Wie zich op de markt voor HR-technologie begeeft, kan wel eens verzuipen in het aanbod. Hoe het kaf van het koren te scheiden? William Tincup geeft een aardige koophulp.
Er zijn tegenwoordig een kleine 23.000 HR-applicaties op de markt, zei William Tincup, voorzitter van RecruitingDaily, op 24 oktober op het HR Tech Event in Amsterdam (dat sinds die dag Unleash heet). Oké, misschien was die 23.000 een slag in de lucht. Maar ongekend groot is het aanbod in elk geval wel, zo maakt ook de goedgevulde beursvloer wel duidelijk. Welke van al die tools te gebruiken? En welke niet? Welke zijn de moeite waard? En welke kun je beter overslaan?
In sneltreinvaart
Dat hangt natuurlijk af van de behoefte van de organisatie, zei Tincup. Maar in zijn presentatie somde hij wel in sneltreinvaart 13 tools op die volgens hem het leven van de recruiter makkelijker kunnen maken. Zoals Arctic Shores, dat met gamification kandidaten kan testen. Of Predictive Hire, een zelflerend AI-systeem dat voorspelt hoe kandidaten zullen presteren aan de hand van de goed presterende werknemers die je nu al in je organisatie hebt.
Van chatten, tot minder bias, tot matchen 2.0
Op het gebied van Candidate Engagement noemde hij TextRecruit, dat vooral snelheid in het recruitmentproces wil brengen, op een laagdrempelige chatmanier. En dan is er ook nog Blendoor, technologie die cv’s automatisch kan anonimiseren, zodat je als recruiter geen last van bias meer hebt. Of, weer iets heel anders: Workshape.io, dat kandidaten aan banen matcht op basis van wat ze zelf leuk vinden om te doen.
Referrals
Op het gebied van referrals, ‘de Heilige Graal in HR’, noemde Tincup ook nog twee tools. De eerste is Simppler, een ‘anders dan andere manier om referrals te regelen’. De andere is Teamable, dat onder meer een makkelijke integratie met LinkedIn biedt. Beoogde kandidaten moeten zich eerder aangesproken voelen als contact met hen gelegd wordt via mensen die ze al op LinkedIn kennen, zo is de basisgedachte van die tool.
After following this guy on Twitter for ages, and via @RecruitingDaily, it’s cool to finally hear @williamtincup speak! @HRTechWorld pic.twitter.com/NKaXxCJcMq
— Damian Keane (@VedderHead86) 24 oktober 2017
Recruitmentmarketing
Ook op het gebied van recruitmentmarketing had Tincup twee tools die hij graag onder de aandacht wilde brengen. De eerste was Symphony Talent, een partij waarbij je via modules kunt afnemen wat je maar wil. De andere was VideoMyJob, waarbij je op een makkelijke manier saaie vacatureteksten kunt vertalen naar veel aantrekkelijker videoboodschappen. ‘Minder zwaar, en het is stupid-proof‘, aldus Tincup, die op dat laatste punt bekende ervaringsdeskundige te zijn.
Screening
Ook op het gebied van screening gebeuren interessante dingen, vervolgde hij. Zoals TechScreen, een tool waarbij je technische assessments kunt doen, en de recruiter door het hele proces heen wordt geholpen. Ook interessant, aldus Tincup, is eTeki, een tool die je helpt bij het interviewen van technisch talent.
Sourcing
Op het gebied van sourcing noemde hij daarnaast nog AmazingHiring, een tool die honderden sites doorspit op zoek naar de beste IT’ers in de wereld. ‘Ik weet niet hoe ze het doen, ik vermoed dat er kaboutertjes bij betrokken zijn. Maar het werkt in elk geval wel.’ En als laatste noemde hij ook nog Ideal, een AI-tool die vooral gericht is op recruiters die met grote volumes te maken hebben.
Hoe te kiezen? Een koophulp in 10 vragen
Allemaal leuk en aardig, zo’n opsomming van mogelijke tools. Maar dat zijn er dan nog maar 13 van de – laten we zeggen – 23.000. Hoe te kiezen uit die enorme voorraad? Volgens Tincup zijn daarbij 10 vragen belangrijk om te stellen aan de leveranciers die om jouw gunst (en portemonnee) strijden. Een soort koophulp, in 10 vragen dus.
#1. Hoe snel kun je implementeren?
Tincup: ‘Vroeger had je het dan over maanden, minimaal weken. Nu kun je iets wat je koopt vaak dezelfde dag al draaiende hebben.’
#2. Is het predictive?
‘Vroeger hadden we domme databases. Nu gaat het erom: connecting the dots. Doet de technologie ook aanbevelingen voor de toekomst?’
#3. Is het reflectief?
Het omgekeerde van de vorige vraag, aldus Tincup. ‘Zegt de tool hoe je het deed? Kun je er iets van leren?’
#4. Is er connectivity?
Kan data makkelijk in de tool terecht komen? En kan de tool ook makkelijk data delen met andere tools? Tincup: ‘Er bestaan geen inzichten zonder verbanden tussen applicaties.’
#5. Is er training?
Een belangrijk punt, zegt Tincup. Aparte training is natuurlijk altijd mogelijk, maar voorkom je liever. Vraag dus altijd, zegt hij: ‘is training ingebouwd in de applicatie? En is die training ook gepersonaliseerd naar de gebruiker?’ Het kan het verschil maken tussen een tool die wel gebruikt wordt, en eentje waarvoor je wel betaalt, maar die toch in de kast blijft liggen.
#6. Is het responsive?
Eigenlijk heel logisch, zegt Tincup. Maar toch. ‘Het moet overal werken. Dus niet alleen op de desktop, maar op alle devices.’
#7. Is het aanpasbaar?
‘Maakt de tool aanbevelingen voor hoe ik mijn proces inricht?’
#8. Kun je ermee modelleren?
Of, zoals Tincup het zegt: ‘Is er een zandbak waarin je kunt spelen?’
#9. Zitten ratings ingebouwd?
Zit in het systeem ingebouwd hoe mensen het waarderen? Kunnen mensen zich makkelijk erover uitspreken? Tincup: ‘De warde van technologie schuilt in het gebruik ervan. En gebruik komt voort uit liefde. Geen liefde, geen waarde.’
#10. Hoe gaat het systeem om met cleansing?
We werken allemaal met imperfecte data, zegt Tincup. Belangrijke vraag aan de leverancier is dan ook altijd hoe zijn systeem daarmee omgaat. ‘Geeft de technologie ook aanbevelingen voor betere data?’ Want, besluit hij: ‘Niemand houdt van dirty data.’
Was a great pleasure to listen to a speech of an HR influencer @williamtincup at #HRTechWorld
Thank you for the informative talk afterwards! pic.twitter.com/Q6VRZ0Qg9d— Moovly (@moovly) 24 oktober 2017
Lees ook:
Ook benieuwd naar alle nieuwe recruitmenttechnologie?
Kom dan op donderdag 23 november naar de derde editie van het Recruitment Tech Event, volop inspirerende keynotes, verdiepende breakouts, innovatieve demo’s én de uitreiking van de Recruitment Tech Awards van 2017.