Gem. leestijd 3 min  14165x gelezen

20 vragen die elke recruiter zich af en toe moet stellen

20 vragen die elke recruiter zich af en toe moet stellen

Een organisatie kan niet bestaan als er niemand is die ervoor wil werken. Daarom bij dezen: 5 keer 4 vragen die elke recruiter zich af en toe zou moeten stellen.

Employer branding is essentieel om actieve kandidaten te trekken, passieve kandidaten over te halen, en de zittende medewerkers te behouden. En employer branding is overal: in het product, in de mensen, in de cultuur, de stoelen, de glimlach van de klanten, het fronsen van de klant.

Maar wat is goede employer branding? Volgens David Smooke van SmartRecruiters is het samen te vatten in 20 vragen, opgedeeld in vijf categorieën.

A. Klanttevredenheid

‘Een tevreden klant is de beste businessstrategie van allemaal’, schreef businessauteur Michael LeBoeuf al. En dus moet ook een employer brand daar beginnen. Je klanten zijn immers de beste plek om een discussie te starten over wat hen aantrekt in jouw merk.

1. Waarom kopen mensen mijn product, goed of dienst? Wat mensen aantrekt tot je employer brand is deel van wat mensen aantrekt tot je totale merk.

2. Wie genereert de meeste waarde dankzij mijn organisatie? En geef je hen de gelegenheid om ambassadeur te zijn niet alleen voor je product, maar ook als plek om te werken?

3. Zorgt mijn kandidaatervaring ervoor dat afgewezen kandidaten ook bedrijfsambassadeurs worden?

4. Ben je actief aan het recruiten in je klantendatabase? Heb je ooit geprobeerd fans in nieuwe arbeidskrachten om te zetten?

B. Doel van de organisatie

Nietzsche zei al: ‘Vergeten wat je doel is, is de meest voorkomende vorm van stupiditeit.’ Een hoger doel, hoger dan winst maken alleen, een purpose, zal de vraag doen toenemen om in je organisatie te mogen werken.

5. Behalve om winst te maken, waarom doen jij en je collega’s wat jullie doen?

6. Kennen alle medewerkers het doel van de organisatie? En als je hier ‘ja’ op antwoordt: weet je dat heel zeker?

7. Wat zijn de drie belangrijkste dingen die je doet die níet stroken met het doel van je organisatie? En wat kun je eraan doen om dat te veranderen?

8. Wat zijn de drie belangrijkste dingen die je doet (als organisatie) om het hogere doel van je organisatie te versterken?

C. Medewerkertevredenheid

Steve Jobs zei al: ‘Als je iets doet waar je niet van houdt, zul je niet de extra mile gaan, het extra weekend willen werken, en de status quo willen uitdagen.’ Daar komt bij: alleen tevreden medewerkers zullen het anderen ook aanraden voor dezelfde organisatie te gaan werken.

9. Wat was het tipping point dat je laatste 10 aangetrokken personeelsleden ervan overtuigde bij jou te komen werken? Is deze reden terug te vinden in de boodschap die je naar de arbeidsmarkt uitzendt?

10. Wat was het tipping point dat je laatste 10 vertrokken medewerkers deed overtuigen de organisatie te verlaten? 

11. Wat zijn de drie grootste factoren die de motivatie van je medewerkers hinderen? Kun je iets doen om die obstakels weg te nemen?

12. Wat zijn de drie grootste factoren die je medewerkermotivatie doen groeien? Versterken je medewerkers deze factoren op sociale media?

D. Boodschap en inhoud

‘Mond-tot-mondreclame was altijd al belangrijk’, schreven Joe Pulizzi en Newt Barrett  in hun boek ‘Get Content, Get Customers’. ‘Maar tegenwoordig is het belangrijker dan ooit, vanwege de kracht van internet.’ Geef je medewerkers dus de mogelijkheden om te marketen wat ze doen.

13. Wat zeggen je medewerkers over jouw organisatie op sites als Facebook, Twitter en LinkedIn?

14. Welk percentage van je medewerkers heeft recent een (positieve) statusupdate over jouw organisatie gedeeld? En de laatste zes maanden? Het laatste jaar?

15. Heb je (bewegend) beeld over hoe het is om bij jouw organisatie te werken? Zit je bijvoorbeeld bij Wovox, of heb je een video zoals deze Zappos song?

16. Deel je (authentieke) beelden van je werkplek en je organisatie op je eigen recruitmentsite en op sociale media?

E. Be Awesome. Share Awesome

‘Ik werd wakker en realiseerde me dat het leven fantastisch is en dat mensen fantastisch zijn en dat het leven het waard is om geleefd te worden’, zei Hulk Hogan al ooit. En zo is het maar net. Fantastische medewerkers zijn de beste recruiters van andere fantastische medewerkers. Maar heb jij zulke mensen al rondlopen in jouw organisatie?

17. Welke sociale media zijn het best geschikt om te laten zien hoe het is om bij jou te werken?

18. Hoe vier je je prestaties en mijlpalen? Zijn de erkenningen van prestaties iets waar medewerkers hun vrienden en bekenden (op een positieve manier) over vertellen?

19. Hoe zorgt de organisatie voor teambuilding? Zijn er bedrijfsuitjes, gezamenlijke lunches, andere leuke activiteiten die passen bij de club?

20. Hoe kan deze organisatie meer ‘awesome‘ worden? Vraag je dit elke dag af. Hoe kunnen we niet alleen ‘een fijne plek’ zijn, maar ook ‘een fantastische plek’?

Als je op deze vragen antwoorden vindt, zal je employer branding je steeds makkelijker afgaan…

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners