekeken)

De ruimtereis die New York Pizza aan zijn sollicitanten aanbiedt, is natuurlijk van de buitencategorie. Net zoals de ballonvaart die McDonald’s inzette. Maar ook elders valt op dat de krappe arbeidsmarkt weer veel creativiteit losmaakt bij werkgevers die verlegen zitten om goed personeel. Van alles trekken ze uit de kast om vooral jong talent over de streep te trekken, nu de arbeidsmarkt krapper is dan ooit. Welke lokkertjes komen daarbij waarschijnlijk het meeste voor?

#1. Vervoer van de zaak

‘Het lijkt hier soms wel een tweewielerzaak’, zei Daan Slütter, directeur van uitzendbureau 4 minutes uit Enschede, vorige week nog tegen de NOS. Vanwege het personeelstekort gaf het bedrijf dit jaar al zo’n 500 fietsen aan uitzendkrachten. Ook zijn er tientallen e-scooters waarmee zij naar klanten kunnen afreizen en krijgen nieuwe medewerkers een scooterrijbewijs vergoed.

Het uitzendbureau zegt: ‘Het lijkt hier soms wel een tweewielerzaak.’

Het Twentse uitzendbureau is bepaald niet het enige dat ziet dat vervoer een belangrijk lokkertje kan zijn. De leaseauto van de zaak mag dan z’n beste tijd gehad lijken te hebben, dat geldt bepaald niet voor andere vervoerswijzen. Zo biedt de Antwerpse horecagroep Shrimp Tempura aan zijn sollicitanten de kans aan op 3 jaar lang een gratis deelauto, of 1 van de 10 elektrische steps. Tenminste, als je minimaal 6 maanden bij hen in dienst blijft, en geluk hebt bij de tombola die de horecaketen dan organiseert. ‘We willen hiermee vooral nieuwe mensen warm maken voor een leuke job in de hospitality- en horecasector. En ze tonen dat werken in de horeca een leuke carrière kan zijn’, aldus Wim Van der Borght, eigenaar van de keten van 22 horecazaken.

#2. Gratis woonruimte

Naast de crisis op de arbeidsmarkt speelt er natuurlijk ook nog die andere crisis: op de woningmarkt. Daardoor hebben veel werkgevers nog eens éxtra moeite om mensen aan te trekken, omdat kandidaten misschien wel willen, maar dan de woonruimte in de buurt niet kunnen betalen.

Er zijn inmiddels best veel werkgevers te vinden die woonruimte in de strijd werpen.

De Winterswijkse horecabaas Hans Tenbergen haalde deze zomer het nieuws met zijn aanbod van een gemeubileerd appartement, zonder huur, met verschillende kamers en een balkon dat uitkijkt over de Markt, terwijl je ook nog geld verdient als medewerker van het onderliggende restaurant La Promenade. Maar inmiddels zijn er in de horeca ook genoeg andere werkgevers te vinden die een soortgelijk aanbod doen.

Ook in het onderwijs en de zorg kijken veel werkgevers hoe ze de woningnood van hun eventuele sollicitanten kunnen verlichten. Zo maakten alliantiepartners Rochdale en Zonova recent een overeenkomst bekend waarbij er extra woningen beschikbaar komen voor leerkrachten die willen werken in Amsterdam Zuidoost. Dit om iets te doen aan de meer dan 350 bevoegde leerkrachten die het Amsterdamse basisonderwijs momenteel tekort komt.

In het onderwijs en de zorg willen veel werkgevers de woningnood van hun kandidaten verlichten.

Ook in Zaanstad speelt een soortgelijk initiatief, waar de gemeente Zaanstad en woningbouwvereniging Parteon samenwerken om woningen met voorrang beschikbaar te stellen voor (startende) leerkrachten bij Zaan Primair. En in Rotterdam konden politieagenten en leraren al langer rekenen op voorrang voor een huurwoning, maar is dat dit jaar met behulp van deRotterdamseZorg nu ook voor zorgpersoneel (in opleiding) beschikbaar gekomen.

#3. Betaalde opleidingen

En dan over naar een van de oudste en meest bekende lokkertjes op de arbeidsmarkt: een (betaalde) opleiding. Vooral in de finance, ict– en technieksector is dit al jarenlang een beproefde manier om talent te werven. Maar ook voor bijvoorbeeld recruiters komt het nu voor, zoals met de Yacht Recruitment Academy. ‘Een betaalde opleiding, waarbij je in 3 maanden tot (interim) recruiter wordt opgeleid’, aldus commercieel manager HRM Ellen Bergh. ‘Op trainingsdagen, gegeven door interne en externe trainers en door training on the job word je in deze recruitment pressure cooker klaargestoomd tot corporate recruiter.’

Tal van sectoren bieden inmiddels betaalde opleidingen, vaak met baangarantie.

Er zijn inmiddels tal van sectoren en werkgevers waar ze werken met betaalde opleidingen, vaak met baangarantie. Zoals bij netbeheerder Alliander dat technici een opleidingsprogramma om je te laten omscholen naar monteur aanbiedt. Ook bijvoorbeeld Bevolkingsonderzoek Nederland betaalt de tweejarige opleiding voor zijn laboranten in spe (à 30.000 euro), en biedt daarna gegarandeerd een baan aan. Hetzelfde geldt op sommige plekken al voor verpleegkundigen, en voor meer technische beroepen. Of het allemaal genoeg is om de grote (verwachte) tekorten op te vangen? Dat is natuurlijk nog even afwachten. Maar het lijkt in elk geval op lange termijn wel het meest effectieve lokkertje voor het talent van morgen.

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners