Nederland vergrijst. In Noord-Nederland sloegen de instellingen in de ouderenzorg de handen ineen om via een doordachte campagne aan voldoende personeel te komen. Wat leverde dat op?
Lees de hele case van Dizain die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
‘Ouderenzorg. Dat zit in je.’ Met deze zin wordt het werken in de ouderenzorg samengevat in de campagne die de gezamenlijke zorginstellingen in Noord-Nederland vorig jaar lanceerden. Logisch, want in gesprekken met werknemers kwam dit voortdurend als gemene deler naar voren: “Werken in deze sector kun je leren, maar moet vooral ook in je zitten.”
Deze mensen willen nu al de zorg bieden die je later zelf zou willen ontvangen
De campagne sluit hierop aan door de bijzondere drive te laten zien die deze mensen ervaren: nu al de zorg willen bieden die je later zelf zou willen ontvangen. Om dit uit te beelden worden huidige medewerkers in de ouderenzorg geportretteerd met een foto van hun ‘oudere zelf’, en daarbij hun de belangrijkste drijfveer.
Alles op één punt
Op de speciale campagnesite komen alle verhalen van de medewerkers samen. Met hun foto en verhaal zetten ze mensen aan het denken over het belang van goede zorg voor ouderen. Het doel? Een realistisch en positief beeld geven van het werken in de ouderenzorg. De website wordt ondersteund door een Facebook-pagina waarop verhalen, video’s en evenementen van de aangesloten partijen worden gedeeld.
Vanuit persona’s opgezet
Voorafgaand aan de campagne zijn drie persona’s ontwikkeld: iemand die nu in een andere zorgsector werkt, iemand die vanuit een totaal ander werkveld denkt aan overstappen en iemand die net klaar is met de studie. Op basis van deze persona’s zijn zogenoemde ‘conversiepaden’ ontwikkeld en wordt er op de actiesite content aangeboden over bijvoorbeeld meeloopdagen, werk-leertrajecten en vacatures. Hierdoor kan iedereen op zijn eigen tempo de zoektocht invullen naar mogelijkheden binnen de ouderenzorg.
Partijen verbinden
Omdat er bij de start van de campagne slechts zeer beperkt mediabudget beschikbaar was, is extra ingezet erop om zorgorganisaties aan de campagne te verbinden. Hierdoor wordt hun netwerk benut voor een groter bereik. Dit is minder eenvoudig dan het lijkt: de partijen hebben weliswaar een gedeelde vraag – goede mensen vinden – maar zijn hierbij ook elkaars concurrenten. Juist omdat de campagne de juiste snaar raakt, kozen 15 organisaties ervoor om mee te doen.
Wat was de impact van de case?
Het voorlopige resultaat van de campagne mag er zijn. De campagne heeft op dit moment (maart 2018) al een organisch bereik van ruim 200.000 Noorderlingen. Gezamenlijk hebben zij voor zo’n 25.000 interacties gezorgd (clicks, likes, shares). Ze reageerden daarmee op 51 blogs en vlogs, afkomstig van 43 verschillende personen, verdeeld over 39 zorglocaties verspreid over Friesland, Groningen en Drenthe.
De campagne heeft op dit moment al een organisch bereik van ruim 200.000 Noorderlingen
Ook werden boeiende discussies gevoerd over het mooie van de sector. De best presterende berichten op social media hadden tientallen reacties, en hebben per blog meer dan 20.000 mensen bereikt.
Grote groep zeer geïnteresseerden
Vanaf de socials ontstond een grote stroom webverkeer. Allereerst ontstond veel traffic rechtstreeks naar de aangesloten zorgorganisaties. Ook kwamen er zo’n 10.000 bezoekers op de speciale actiesite. Omdat ze er gemiddeld 2:30 minuut verbleven en gemiddeld 3,5 pagina’s bezochten, kan worden geconcludeerd dat zij bijzonder geïnteresseerd zijn in werk in de ouderenzorg.
‘Yes we can’-gevoel bij 22 organisaties
Een interessant neveneffect van de campagne is dat binnen organisaties in de ouderenzorg het besef van de noodzaak van goede arbeidsmarktcommunicatie sterk is gegroeid. De campagne begon met 15 zorgorganisaties, dit aantal is inmiddels gegroeid tot 22!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De case laat zien hoe ZorgpleinNoord nu al erin is geslaagd een campagne op te zetten waarbij veel Noorderlingen zijn bereikt en 10.000 zeer geïnteresseerde mensen de actiesite hebben bezocht. Doordat de aangesloten zorgorganisaties de campagne bottom-up met content voeden, worden bovendien voortdurend positieve impulsen toegevoegd.
Concreet draagt de campagne bij aan:
- Een grotere toestroom op vacatures.
- Een saamhorigheidsgevoel tussen organisaties.
- Een beter imago van werken in de ouderenzorg.
De campagne is in 2017 gestart en is in 2018 verlengd. Omdat er naar verwachting in de loop van 2018 mediabudget beschikbaar komt, kan dan een extra impuls gegeven worden aan de campagne.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Initiatief en campagneleiding:
- ZorgpleinNoord
Creatief concept en realisatie:
- Dizain, Groningen
Content:
- Burg. van Julsinghatehuis
- De Blanckenborg
- De Hoven
- Icare
- Interzorg
- KwadrantGroep
- Dignis
- Meriant
- Noorderbreedte
- Patyna
- Stichting Vredewold
- Thuiszorg Het Friese Land
- Treant Zorggroep
- Zonnehuisgroep Noord
- Zorggroep Drenthe
- Zorggroep Meander
- Zorggroep Noorderboog
- Zorggroep Oosterlengte
- Zorggroep Sint Maarten
- Zorggroep Tangenborgh
- ZuidOostZorg
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort.
Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier