Gem. leestijd 5 min  4585x gelezen

10 opmerkelijke feiten over de werving van millennials

10 opmerkelijke feiten over de werving van millennials

Millennials zijn erg gewild op de arbeidsmarkt. Maar hoe spreek je hen het beste aan? 10 opmerkelijke feiten die daarbij kunnen helpen.

Vergrijzing, uitstroom van ouderen, toenemende krapte: het is niet zo vreemd dat het tegenwoordig vechten op de arbeidsmarkt is rondom de schaarse jongeren. Maar hoe werf je nou precies die millennials, generatie Y, of generatie Einstein? Op 8 november wordt daarover in Amersfoort een apart seminar georganiseerd, “Het Werven van Millennials”.

Afrekenen met hardnekkige mythes

In voorbereiding daarop, deed Intelligence Group in het tweede kwartaal van dit jaar onderzoek onder 776 laatstejaarsstudenten en jonge hoogopgeleiden met minder dan 2 jaar werkervaring. Daarbij wordt alvast afgerekend met een paar hardnekkige mythes. 10 van de meest opmerkelijke bevindingen:

1. Start-up minder populair dan multinational

Altijd gedacht dat millennials vooral voor hippe start-ups gaan? Think again. Van alle bedrijfstypen zijn start-ups zelfs het minst populair. Slechts 13 procent van de ondervraagde starters heeft een expliciete voorkeur voor een beginnend bedrijfje als eerste werkgever. Multinationals zijn met 17% nog altijd populairder. Ook opvallend: een kwart heeft een expliciete voorkeur voor de (semi-)overheid; ruim 1 op de 5 heeft géén voorkeur.

2. Mannelijke hoogopgeleide steeds zeldzamer

Mannelijke hoogopgeleiden worden steeds schaarser: bijna twee derde (63%) van het totale aanbod is tegenwoordig vrouw. De traditionele bèta-opleidingen zijn nog veelal mannelijk, ook al verandert ook daar het beeld in de collegezalen, mede door de komst van veel buitenlandse studentes.

‘Diverse branches ontwikkelen speciale campagnes om jonge mannen aan te trekken’

Inmiddels lopen de tekorten van mannelijk instroom zo op dat diverse branches speciale campagnes ontwikkelen om mannen aan te trekken. Behalve in het onderwijs en in de uitzendbranche, zien we dit bijvoorbeeld ook binnen de advocatuur op de Zuidas. Met name bedrijven met een partnerstructuur zien een grote dreiging in het tekort aan mannelijke instroom.

3. Onderzoek en onderwijs zijn populair

De grootste groep net afgestudeerde starters werkt (of wil gaan werken) in onderzoek (12%), gevolgd door onderwijs (11%), medisch (10%), consultancy (9%) en marketing (9%). Onderwijs en zorg? Waren dat niet ook net de sectoren met de grootste zorgen over personeelstekorten?

4. Vaste baan meest voorkomende contractvorm

Van de starters op de arbeidsmarkt (met minder dan 2 jaar ervaring) heeft 32% een vast contract. Daarmee is het de meest voorkomende contractvorm onder deze doelgroep. Maar vinden starters een vast contract eigenlijk wel belangrijk? Dat valt te bezien. Zo zegt 17 procent dit 1 van de 5 belangrijkste redenen te vinden om een baan te kiezen. Het staat daarmee op de elfde plek van belangrijke pullfactoren.

Bij de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking scoort het vaste contract 40 procent aan belang. Hooguit is het gebrek aan een vast contract voor jongeren een extra handicap om een huis te kunnen kopen. Maar daarvoor zijn inmiddels initiatieven, zoals Arbeidmarktkansen.nl, gecombineerd met de PerspectiefVerklaring van de ABU en NBBU.

5. Utrecht populairste stad om te wonen

Geen stad in Nederland lijkt zo’n aantrekkingskracht op millennials uit te oefenen als Amsterdam. Zou je denken. In werkelijkheid scoort Utrecht nog een stapje hoger. Als stad om in te wonen, tenminste. Als stad om in te werken scoort de hoofdstad wel de toppositie. Niet zo gek, want daar is ook 1 op de 5 vacatures voor hoogopgeleide starters te vinden.

Eindhoven heeft ook last van zo’n geografische mismatch. Eindhoven staat op de 11de plek als favoriete woonstad in Nederland, net twee plekken onder Den Bosch. Toch zijn er in Eindhoven (veel) meer kansen voor hoogopgeleide starters. Opvallend is dat ook Rotterdam werkgevers een kansrijke arbeidsmarkt biedt: er studeren hier meer hoogopgeleiden af dan dat er banen voor deze groep zijn.

6. Bijna de helft is al gehunt op de campus

De frequentie waarmee mensen benaderd worden door werkgevers/intermediairs voor een nieuwe baan noemen we de ‘sourcingsdruk’. Deze druk is onder starters substantieel hoger dan onder de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking. Bijna de helft van de laatstejaars studenten (48%) is actief benaderd door een werkgever, van de werkzame starters is zelfs 61 procent het afgelopen jaar gebeld of ge(In)maild.

Er wordt dus hard getrokken aan millennials. Maar de doelgroep is zelf ook meer dan gemiddeld op zoek naar een baan: 1 op de 6 zoekt actief naar een nieuwe werkgever. Dat betekent dat niet alleen een goede sourcingsstrategie, maar ook goede arbeidsmarktcommunicatie essentieel is om deze doelgroep te werven.

7. Ze haken af als baan niets toevoegt aan het cv

Als je aan starters vraagt waarom ze afhaken in het sollicitatieproces, is de top-3 meest typerende antwoorden:

  1. Voegt geen waarde toe aan mijn CV
  2. Kan niets nieuws leren
  3. Inhoudelijk niet interessant

Een inhoudelijk interessante baan staat dus duidelijk voorop. Al zijn er ook zogeheten ‘hygiënefactoren’ van belang, waarbij het anders meteen een no-go is. Zoals: ‘geen goed gevoel bij de bedrijfscultuur’, ‘lange reistijd’ of ‘minder dan marktconform salaris’. Dit zijn dus allemaal aspecten die werkgevers in hun werving kunnen benadrukken.

8. Sfeer nummer-1-reden om een werkgever te kiezen

‘Niet afhaken’ is nog niet hetzelfde als: ‘wel solliciteren’. Wat is voor de jongeren reden om ergens wél te solliciteren? Dan blijkt niet alleen de inhoud van het werk belangrijk, maar ook de werksfeer – dat is onder millennials zelfs de nummer-1. Al moet wel gezegd worden dat deze zogeheten pullfactoren zeer sterk verschillen naar opleidingsniveau, studierichting, branche of functie die iemand ambieert.

Vergeleken met de rest van Nederland is ‘aansluiting vinden bij de persoonlijke idealen’ voor de millennial ruim 2 keer zo belangrijk. Ook opleidings- en doorgroeimogelijkheden zijn onder deze groep bijna dubbel zo belangrijk. Zaak dus om daar in de werving rekening mee te houden.

9. Liefst lekker whatsappen

Hoe de millennial te bereiken? Simpel, door het communicatiemiddel te kiezen dat ze toch al dagelijks gebruiken. Voor starters op de arbeidsmarkt blijkt Whatsapp het favoriete middel om te communiceren, ook als het om een baan gaat. Voor werkgevers en (campus)recruiters die op zoek zijn naar millennials, is chatten en Whatsapp dan ook onmisbaar. Facebook, Instagram en Gmail blijken overigens ook zéér populaire apps.

10. Actieve starters? Die zitten ‘gewoon’ op vacaturesites

Vraag je starters waar ze hun actieve zoektocht naar een baan beginnen? Dan steken vacaturesites er met kop en schouders bovenuit. En dan in deze volgorde: LinkedIn, Indeed, Monsterboard, NationaleVacaturebank en Facebook. Liefst 64 procent oriënteert zich via zulke sites op een nieuwe baan, gevolgd door: bekenden/netwerk, social media en ‘open sollicitaties’.

Liefst 64 procent oriënteert zich nog steeds via vacaturesites op een nieuwe baan

Open sollicitaties verdienen hierbij overigens extra aandacht. Veel werkgevers hebben in de crisis deze mogelijkheid afgesloten en de afgelopen jaren bovendien weinig geïnvesteerd in hun employer brand. Door geen open sollicitaties toe te staan laten zij een belangrijk kanaal liggen om instroom en contact te krijgen in de zo schaarse millennial-doelgroep.

geert-jan waasdorp informatieDe auteur van dit artikel is Geert-Jan Waasdorp, eigenaar van de Intelligence Group en spreker op 8 november.

Millennials werven doe je zó!

Meer weten over millennials? Weten waar het acroniem CRUSH voor staat? Of benieuwd naar nog meer resultaten uit het onderzoek? Op 8 november praten we in Amersfoort uitgebreid door over hoe deze doelgroep succesvol te werven, zowel vanuit de onderzoeksdata als vanuit de corporate en bureaupraktijk. 

Lees ook:

 

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai

Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners