Ze staan zelf bekend om hun volledig geautomatiseerde en data-gestuurde aanpak. Toch denkt VONQ-oprichter Wouter Goedhart dat de komende jaren ‘het menselijke aspect van recruitment’ alleen maar aan belang wint.
Zowel in de communicatie als in de beslissing om iemand al dan niet aan te nemen, zal geavanceerde tooling de recruiter wel ondersteunen, maar niet overbodig maken, zegt Goedhart in een nieuwe aflevering van de podcastserie ‘Hier is AMC’, waarin Marcel van der Quast spreekt met prominenten in het arbeidsmarktcommunicatievak.
Een go op basis van menselijke waarden
‘De recruiter krijgt steeds meer tooling om zich heen om vacatures in te vullen’, aldus Goedhart. ‘Die tooling gaat hem of haar helpen om zich wat meer te richten op de voorkant, op het selectiegedeelte. Het wordt essentieel dat de recruiter op basis van de menselijke waarden de ‘go’ geeft op het al dan niet aannemen van een kandidaat.’
De hele candidate journey in kaart
Goedhart is een van de drie oprichters van het van oorsprong Rotterdamse VONQ. In de havenstad zetelt nog steeds het hoofdkantoor, waar zo’n 60 mensen werken, maar inmiddels telt de hele loonlijst al zo’n 120 namen. Ook in Duitsland is een eigen kantoor, en zelfs in Engeland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland wordt aan de weg getimmerd. Specialiteit is recruitmentmarketing, oftewel: de hele candidate journey in kaart brengen en dan de content van een klant op een zo slim mogelijke manier distribueren naar de juiste doelgroepen, op het juiste moment in de funnel.
‘Met alleen maar vacatures overtuig je de doelgroep niet meer’
Veel targetting en retargetting met andere woorden. ‘Wat wij proberen te doen is doelgroepen naar jouw website krijgen om ze daar vervolgens te laten solliciteren.’ Alleen maar vacatures posten is daartoe trouwens lang niet altijd meer toereikend, zegt Goedhart. ‘Met alleen vacatures overtuig je de doelgroep niet meer.’ Hij pleit dan ook voor een focus op meer lange termijn, waarbij ook het verhaal van de organisatie duidelijk wordt neergezet.
Constant tunen
En laat het dan maar aan de data van VONQ over om dat verhaal op het juiste moment bij de juiste doelgroep te krijgen. ‘Online zijn er zoveel mogelijkheden om alles te meten’, aldus Goedhart. ‘Probeer dus eerst succes te definiëren met de klant, dan kun je daarna tot in detail meten wat er gebeurt. Je kunt dan ook constant tunen, dat vinden wij ook gaaf om te doen. Als je data omarmt, kun je zo uitvinden waar het probleem in de funnel zit.’
‘Als je data omarmt, kun je zo uitvinden waar het probleem in de funnel zit’
De value for money
Belangrijk is daarbij, zegt hij, om transparant te worden over de data. ‘In de tijd van de printadvertenties kon je als werkgever je eigen vacature nog tegenkomen in de krant. Nu is hij bijna niet meer te vinden omdat hij zo goed getarget is dat alleen de doelgroep hem ziet. Daar moet je de werkgever iets voor teruggeven, en dat zijn data. Het gaat daarbij ook steeds minder om: welke kanalen gebruik ik nou? Waar het om gaat is: wat levert het precies op? In awareness, in clicks, in sollicitaties. Die value for money, die wil je transparant laten zien.’
Benieuwd naar het hele interview?
Kijk en beluister hier de hele podcast, of check de site van Marcel. Daar staan ook alle eerdere interviews in deze serie. Abonneren op de podcast kan via iTunes en Soundcloud. Alle interviews staan ook op YouTube.