Alsof ze het erom doen: de twee grote spoorbedrijven van Nederland zijn bijna tegelijkertijd begonnen met een nieuwe arbeidsmarktcampagne.
Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail was de eerste die het startsein gaf. Zo ging vorig jaar eerst een algemene employer branding-campagne van start, onder de noemer ‘Werk mee aan vervoer waar Nederland beter van wordt‘. Dit was een zogenoemde anti/pro-campagne met uitingen als:
- Anti Eenheidsworst, Pro mooie dingen maken
- Anti Uitstoot, Pro Aardkloot
- Anti Het Haasje zijn, Pro Veilig Oversteken
- Anti Ellenlang wachten, Pro Extra Hoge Spoorbruggen
- Anti Maar Wat Aanklooien, Pro Werken Aan Het Grootste Internet-Of-Things Netwerk
Een influencer-campagne vol innovaties
Begin dit jaar kwam daar een zogeheten ‘influencer‘-campagne bij. Met deze campagne wil ProRail het onderwerp ‘innovatie’ laden onder ict’ers en technici, via opinieleiders op dat gebied. Voor deze campagne werden geen media ingekocht, maar werden voor het onderwerp relevante mensen benaderd, om de content zonder betaling te verspreiden in hun netwerk. Idee is dat de ontvanger zo van een onafhankelijk persoon iets krijgt aangereikt van ProRail. Een aantal van die filmpjes waarin medewerkers vertellen over hun innovatie vind je hier, hier, hier, hier en hier.
Grote personeelsbehoefte voor 100 projecten
ProRail heeft een behoorlijk grote personeelsbehoefte. Het hele jaar staan tal van vacatures open op een grote range aan functies. Zo zoekt de organisatie jaarlijks veel nieuwe treinverkeersleiders, maar zijn er ook volop vacatures voor bijvoorbeeld technici, ict’ers, tendermanagers, risico-analisten en finance-specialisten. Er werken bij ProRail zo’n 4.300 mensen, voornamelijk in regiefuncties. De extra medewerkers zijn onder meer nodig voor de uitvoering van meer dan 100 grootschalige projecten.
Ook de NS zoekt mensen
Toevallig (of niet?) start ook de grootste gebruiker van ProRail, de NS, in deze weken een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Want ook de Nederlandse Spoorwegen zitten verlegen om nieuw personeel. Onder de noemer ‘De reis van morgen begint bij jou’ nodigt de NS kandidaten uit om in te checken bij het spoorbedrijf.
Elke medewerker onmisbaar
“Er is veel moois over het werken bij NS te vertellen en willen dit graag overbrengen op heel werkend Nederland. Zodat iedereen ziet hoe NS de reiziger centraal zet, en hoe we met innovatieve oplossingen het verschil willen maken”, vertelt Mascha van der Heijden, Hoofd Recruitment & Employer branding. “Wij willen duidelijk maken dat elke medewerker bij NS onmisbaar is voor de reis van vandaag en die van morgen. Je hebt impact op de reis van vele duizenden Nederlanders. Elke dag weer.”
‘We willen onze trots overbrengen, hoe tof het is om aan zo’n prachtproduct te werken’
Presenteren als aantrekkelijke werkgever
“Nu de economie aantrekt, wordt het lastiger om nog meer goede collega’s te vinden”, vult content marketeer Carolien Mijs aan. “Daarom is het nu tijd om NS te presenteren als aantrekkelijke werkgever. We willen onze trots overbrengen, hoe tof het is om aan zo’n prachtproduct te werken, de vrijheid, de interessante uitdagingen; dat gevoel. Waar wij voor staan en hoe we de reiziger op 1, 2 en 3 zetten. Dat we met slimme technieken en digitale oplossingen het verschil willen maken en een prettige deur-tot-deur-reisbeleving willen bieden.”
Zo’n 5.000 nieuwe mensen per jaar
Met zo’n 21.000 mensen in dienst behoort de NS tot de grootste werkgevers van Nederland. “In 2017 heetten we meer dan 5.000 nieuwe collega’s welkom, in een vaste baan, een tijdelijke opdracht of in een baan naast studie of ander werk”, aldus Mijs. Vooral in de ICT, de techniek en de retail is toenemende krapte merkbaar, zegt ze. “We komen nog geen medewerkers tekort, maar voor sommige vacatures geldt dat het moeilijk is ze in te vullen doordat het om schaarse doelgroepen op de arbeidsmarkt gaat.”
Sociale media en YouTube
De campagne van de NS is te zien en te horen via radiocommercials, advertenties op de digitale schermen op de stations, YouTube en via social media als Instagram en Facebook. “Hoogopgeleiden die ons nu nog niet snel overwegen als werkgever, willen we daarmee graag overtuigen van het feit dat we een interessante optie voor hen zijn”, aldus Mijs.