Als je precies wilt weten hoe het gaat met de markt voor recruitment, werving en selectie, en uitzendbureaus, dan is het altijd goed om je licht op te steken bij de Staffing Industry Analysts. Zij houden al ruim 30 jaar wereldwijd alle trends en ontwikkelingen bij, en kunnen dus als geen ander zien welke kant het opgaat. John Nurthen, executive director van al het onderzoek van het bureau, was vorige week in Nederland, om daar een aantal hoogtepunten uit te lichten. Dat leidde onder meer tot de volgende 12 relevante inzichten:
#1. Randstad doorstond pandemie prima
Waar concurrenten als Adecco en Manpower nog niet op het niveau van vóór corona zijn aanbeland qua marktwaarde, heeft Nederlands trots Randstad zich opmerkelijk goed hersteld. Ook opvallend: een recruitmentbureau als Hays blijkt het een stuk moeilijker te hebben dan directe concurrent Robert Half International. En de hele sector blijkt een mogelijk onvermoede kampioen te kennen: Recruit, het Japanse moedermerk van onder meer Indeed en het voormalige Nederlandse USG People.
Qua marktwaarde steekt Recruit in z’n eentje nog ver uit boven de rest van de top 13. Waar dat succes aan te danken is? ‘Ze hebben de investeerders ervan weten te overtuigen dat ze een techbedrijf zijn’, aldus Nurthen. ‘Ook al is het in feite niet anders dan een traditionele bemiddelaar.’
#2. China hardste groeier
Zoals wel vaker is de grootste groei in China te zien. Tussen 2013 en 2022 nam de markt daar met ruim 300% toe. Een stuk meer dan Nederland en België, waar de cumulatieve groei net 50% was. Maar opvallend: elders in Europa is de groei nog wel veel groter dan in veel Aziatische landen. Met name in Ierland, Polen, Italië en Spanje is de uitzendmarkt booming, zo blijkt.
Eigenlijk verrassend, zegt Nurthen. ‘Als wij met investeerders spreken die naar het Europese vasteland willen, dan hoor je vaak dat ze naar Nederland en Duitsland willen. Maar als je naar deze data kijkt, kun je misschien beter eerst naar andere landen. Ik hoor bijvoorbeeld zelden van investeerders dat ze naar België willen, terwijl ze Nederland wel altijd noemen. Terwijl België het dus wel ietsje beter doet dan Nederland.’
#3. De krapte is overal
We wisten het al wel, maar Nurthen toonde ook duidelijk aan dat de krapte bepaald geen exclusief Nederlands verschijnsel is. In acht onderzochte landen lag de werkloosheid bijvoorbeeld op het allerlaagste niveau sinds 2000, liet hij zien. Alleen in Italië was het tweede kwartaal van dit jaar nog geen recordlaagte qua werkloosheid te zien.
En dat uit zich ook in het aantal vacatures, dat steeds maar verder oploopt. In heel Europa zijn het er nu zelfs ruim 17,5 miljoen, vertelde Nurthen, zich baserend op cijfers van Textkernel over het VK, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en België. Met de grootste groei in Spanje. ‘Extreem’, noemde Nurthen die data. ‘Mensen vinden was nog niet eerder zo moeilijk.’ Dat biedt trouwens goede kansen voor uitzendbureaus, zei hij. ‘Want bedenk goed: jouw klanten wíllen jou niet gebruiken. Ze willen het liever zelf doen. Maar dat lukt ze nu eenmaal niet.’
#4. Risico’s op de loer
Maar die goede kansen komen niet zomaar, vertelde Nurthen ook. Er liggen nu eenmaal veel risico’s op de loer. Sociaal-maatschappelijke, maar ook ecologische. Verlies van de sociale cohesie ziet SIA daarbij als het grootste gevaar, gevolgd door leefbaarheid die onder druk staat en het gebrek aan actie om klimaatverandering tegen te gaan. ‘Dus: prettig kerstfeest iedereen’, zei Nurthen erachteraan, nadat hij deze risico’s had opgesomd.
#5. Groei in het verschiet
Ondanks alle risicio’s ziet Nurthen evenwel nog groei in het verschiet voor de Nederlandse markt van arbeidsbemiddeling. De totale markt groeit dit jaar naar verwachting met zo’n 5%, en volgend jaar nog eens met 3%, waardoor we als het goed is dan voor het eerst de 24 miljard aan omzet aantikken in Nederland, wat al met al een groei van zo’n 60% in 10 jaar zou betekenen, en in totaal bijna 3% van het totale Nederlandse BNP.
#6. Vooral bij platformen
Waar is die verwachte groei het grootst? Dat is vooral bij de platforms als Temper, YoungOnes, Nowjobs, Maqqie en Charly Cares, verwachten de Staffing Industry Analysts. Platforms voor tijdelijk personeel boekten in 2021 al een groei van 190%, gevolgd door platforms die direct naar consumenten leveren, zoals Werkspot en Helpling (een plus van 46%). De groei van meer traditionele uitzendbureaus steekt daar met 23% wat bleekjes bij af.
#7. Kansen in de keten
Maar niet elk traditioneel bureau hoeft zich nu snel om te vormen tot zo’n online platform, hield Nurthen zijn gehoor ook voor. Hij zei vooral ook kansen in de hele keten van HR te zien. Want waarom zouden bureaus zich moeten beperken tot het maken van de match tussen kandidaat en werkgever? ‘Ze kunnen ook kijken naar het opleiden van mensen. Of het coachen. En daar nieuwe businessmodellen creëren. In de hele candidate en client journey liggen daar de kansen voor het oprapen.’
#8. En in digitale transformatie
Maar kansen liggen er natuurlijk ook in verdere digitalisering, zo schetste Nurthen. En dan niet zozeer in de eerste stappen, waarbij je bij wijze van spreken de Rolodex vervangt door een database, maar juist in de meest verregaande vorm: een volledige verandering van je businessmodel en propositie, waarbij de digitalisering het uitgangspunt is, in plaats van alleen maar een middel om efficiënter te werken. ‘We zijn nu in de eerste dagen hiervan’, aldus Nurthen.
Over de impact van digitalisering en de vrees die dat vaak oproept haalde hij een mooi voorbeeld aan. Zo blijkt het aantal volledig geautomatiseerde autowasstraten in het Verenigd Koninkrijk sinds 2003 gedaald te zijn, in plaats van gestegen. En wel met zo’n 50%. Het aantal wasstraten waar mensen je auto poetsen is tegelijkertijd flink toegenomen. ‘Doordat arbeid zo goedkoop is’, aldus Nurthen.
Tegelijk ziet hij ook een ‘hybride’ vorm opkomen in de variant van de zogeheten Lava Car Wash: automatische wasstraten met menselijke interactie voor de finesses. ‘Dat kennen we in de staffing industry natuurlijk ook’, vertelde hij. ‘De optie self-service, en de optie superior. Daar zit dus wel een analogie in. En ik denk dat steeds meer bureaus zullen moeten kiezen aan welke kant zij willen zitten.’
#9. IT groeit door
Want de digitalisering gaat gewoon door, liet Nurthen zien. Tenminste: nog steeds groeien wereldwijd de uitgaven aan IT harder dan het BNP. Dat is al een tijd zo, en dat zal nog wel een tijd zo blijven, volgens SIA-verwachtingen. ‘De uitdaging is hierdoor niet in paniek te raken’, aldus Nurthen.
Want dat is best een mogelijkheid, schetste hij ook. Waar het menselijk aanpassingsvermogen op zijn best in een rechte lijn omhoog beweegt, gaat de technologische ontwikkeling zó snel, dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om het allemaal bij te benen. Een grote – en groeiende – wereldwijde skills gap ligt daardoor op de loer, schetste hij. Maar dat is volgens hem ook goed nieuws voor de bemiddelingsbranche. ‘Alle grote uitzenders investeren nu veel in reskilling en upskilling, en kopen bedrijven op die zich hierin specialiseren. Onder het mom van: grow the talent yourself.’
#10. Weinig tevreden gebruikers
Wat daarbij wel opvallend is, constateert Nurthen: bedrijven investeren veel in technologie, maar de tevredenheid van gebruikers ervan laat behoorlijk te wensen over. De NPS-scores van zowel de systemen voor de front-office als de back-office van de uitzenders is negatief. En flink ook, zo blijkt uit de cijfers die hij presenteerde. Met behoorlijk wat vijven en zelfs mensen die zeiden het helemaal niet waarschijnlijk te vinden de software aan anderen aan te raden. ‘Er is hier dus nog wel wat ruimte voor verbetering’, constateerde Nurthen, met gevoel voor understatement.
#11. Wie wordt ‘Uber van uitzenden’?
Platformen hebben dus de wind in de zeilen, zo zei Nurthen eerder al. En de hele markt van arbeidsmarktbemiddeling kan wel eens ‘de nieuwe fintech’ worden. Oftewel: de markt waar de meest spannende dingen gebeuren. De investering van 250 miljoen in het Spaanse Jobandtalent dit jaar is er volgens hem een voorbeeld van. Net als de investeringen in de blockchain voor kandidaatgegevens. Maar dus ook bijvoorbeeld de groei van meer dan 300% die Amerikaanse platforms voor verpleegkundigen in 2021 wisten te boeken, waarmee ze al een marktaandeel van 22% (!) wisten te bereiken.
Wie zal zich daarbij uiteindelijk tot de ‘Uber van het uitzendwezen’ kunnen kronen? Nurthen zet op dit moment zijn kaarten op Aya Healthcare, een club die clinici de gelegenheid geeft hun vak te combineren met reizen, door hen steeds met een andere zorginstelling te verbinden. De groei van het bedrijf vertoont in elk geval opvallende gelijkenissen met die van Uber 4 jaar daarvoor…
#12. Omnichannel is alles
We komen de komende jaren in een tijdperk van ‘extreme recruiting’, besluit Nurthen, waarbij de grenzen van het vak continu oprekken, en nieuwe concurrenten ook uit onvermoede hoeken kunnen opdoemen. Kijk bijvoorbeeld naar welke diensten een bedrijf als Microsoft allemaal al aanbiedt, via LinkedIn. Het is geen traditionele bemiddelaar, maar neemt wel steeds meer functies daarvan over. Tijd dus om goed na te denken over je eigen plek in dat totale landschap.
Maar desalniettemin wil Nurthen wel optimistisch eindigen. Er liggen zóveel kansen, zegt hij, en er komen zóveel interessante ontwikkelingen op ons af. Van biotech tot het tegengaan van klimaatverandering. En van de ruimte ontdekken tot voortdurende technologische innovatie. ‘The future is bright‘, besluit hij. Je zou er bijna een zonnebril voor moeten opzetten.
Lees ook
[/private]