Kandidaten aantrekken is tegenwoordig al lastig genoeg. Maar heb je eenmaal die ideale kandidaat zover dat hij of zij overweegt op de sollicitatiebutton te klikken? Dan wil je natuurlijk ook dat dat daadwerkelijk gebeurt. Hoe gaat je dat lukken? In dit artikel 12 tips om kandidaten te overtuigen met krachtige CTA’s die wél werken.
#1. Laat de CTA opvallen
Zorg dat je calls to action opvallen en altijd makkelijk te vinden zijn op je website en in je vacatureteksten. Hoe meer moeite kandidaten moeten doen om de CTA te vinden, hoe groter de kans is dat ze afhaken. Dus denk aan grote, opvallend gekleurde en strategisch geplaatste knoppen, bijvoorbeeld bovenaan een vacaturepagina.
#2. Personaliseer je CTA
Richt je calls to action specifiek op de doelgroep die je wil bereiken. Gebruik dus gepersonaliseerde boodschappen die aansluiten bij de interesses en behoeften van de kandidaten, en laat zien waarom jouw bedrijf goed bij hen past. Bijvoorbeeld: ‘Wil jij jouw passie voor marketing omzetten in tastbare resultaten? Sluit je aan bij ons team en laat jouw creativiteit en strategisch inzicht het verschil maken!’
#3. Geef duidelijke en eenvoudige instructies
Meer dan 50% van de potentiële kandidaten wordt afgeschrikt door ingewikkelde sollicitatieprocessen. Wees dus altijd helder en beknopt in je calls to action, en geef duidelijke instructies over wat je van de kandidaten verwacht. Vermijd vage bewoordingen zoals ‘Klik hier’ en gebruik liever specifieke actiegerichte zinnen zoals ‘Solliciteer nu’.
#4. Activeer emoties
Emotionele taal kan krachtige reacties oproepen bij kandidaten en hen inspireren om actie te ondernemen. Als mensen zich emotioneel betrokken voelen bij een boodschap, zijn ze vaak meer geneigd actie te ondernemen. Bijvoorbeeld: ‘Ontdek waarom ons team elke dag met plezier naar het werk gaat!’
#5. Wees consistent en herkenbaar
Zorg dat je calls to action consistent zijn in stijl, tone of voice en branding. Zo kunnen kandidaten ze makkelijk herkennen en associëren met jouw bedrijf. Op deze manier kunnen mensen zich meer identificeren en bouw je vertrouwen op, wat de kans op actie vergroot.
#6. Gebruik social proof
Door positieve ervaringen (van werknemers of andere kandidaten) te delen, bouw je vertrouwen op bij potentiële kandidaten. Ze kunnen zich identificeren met anderen die al bij je werken en voelen zich zo aangemoedigd om ook te solliciteren. ‘Ontdek waarom onze werknemers trots zijn om deel uit te maken van ons team!’
#7. Versterk met visuele elementen
Webpagina’s met afbeeldingen en video’s zien in hun gebruikersinteractie een stijging van soms wel 80%. Gebruik daarom waar het kan visuele elementen zoals pictogrammen, afbeeldingen en video’s om je calls to action te laten opvallen. Voeg bijvoorbeeld een foto toe van een teamuitje of een infographic die de voordelen van werken bij jouw bedrijf illustreert.
#8. Gebruik krachtige actiewoorden
Sterke actiewoorden zijn belangrijk om je vacaturetekst kracht bij te zetten. Gebruik gebiedende calls to action als ‘begin’, ‘solliciteer’, ‘meld je aan’ en ‘start nu’. Vermijd woorden die weinig actie oproepen, zoals ‘meer informatie’, ‘klik hier’ of ‘bekijk details’. Deze termen zijn vaak te algemeen en missen de kracht om de lezer direct tot actie aan te zetten.
#9. Speel in op FOMO (Fear of Missing Out)
Mensen hebben vaak de neiging om actie te ondernemen uit angst iets belangrijks te missen. Door dit principe van FOMO te gebruiken in je call-to-action activeer je dit gevoel bij potentiële kandidaten. Stel je voor dat je de kans misloopt om deel uit te maken van een team waar je niet alleen leuke borrels hebt, maar ook nieuwe projecten kunt oppakken. Wil je dat risico lopen?
#10. Gebruik video-CTA’s
Video’s kunnen een krachtige manier zijn om je boodschap over te brengen. Laat je huidige medewerkers aan het woord over waarom ze graag bij je bedrijf werken en voeg een call to action toe aan het einde van de video.
#11. Maak de volgende stap duidelijk
Zorg dat het voor kandidaten duidelijk is wat de volgende stap is na het klikken op de call-to-action. Dit kan een simpele melding zijn die hen vertelt dat je hen naar een sollicitatieformulier leidt, of wat ze kunnen verwachten tijdens het sollicitatieproces. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier om het sollicitatieformulier in te vullen en hoor binnen 48 uur van ons!’
#12. Test en optimaliseer
Experimenteer met verschillende calls to action en meet steeds de resultaten om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Door continu te testen en te optimaliseren kun je je strategie verbeteren en meer succes behalen.
Meer weten?
Download het vacature template met alle belangrijke onderdelen die in jouw vacatures naar voren moeten komen, inclusief CTA’s. Zo vergroot je de kans dat jij de ideale kandidaten aantrekt! Download het template hier.
TemplateLees ook
- Ontdek de kracht van een inclusieve persona, met Starbucks als voorbeeld
- Klik nu! Alles wat je moet weten over de call-to-action in recruitment
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).