Zelfstandige interim-professionals zouden het erg fijn vinden om vaker feedback over hun werk te krijgen.
Ook pleiten ze voor betere opdrachtomschrijvingen en zouden ze graag meer aandacht zien voor de afsluiting van hun opdracht. Die conclusie is te trekken uit het eerste wetenschappelijk onderzoek naar duurzame en waardevolle samenwerkingsrelaties tussen interim-professionals en de organisaties die hen inhuren.
Opdracht centraal
Door de opdracht meer centraal te stellen op het moment dat er zelfstandige interim-professionals worden ingehuurd, neemt niet alleen de tevredenheid van de zelfstandige professionals toe, maar stijgt ook de effectiviteit, aldus het onderzoek, dat is uitgevoerd door het kennisplatform ZiPconomy en Tilburg University. Meer dan 1.000 zelfstandige professionals én inhurende organisaties vulden hiervoor een uitgebreide vragenlijst in. Ook zijn er diverse discussiebijeenkomsten geweest, waaronder een seminar bij de SER.
Zeer tevreden
Zelfstandige interim-professionals (ongeveer een kwart van het totaal aantal zzp’ers in Nederland) blijken over het algemeen zeer tevreden over hun opdrachtgever. Die krijgt het gemiddelde cijfer van 7,6, terwijl de opdracht zelf nóg hoger scoort: 7,9. Deze waardering wordt vooral bepaald door de mate waarin een opdracht aansluit bij de kennis, kunde en ervaring, de mate waarin een interim-professional autonoom kan werken en of de opdracht een bijdrage levert aan het portfolio van de interimmer.
Vooral aan het begin
De tevredenheid is vooral hoog aan het begin van de opdracht. Over zaken als feedback, evaluatie en de afronding, zijn interim-professionals (wat) minder tevreden. ‘De kunst is de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer scherp te houden’, zo concludeert Hugo-Jan Ruts (ZiPconomy). ‘Die is toch wat anders dan de reguliere werknemer/werkgeververhouding. Je maakt meer afspraken op output. Die scherpte neemt tijdens de opdracht af. Daarin hebben overigens zowel opdrachtgever als opdrachtnemer iets te doen.’
Bevlogenheid
Arjan van den Born, hoogleraar Ondernemerschap aan de Tilburg University: ‘Het onderzoek laat zien dat juist die opdrachten die leiden tot kennisdeling en bevlogenheid, passende opdrachten zijn, die beide partijen groeimogelijkheden geven. Bij een langdurige relatie kijkt men niet alleen naar de korte termijn en het directe gewin, maar ook naar mogelijkheden om elkaar langdurig te versterken.’
Aandacht voor goed opdrachtgeverschap nodig
De aandacht voor goed opdrachtgeverschap past in een professionalisering van zowel de manier waarop organisaties zelfstandige interim-professionals inzetten als het ondernemerschap van de zelfstandige professionals. ‘Dit onderzoek is een startpunt om de relaties tussen opdrachtgevers en interim-professionals te verbeteren en zo duurzame relaties te creëren waarbij inhurende organisaties en interim-professionals elkaar helpen in hun ontwikkeling’, zegt Van den Born.
Schijnzelfstandigheid
En Ruts vult hem aan: ‘Het debat over het groeiend aantal zzp’ers wordt gedomineerd door verhalen over schijnzelfstandigheid en misbruik. Dat verdient aandacht. Maar ondertussen werkt het gros van alle zelfstandigen met plezier en overtuiging. Van de respondenten uit ons onderzoek heeft 85 procent de ambitie om zelfstandige te blijven of door te groeien naar een onderneming met personeel.’
Beeld afkomstig uit het onderzoeksrapport
Meer over zelfstandigen:
- Bij selectie ZZP’ers gaat het niet om wat ze kosten
- Employer branding voor flex? Zo doen deze 4 bedrijven het
- De 5 toptrends in flex – en hoe werkgevers daarvan profiteren