Gem. leestijd 6 min  3340x gelezen

Werken bij La Place: dat ziet er lekker uit

Werken bij La Place: dat ziet er lekker uit

Restaurantketen La Place heeft sinds kort een nieuwe recruitmentsite. Hoe goed is hij? Expert Bas van de Haterd zocht het uit en kwam tot een behoorlijk positieve conclusie. Al zijn er ook nog wel wat verbeterpunten.

La Place, u weet wel, de restaurantketen van V&D, die vaak meer succes lijkt te hebben dan het warenhuis zelf, heeft sinds kort een geheel nieuwe wervingssite, onder de url WerkenbijLaplace.nl. Volgens de keten zelf is ‘de huisstijl, tone of voice, illustraties en fotografie’ helemaal aangepast op basis van onderzoek onder de doelgroep.

laplace 2Uitstalling

Nu vond ik zelf juist de fotografie bij de vorige site erg goed. De uitstalling was consistent en prettig, schreef ik eind 2012. Alleen de gebruiksvriendelijkheid liet veel te wensen over, Of de uitstraling ook helemaal aansloot bij de doelgroep is natuurlijk lastig te beoordelen voor mij, dus misschien is dit wel beter. Maar de vraag is natuurlijk of ze bij de nieuwe site ook de gebruikerservaring hebben verbeterd.

Homepage

De homepage is in elk geval heel anders. Wel wederom mensen in beeld, échte mensen ook, zo te zien, maar veel minder tekst. Dat vind ik een verbetering. Waarom de eerste die wordt gepresenteerd de stagiair is, weet ik niet. Zoeken ze die het meest? Maar de enorme lap tekst op de homepage is in elk geval weg, en daar ben ik erg blij mee.

Ver scrollen

De site zelf kun je héél ver naar beneden scrollen. Dat is tegenwoordig hip, geloof ik. Of ik er blij mee ben? Ik ben er geen fan van, maar heel veel sites doen het nu, dus het zal wel werken… toch? Wat ze in elk geval ontzettend goed gedaan hebben is dat je zowel boven- als onderin meteen een zoekbox vindt: ‘zoek een vacature bij mij in de buurt’. Heel slim; verstandig dat ze aan de conversie denken. En dus niet alleen meteen bovenin beeld, maar ook als je helemaal onderin de site bent, zodat je niet weer helemaal naar boven hoeft te scrollen.

laplace 4Verbeterpunt

Een klein verbeterpunt aan deze pagina is het feit dat alleen de tekst ‘Paul, stagiair’ aan te klikken is, en Paul zelf niet. Wel krijg ik fijne informatie als ik op de medewerkers klik. Een quote van degene, met een klik naar de vacatures. Plus een video waarin die persoon iets vertelt, niet heel fancy, maar ook niet heel irritant. Een paar grappige illustraties waar even wordt gevisualiseerd wat die functie inhoudt en daaronder een kaartje met waar die functie in Nederland open staat. Heel goed.

Geen selectie

Maar wat ik dan dus totaal niet begrijp is dat als je onderin deze pagina wél de vacatures bij de functie laat zien, dat dan de knop ‘naar vacatures’ weer naar alle vacatures gaat. Hier is dan weer geen enkele selectie op. Een gemiste kans, want als ik bij hulpkrachten of stages zit verwacht ik daar echt dat er meteen een selectie is gemaakt, en ik niet weer alle vacatures te zien krijg.

laplace 5 wat doe jeInformatie verstopt

De informatie over de werkgever is verstopt in een vraag-en-antwoord-module onder het tabje ‘over La Place’. Hierin vermelden ze keurig reactietijden en de sollicitatieprocedure. Ook kun je kijken naar ‘Werken bij la place’, waar meer over het bedrijf zelf staat. Ze verwijzen hier overigens naar de cao, maar geven geen inzage in je mogelijke verdiensten. Dat is toch allemaal bekend en ligt toch vast? Dus waarom zou je daar niet open en transparant over communiceren? Een gemiste kans.

Vacatures

Dan de vacatures zelf, dat waar het bij de vorige site helemaal misging. Het begint weer niet goed. In hemelsnaam, Nederland is een verticaal land, waarom dan een horizontale kaart erboven gezet? Wie bedenkt dit? Je ziet Europa van Ierland tot ver in Polen, en dan zijn alle vacatures in Nederland… Natuurlijk passen de bolletjes zich aan als je inzoomt, maar de manier waarop dit is weergegeven is gewoon dom, anders kan ik het helaas niet zeggen. Een kaart voegt meestal iets toe, maar niet op deze manier.

laplace 6 land

Selectie op functie

Het enige selectiecriterium aan de linkerkant is vervolgens het type dienstverband. Dat is best apart te noemen. Waarom niet de hoofdfuncties? Of het opleidingsniveau? Dat moet je zelf zoeken. Ik zoek op ‘marketeer’ en krijg vervolgens een vacature te zien voor een manager customer relations. Dat vind ik dan weer heel goed, want blijkbaar is er een synoniemenlijst in de zoekmachine opgenomen. Klasse!

Niet dynamisch

Wat wel weer heel jammer is, is dat als je dat menu met dienstverband gebruikt het niet dynamisch werkt. Je moet eerst nog een keer op ‘zoek’ klikken voor hij het criterium toepast. Jammer, want dat is vandaag de dag toch niet meer nodig, zou je zeggen.

laplace 3Veel manieren van opmaak

De vacatures zelf zijn op opvallend veel verschillende manieren opgemaakt. Bij de één zit veel witruimte tussen de alinea’s, de ander heeft een grote regelafstand, de bulletpoints zijn niet altijd hetzelfde, soms zijn het streepjes, soms rondjes en in sommige vacatures heb je zelfs twee type rondjes (dik en dun). Dat kun je creatief vinden, maar voor mij zijn de vacatures gewoon heel erg rommelig opgemaakt.

Solliciteren

Het sollicitatieformulier vraagt daarna weer om allerlei informatie die ook in een gewoon cv staat. Heel erg sollicitantvriendelijk is dit dus niet. Ook is er geen onderscheid tussen functies waarvoor je een cv nodig hebt, bijvoorbeeld vestigingsmanager, en functies waarvoor dat eigenlijk niet hoeft, zoals hulpkracht. Overal moet je je cv uploaden, overal moet je een ‘beschikbaar vanaf’-datum invullen. Dat is soms echt te veel gevraagd. Jammer. Ook opvallend: alle velden met een * zijn verplicht. Dat zie je natuurlijk wel vaker. Maar hier zijn het:… alle velden.

Mobiel

De site lijkt geoptimaliseerd te zijn voor mobiel, maar werkt helaas niet echt goed op de smartphone. Als ik een vacature zoek en wil verfijnen via de ‘fulltime, parttime’-opties is dat bijvoorbeeld niet aan te klikken. Op de mobiel is het kaartje helemaal een farce natuurlijk, dat hadden ze beter kunnen weglaten. Als ik vervolgens wil solliciteren, en de site weet dat ik via mobiel bezoek, hebben ze wel andere sollicitatie-opties. Daar is over nagedacht, super! Je kunt de vacature vervolgens naar jezelf laten mailen, je kunt ook via dropbox je cv uploaden of je kunt met je Linkedin-profiel solliciteren. Mooi, maar ik vraag me ineens wel af waarom je op de gewone site dan níet met je Linkedin kunt solliciteren.

Conclusie

+++ Mobiel solliciteren houdt rekening met het feit dat je geen cv op je telefoon hebt staan
+++ Design is mooi en consistent
+++ Informatie over de functies is uitgebreid en leuk weergegeven
+++ Er is veel aandacht voor conversie, overal kun je naar de vacatures of solliciteren

– – – Er is niet goed genoeg getest, mobiel werkt niet alles
– – – Een kaartje van Nederland over de breedte is onzin
– – – De verfijnoptie is niet dynamisch
– – – Het sollicitatieformulier kan veel beter

Al met al een hele verbetering ten opzichte van de vorige site. Dat La Place design hoog in het vaandel heeft staan is duidelijk. Het is alleen jammer dat ze zo weinig gebruik maken van de technologische mogelijkheden die er tegenwoordig zijn op de gewone site, daar waar ze dat mobiel wel doen. Het hoeft heus niet allemaal state-of-the-art te zijn, maar zonder dat het veel hoeft te kosten kun je volgens mij best een betere ervaring bieden dan hier gebeurt.

bas van de haterdBas van de Haterd is ‘professioneel bemoeial’ en initiatiefnemer van Digitaal Werven.  Op 7 oktober dit jaar zal tijdens het Digitaal Werven-event weer de beste digitale sollicitatie-ervaring verkozen worden. Hij is frequent blogger op rectec.nl, en minder frequent bespreekt hij voor Werf& een recente recruitmentsite en bepaalde nieuwe producten in de recruitmentmarkt. 

Lees ook:

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners