Gem. leestijd 3 min  2536x gelezen

123Mobile: het mobiele tijdperk komt eraan

123Mobile: het mobiele tijdperk komt eraan

123mobile: het mobiele tijdperk komt eraanVandaag vindt het eerste Nederlandse congres plaats over mobile recruitment: 123Mobile. In het Auditorium van USG in Almere zijn zo’n 100 mensen bijeen om vooral praktijkcases te beluisteren. Keynote speaker is Chuck Martin die aftrap met een bijdrage over de wereld van “het derde scherm”. Werf& is erbij en doet verslag. 

Chuck Martin: Het derde scherm

Chuck Martin CEO van het Amerikaanse Mobile Future Institute neemt deelnemers mee in de wereld van “The third screen”, oftewel het derde scherm. In sneltreinvaart toont Martin wat er allemaal gebeurt als het gaat om gebruik van smartphones. Van apps om te communiceren tot het delen van content als films. Mobiele devices worden steeds vaker gebruikt voor locatiegebonden diensten door middel van gps. Op basis van je locatie krijg je bijvoorbeeld vacatures aangeboden. Maar denk ook aan het inchecken op Foursquare of Facebook. Door middel van codes, zoals QR of barcodes kunnen mensen ergens inchecken zoals een winkel of evenement.

In Amerika hebben taxichauffeurs een opzetstuk die op een smartphone past en waar je een creditcard doorheen kunt halen. En in landen als Brazilie kunnen mensen die geen pc hebben bankzaken doen via hun smartphone.

De kansen voor recruitment liggen in het nagaan bjj kandidaten aat zij doen met hun smartphone. Probeer zaken uit en meet of het werkt. Voeg iets toe aan de kandidaatbeleving. Het gaat niet om de telefoon maar om de waarde die je als werkgever aan het gebruik ervan kan geven.

Mobile Case 1: Beljon+Westerterp / Carerix

Beljon+Westerterp was een van de eerste HR-adviesbureaus die een mobiele site met sollicitatie mogelijkheid. Adjunct-directeur Alfred Eilering van Beljon+Westerterp merkte dat mensen pas na het weekend naar de site gingen. Er was sprake van een weekenddip. Door middel van een mobiele website, in de look and feel van een app, gingen ze de dip te lijf vult Elles de Boorder van Concepts2Go aan. Met een algemene qr-code kunnen mensen worden doorgestuurd naar de mobiele recruitmentsite. Met een druk op de knop kan worden gesolliciteerd via het LinkedIn-profiel. De piek met de mobiele site ligt vooral in het weekend waardoor de normale en de mobiele site elkaar aanvullen.

Mobile Case 2: Maximum

Corné Wielemaker van Maximum begint te vertellen dat 4 miljard mensen een mobiele telefoon gebruiken en 3,5 milard mensen hun tanden poetsen. Bij 10 sites van hun eigen klanten zien ze een verdrievoudiging van aantal bezoekers in 2012 (12%) t.o.v. 2011. In 2013 verwacht Wielemaker dat 23% van het bezoek via smartphones of tablets komt. De oplossing om een recruitmentsite te hebben voor alle soorten devices is via responsive design. De content schaalt automatisch mee bij een kleiner of groter scherm. Mobile leent zich goed voor employer branding en directe werving stelt Wielemaker aan de hand van resultaten bij campagnes voor o.a. Politie en McDonald’s. Last but not least kun je via een direct call button direct bellen met de werkgever.

Mobile Case 3 :: Croon Elektrotechniek

Laatste spreker voor de pauze is Jan-Willem Weijers van Croon. In Nederland kiezen te weinig mensen voor een opleiding en een carrière in de techniek begint Weijers. Op alle niveaus is in de techniek een goed belegde boterham te verdienen: de arbeidsmarkt staat te springen om technici. Techniek is belangrijk voor onze kenniseconomie. Enthousiasme voor techniek moet al vroeg opgewekt worden. Daarom ontwikkelde Croon de gratis game ‘Connectro’ voor o.a. het (basis)onderwijs. Connectro is een spel waarmee leerlingen op ieder niveau verbindingen kunnen maken tussen vraag en antwoord, afbeeldingen en tekst.
Voor onderwijsprofessionals is een apart account, zodat zij het spel kunnen integreren in hun lessen. Doel is niet zozeer werving, maar jongeren enthousiast maken voor elektrotechniek. Connectro is als iPad-app beschikbaar, maar ook online te spelen.

Rond 17.00 uur vind je op deze site een verslag van het tweede deel van het congres.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners