Het aantal vacatures op sociale media blijft maar toenemen, vooral op Twitter. Opvallend: liefst 4,2 miljoen #vacature-tweets komen op naam van slechts 100 twitteraars, vooral organisaties die constant vacatures delen.
Dat blijkt uit onderzoek van social-media-analysetool Coosto. Waar Twitter zelf eind 2014 al bekendmaakte dat #vacature het vaakst ‘trending topic’ was in Nederland, meldt Coosto nu dat deze ontwikkeling zich doorzet: in het begin van 2015 zijn er op social media zelfs 44 procent méér vacatures gedeeld dan dezelfde periode in 2014.
Het meest gedeeld
Het bericht dat het meest gedeeld is op Facebook en Twitter is de sollicitatie van Xuan Thai, die via Facebook solliciteerde bij Heineken en bijna 25.000 likes ontving en 2.400 mensen die haar bericht deelden.
. @Heineken‘s reactie op Xuan Thai’s sollicitatie. pic.twitter.com/gqWmit6YLT
— De Beste SocialMedia (@DeBesteSocial) February 24, 2014
Meest geretweet
De vacature voor Manager Marketing Communicatie bij Tempo-Team is met 328 retweets verkozen tot meest geretweette vacature. Hij belandde zo bij tienduizenden personen.
Wie wil mij helpen deze te delen? Wij zijn op zoek naar een Manager Marketing Communicatie bij Tempo-Team! http://t.co/nm72BOGAio #vacature
— Britt v. Capelleveen (@brittvc) April 1, 2014
Vooral Twitter
Sinds 2011 zijn er in totaal ruim 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media verschenen, aldus Coosto. En Twitter is daarbij het platform waar verreweg de meeste banen worden gedeeld: bijna 4 miljoen in het afgelopen jaar.
Vooral ICT’ers en managers
Van die 11,5 miljoen zijn er 1,2 miljoen berichten op social media gedeeld die zich richten op ICT-vacatures. Daarmee scoort deze sector veruit het hoogst. Managementfunties (670.000 maal) en sales-functies (565.000) volgen daarna. Net buiten de top-3 vallen vacatures in marketing/communicatie (468 duizend) en de zorg (444 duizend), op ruime afstand gevolgd door beroepen in de horeca, financiële sector, recruitment/HR, (fashion) retail en de telecomsector.
Amsterdam rules
In bijna de helft (5,5 miljoen) van alle vacatures staat een plaatsnaam genoemd. Amsterdam is met afstand de plek waar de meeste banen te vinden zijn, gevolgd door Utrecht en Rotterdam. In de hoofdstad wordt, net als in de rest van het land, vooral gevraagd naar ICT’ers.
Twitter domineert
Van de 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media is zo’n 10,5 miljoen via Twitter geplaatst. Opvallend is dat deze 10,5 miljoen berichten werden verstuurd door slechts 313.000 auteurs. De 100 actiefste twitteraars plaatsten samen zelfs liefst 4,2 miljoen tweets. Deze top-100 bestaat volledig uit organisaties die constant vacatures delen.
Retweeten met afbeelding graag
Door te retweeten, delen sociale-media-gebruikers een vacature ook met hun eigen netwerk. Door een afbeelding mee te nemen in het bericht, blijken vacatures veel sneller te worden verspreid. Gemiddeld 17 procent van de vacatureberichten krijgt een retweet; wordt een afbeelding toegevoegd groeit dit tot liefst 58 procent. Toch bevat momenteel slechts 1,6 procent van de vacaturetweets een afbeelding, terwijl gemiddeld op Twitter in 13 procent van de gevallen een foto bij het bericht wordt geplaatst.
Gemiste kans
Het gebrek aan media in de vacatureberichten is een gemiste kans, vindt Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: ‘Om personeel te vinden worden social media ontzettend veel ingezet, maar het kan nog veel effectiever. Door een aansprekende foto toe te voegen is er meer engagement. Hier lijkt men in de ICT-branche wat van te kunnen leren.Terwijl in deze sector verreweg het meeste vacatures op social media staan, scoren juist marketing/communicatie- en pr-vacatures het beste wat betreft retweets.’
Of zou het er misschien iets mee te maken hebben dat deze mensen toch al vaker op Twitter zitten dan de meeste ICT’ers?
Foto via Flickr.com