Vandaag vindt het eerste Nederlandse congres plaats over mobile recruitment: 123Mobile. In het Auditorium van USG in Almere zijn zo’n 100 mensen bijeen om vooral praktijkcases te beluisteren. Keynote speaker is Chuck Martin die aftrap met een bijdrage over de wereld van “het derde scherm”. Werf& is erbij en doet verslag.
Chuck Martin: Het derde scherm
Chuck Martin CEO van het Amerikaanse Mobile Future Institute neemt deelnemers mee in de wereld van “The third screen”, oftewel het derde scherm. In sneltreinvaart toont Martin wat er allemaal gebeurt als het gaat om gebruik van smartphones. Van apps om te communiceren tot het delen van content als films. Mobiele devices worden steeds vaker gebruikt voor locatiegebonden diensten door middel van gps. Op basis van je locatie krijg je bijvoorbeeld vacatures aangeboden. Maar denk ook aan het inchecken op Foursquare of Facebook. Door middel van codes, zoals QR of barcodes kunnen mensen ergens inchecken zoals een winkel of evenement.
In Amerika hebben taxichauffeurs een opzetstuk die op een smartphone past en waar je een creditcard doorheen kunt halen. En in landen als Brazilie kunnen mensen die geen pc hebben bankzaken doen via hun smartphone.
De kansen voor recruitment liggen in het nagaan bjj kandidaten aat zij doen met hun smartphone. Probeer zaken uit en meet of het werkt. Voeg iets toe aan de kandidaatbeleving. Het gaat niet om de telefoon maar om de waarde die je als werkgever aan het gebruik ervan kan geven.
Mobile Case 1: Beljon+Westerterp / Carerix
Beljon+Westerterp was een van de eerste HR-adviesbureaus die een mobiele site met sollicitatie mogelijkheid. Adjunct-directeur Alfred Eilering van Beljon+Westerterp merkte dat mensen pas na het weekend naar de site gingen. Er was sprake van een weekenddip. Door middel van een mobiele website, in de look and feel van een app, gingen ze de dip te lijf vult Elles de Boorder van Concepts2Go aan. Met een algemene qr-code kunnen mensen worden doorgestuurd naar de mobiele recruitmentsite. Met een druk op de knop kan worden gesolliciteerd via het LinkedIn-profiel. De piek met de mobiele site ligt vooral in het weekend waardoor de normale en de mobiele site elkaar aanvullen.
Mobile Case 2: Maximum
Corné Wielemaker van Maximum begint te vertellen dat 4 miljard mensen een mobiele telefoon gebruiken en 3,5 milard mensen hun tanden poetsen. Bij 10 sites van hun eigen klanten zien ze een verdrievoudiging van aantal bezoekers in 2012 (12%) t.o.v. 2011. In 2013 verwacht Wielemaker dat 23% van het bezoek via smartphones of tablets komt. De oplossing om een recruitmentsite te hebben voor alle soorten devices is via responsive design. De content schaalt automatisch mee bij een kleiner of groter scherm. Mobile leent zich goed voor employer branding en directe werving stelt Wielemaker aan de hand van resultaten bij campagnes voor o.a. Politie en McDonald’s. Last but not least kun je via een direct call button direct bellen met de werkgever.
Mobile Case 3 :: Croon Elektrotechniek
Laatste spreker voor de pauze is Jan-Willem Weijers van Croon. In Nederland kiezen te weinig mensen voor een opleiding en een carrière in de techniek begint Weijers. Op alle niveaus is in de techniek een goed belegde boterham te verdienen: de arbeidsmarkt staat te springen om technici. Techniek is belangrijk voor onze kenniseconomie. Enthousiasme voor techniek moet al vroeg opgewekt worden. Daarom ontwikkelde Croon de gratis game ‘Connectro’ voor o.a. het (basis)onderwijs. Connectro is een spel waarmee leerlingen op ieder niveau verbindingen kunnen maken tussen vraag en antwoord, afbeeldingen en tekst.
Voor onderwijsprofessionals is een apart account, zodat zij het spel kunnen integreren in hun lessen. Doel is niet zozeer werving, maar jongeren enthousiast maken voor elektrotechniek. Connectro is als iPad-app beschikbaar, maar ook online te spelen.
Rond 17.00 uur vind je op deze site een verslag van het tweede deel van het congres.