Deze week is een nieuwe wervingscampagne gestart voor rechters (in opleiding).
De gezamenlijke Nederlandse rechtbanken stellen dit jaar 33 opleidingsplaatsen beschikbaar voor jonge juristen met 2 tot maximaal 5 jaar (juridische) werkervaring. Bij de werving voor deze plaatsen wordt de vernieuwde campagne uitgetest: ‘Een rechter ziet iedereen’, compleet met een mooi geschoten filmpje.
Conflicten
In de campagne worden mensen in allerlei situaties getoond, van misdrijven en overtredingen, tot conflicten of andere gebeurtenissen die ingrijpend zijn of mogelijk ernstige consequenties hebben. Rechters moeten zich in al deze mensen verdiepen en kunnen verplaatsen. Vervolgens wordt verwacht dat zij een beslissing nemen, een knoop doorhakken, zodat mensen verder kunnen met hun leven. De Rechtspraak zoekt met de campagne daarom mensen die aantoonbaar verder hebben gekeken dan het juridische vak alleen.
De campagne
Voor de ontwikkeling van de campagne zijn gesprekken gevoerd met juristen binnen én buiten de Rechtspraak. Hierin is bekeken welke aspecten van het werk en de werkgever voor hen het meest aansprekend zijn. Dat bleek vooral de mogelijkheid te zijn om juridische vraagstukken van veel kanten te bekijken. Dat leidde uiteindelijk tot de positionering: ‘Werken bij de Rechtspraak betekent werken vanuit een alles overziend juridisch perspectief’. Op basis hiervan is een communicatieconcept gemaakt: ‘Ik ben rechter. Ik zie iedereen’.
Film, website, banners en advertenties
De film, die de kern van de campagne vormt, vertelt het verhaal van de rechtspraak: een rechter ziet veel verschillende mensen in verschillende situaties. Op de campagnesite, waarvan de URL aan het eind van de film wordt getoond, staat vervolgens alle informatie over de werving, de functie-eisen, de selectieprocedure en (een link naar) de opleiding van rechters. Ook stellen de verschillende rechtbanken zich voor en kan er via de site gesolliciteerd worden.
Credits
De verantwoordelijken voor de campagne:
- Concept: Oscar Busman en Dimitri Korpershoek (Afdeling Reclame)
- Beeldbewerking: Pauline Tournier (PTDTP Desktop Publishing)
- Montage/motion graphics: Andrew Crawford (3rd Eye Productions)
- Website en media: Auke Smits Publiciteit
- Klant: de Rechtspraak, Chantal van Kuijen en Annemarie Stel
- Positionering: Marion de Vries (Reputationals)