Door de enorme schaarste in de logistieke markt kampt vervoerder Simon Loos met een flink aantal vacatures. Een nieuwe campagne probeert in 100 dagen 100 extra collega’s aan te trekken.
De nieuwe campagne (#100dagen100collega’s) is al de tweede in iets meer dan een jaar die de termijn van 100 dagen kiest om op te vallen bij de zeer schaarse doelgroep. De eerste heette nog #100dagen100chauffeurs, en leverde destijds maar liefst 182 chauffeurs op. Maar ook dat blijkt nu dus niet genoeg om aan de grote behoefte te voldoen.
Elke middag een vlog
In de nieuwe campagne wordt 100 dagen lang elke middag een vlog of filmpje online gezet dat laat zien hoe het écht is om bij het bedrijf te werken. Steeds vertelt 1 van de 1.400 Simon Loos-collega’s hoe hij of zij het werk ervaart. Naast de dagelijkse filmpjes komen er ook andere manieren om een kijkje in de keuken te nemen. Zo kan elke gediplomeerde trailerchauffeur ook ‘in het echie’ bij 1 van de Simon Loos-medewerkers in de wagen klimmen en meedraaien.
Zoveel mogelijk eigen mensen met vast contract
Het tekort aan vooral chauffeurs zorgt ervoor dat het bedrijf momenteel echt moeite heeft om de bezetting op orde te krijgen. Met het oog op de piek rond de Kerst en het voorjaar wil het bedrijf zorgen dat ook straks alle 650 wagens kunnen blijven rijden. Nu lossen ze het vaak op met flexibele krachten, maar het liefst werken ze met vaste eigen mensen. ‘We bieden daarom nieuwe collega’s bijvoorbeeld binnen een jaar een vast contract aan’, zegt HR-manager Eric Stam.
Ervaren = overhalen
Stam denkt veel chauffeurs over te kunnen halen door hen te laten ervaren hoe het bij Simon Loos is. ‘Chauffeurs die denken dat bijvoorbeeld winkeldistributie niets voor ze is, kunnen door mee te rijden zien dat het eigenlijk een erg leuke job is. En natuurlijk kan dat ook bij onze andere divisies: Drankenlogistiek, Beneluxtransport en Bulktransport.’
Wekelijkse inloopsollicitaties
Om laagdrempelig te zijn, bedacht Simon Loos vorig jaar het fenomeen van ‘wekelijkse inloopsollicitaties’ op meerdere plekken in het land. Ook een enkel telefoontje naar een transportmanager van het bedrijf volstaat al als sollicitatie.
Om laagdrempelig te zijn, bedacht Simon Loos vorig jaar het fenomeen van ‘wekelijkse inloopsollicitaties’
De nieuwe vlog-campagne heeft dan ook niet alleen als doel meer sollicitanten binnen te halen, maar wil vooral een kijkje achter de schermen geven. ‘We gaan er gewoon een leuke tijd van maken’, zegt Stam. ‘Iedereen weet nu wel zo’n beetje dat we mensen zoeken, maar nog lang niet iedereen weet waarom we zo’n leuk en goed bedrijf zijn om bij te werken.’