Bain&Company, TopDesk en Onboard zijn de bedrijven die door hun eigen (ex-)medewerkers het best worden beoordeeld als werkgever.
Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Glassdoor, de vacaturesite waarop mensen reviews over hun werkgevers kunnen plaatsen. De top-20 van de site is niet alleen gebaseerd op een algemene beoordeling en een oordeel over de ceo, maar daarnaast leveren werknemers ook feedback over de carrièremogelijkheden, de arbeidsvoorwaarden, de bedrijfscultuur, het senior management en de werk/privébalans bij de desbetreffende werkgever.
5.0 is zeer tevreden
De Top 20 is gebaseerd op alle reviews tot 6 november 2017 van werknemers in Nederland. Bedrijven moeten minstens 25 reviews van werknemers hebben. Academische instellingen, scholen en universiteiten komen niet in aanmerking voor deze lijst. De rangorde van de winnaars is gebaseerd op de gemiddelde algemene beoordelingen. De beoordeling is daarbij gebaseerd op een 5-puntsschaal, waarbij 1.0 staat voor ‘zeer ontevreden’ en 5.0 voor ‘zeer tevreden’.
- Bain & Company (4,9)
- TopDesk (4,8)
- Onboard (4,8)
- Bynder (4,7)
- Albelli (4,7)
- Mendix (4,6)
- YoungCapital (4,6)
- Hilton (4,5)
- 2Contact (4,5)
- Hamilton Bright (4,5)
- Studentaanhuis.nl (4,5)
- Nederlandse Spoorwegen (4,4)
- Universitair Medisch Centrum Groningen (4,4)
- UMC Utrecht (4,4)
- Enexis (4,4)
- ZuidZorg (4,4)
- Cisco Systems (4,3)
- Vodafone (4,3)
- Robeco (4,3)
- Deen Supermarkten (4,3)
Geen specifieke bedrijfstak springt eruit
De best beoordeelde werkgevers opereren in behoorlijk verschillende bedrijfstakken. Volgens Glassdoor toont het lijstje aan dat ‘als je als bedrijf extra moeite neemt om een transparante en betrokken werkgever te zijn, dat eerlijk beloont en investeert in de werknemers, dat zeer wordt gewaardeerd door werknemers, ongeacht de industrie waarin je werkt.’
‘Werkgevers met blije en tevreden werknemers hebben een bewezen voorsprong in rekrutering’
Plus- en minpunten gevraagd
Werknemers die een review achterlaten op Glassdoor wordt gevraagd zowel de plus- als minpunten van hun werkgever op te geven, zodat de review ook gebalanceerd is. Daarnaast krijgen ze de vraag of ze hun werkgever zouden aanbevelen bij een kennis en of ze denken dat het bedrijf waar ze werken beter, slechter of hetzelfde zal presteren in de komende 6 maanden. ‘Werkgevers met blije en tevreden werknemers bewijzen keer op keer dat ze een voorsprong hebben in rekrutering en beter presteren als bedrijf in het algemeen’, aldus Tico Andrea, country manager van Glassdoor in Nederland.