Matchen van talent, het is soms net als daten: de ware zoeken wordt er met de jaren niet makkelijker op, constateert Martijn Smit.
Dagelijks help ik bedrijven sourcen naar het beste talent. Met de leuke campagnes die wij bedenken bij Adver-Online bereik ik samen met mijn opdrachtgevers de moeilijkste doelgroepen. Daar ben ik al 25 jaar mee bezig en meestal ook meer dan succesvol, mag ik wel zeggen. Maar het sourcen naar een geliefde? Dat is nog steeds een drama.
Het begint met je brandingstrategie
Het daten van nu is net als sourcen. Het begint met je brandingstrategie. Hoe ga ik mij profileren? Wat is mijn GVP (‘Geliefde Value Proposition‘)? Daarna start je met een talentpool aan te leggen door in te zetten op een aantal ‘cv-databases’. Bijna iedereen staat bijvoorbeeld wel op een ‘algemene vacaturebank’ als Tinder, het Facebook van de dating-apps.
Gewoon heel veel screenen en swipen
Daarnaast heb je een aantal meer nichesites zoals Bumble en Inner Circle. InnerCircle is vooral bevolkt met meisjes die binnen de ring wonen en alleen quinoa eten en kitesurfen. Je hebt daarnaast een paar datingsites waar echt alleen mannen met vissen op staan en vrouwen in tijgerprintleggings met ontploft haar. Al met al is online daten ‘tonage‘: je moet gewoon heel veel screenen en swipen. En f*ck GDPR; als ik mijn vrije donderdagavond ga opgeven om met jou te daten, pluis ik eerst je social media uit, simple as that.
Match, crush of een bumble? Dan begint het
Heb je een match, crush of een bumble? Dan begint het recruiten pas echt. Je voert eerst als een soort recruitmentchatbot een gesprek. Het begint uiteraard met een geestige opening, want “Hé, wat leuk, wij hebben een match” is tegenwoordig niet meer genoeg. In mijn kandidaatklasse ‘veertiger met pubers’ volgen daarna standaardvragen als: hoe is jouw co-ouderschap geregeld? Hoe psycho is jouw ex? En: wat zoek jij precies?
Je hebt een paar knock-outvragen. Bij mij is dat: hou je van mosselen?
Je hebt een paar knock-outvragen. Bij mij zijn dat: hou je van mosselen? En: hoeveel delen heeft Star Wars? Ik heb ooit een dame in procedure gehad, die mij een foto stuurde van haar mosselpan om mij te overtuigen. Kijk, dat helpt natuurlijk.
Tijd voor de eerste date
Na de knock-outvragen volgt het oriënterend gesprek, de eerste date. De eerste date is net zo ongemakkelijk als een sollicitatiegesprek. De vragen zijn ook vaak hetzelfde; als beetje veertiger ga je toch selectief te werk. Je hebt een lat en daar moeten ze overheen springen. Net als in recruitment zie je ook bij dates vaak dat kandidaten zich op papier beter hebben voorgedaan dan ze werkelijk zijn.
Ook bij daten zie je regelrechte cv-fraude van kandidaten
Een kandidaat kan prima over zijn salaris liegen, maar een volle haardos kan je niet bij elkaar verzinnen, als je zo kaal bent als Yuri van Helten. In deze heb je ook regelrechte cv-fraude van kandidaten. Ik had ooit een date, waar de profielfoto’s van 10 jaar (en 30 kilo) geleden waren. Dat levert bij mij altijd een beetje het effect op van een Big Mac bij de McDonald’s: op het het plaatje ziet het er lekker uit, maar dan open je het doosje en zit er een kleffe bal in. In mijn leeftijdscategorie zie je ook dat veel dames meer bagage hebben dan Schiphol.
En dan: the real stuff: het assessment…
Dan uiteraard het assessment, ook wel bekend als: kan ze wel zoenen? Of, zoals wij Hagenezen zouden zeggen: ‘Ken zûh wel kopkluivâh?’ Want als ze niet kunnen zoenen kan je beter met de rest van de onboarding ook stoppen. Ik heb een tijd geleden met iemand gezoend van wie de tong wel een deegklopper van magimix leek.
Ik heb een tijd geleden met iemand gezoend van wie de tong wel een deegklopper van magimix leek
Dus mocht je nou in een relatie zitten: geef je man of je meisje vanavond een extra dikke knuffel en fluister in zijn of haar oor: ‘ik hou van je’. Want de war on talent is zwaar, maar de zoektocht naar liefde is nog aanzienlijk zwaarder…
Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
Lees ook van Martijn:
- Over de waarde van een EVP: oftewel: praat Nederlands met me
- Rood is de kleur van de liefde – en krijgt dus mijn stem als meest invloedrijke recruiter
- De postduiven van de sollicitant – en andere stokpaardjes van de ‘Albert Verlinde van recruitment’
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!