December is terug- en vooruitbliktijd. Wat kunnen we volgend jaar verwachten? In een korte serie kijken we vooruit met experts uit het veld. Vandaag: wat we in 2018 zeker niet meer willen terugzien.
‘Wat ik niet meer wil horen zijn mensen die zeggen dat recruitment prioriteit heeft, maar er niet bij noemen wat er dan minder prioriteit heeft.’
- Bas van Veen, corporate recruiter ai Tata Steel
‘Ik wil eigenlijk geen gemekker meer horen over dat recruiters overbodig worden door de opkomst van technologische oplossingen. En persoonlijk wil ik geen standaard LinkedIn-InMails meer ontvangen voor banen die niet eens in de buurt komen van mijn expertise…’
- Annelies Graafland, senior sourcing specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland
‘Ik wil niets meer terugzien wat niet is bedacht vanuit kandidaatperspectief! De opsomming kan oneindig worden, maar ik laat ik het beperken tot 10 simpele voorbeelden of quick wins:
- géén uitgebreide sollicitatieformulieren meer
- géén vacatureteksten meer zonder (uniek) aanbod voor de kandidaat
- ook géén standaard bulk-afwijzingsmailtjes
- vermijd het oersaaie intro “Wij zijn op zoek naar”
- skip de ongepersonaliseerde INmails en uitnodigingen
- stop lukrake wervingsacties zonder targeting
- laat sollicitanten niet te lang wachten op een reactie
- vermijd werkenbij-sites die niet mobile proof zijn
- neem alleen nieuwe wervingsopdracht aan na een duidelijke vacature-intake
- na de aanname: val niet stil tot de eerste werkdag van de kandidaat
- Ellen van Dieren, zelfstandig recruitmenttrainer
‘Curieuze persoonlijkheidstests, zoals kleurentests, enneagrammen of tests die gebaseerd zijn op de achterhaalde typologieën van Jung, zou ik niet meer willen terugzien. Uit onderzoek moet aantoonbaar blijken dat de test ook daadwerkelijk het gewenste resultaat oplevert.’
- Janneke Oostrom, onderzoeker Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de VU
Kunnen we de oude praktijken skippen?
‘Wat ik echt niet meer wil terugzien: gekunstelde volzinnen in employer branding-filmpjes. Puur en in 1 keer erop graag!’
- Rob van Elburg, global IT-recruiter
‘Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobile, vacatures in de vorm van een downloadbare pdf? Weg ermee!’
- Maurice Hennevelt, Adwise
‘Post & Pray. Al die LinkedIn-posts met hoofdletters en uitroeptekens: “Met SPOED gezocht! Wie helpt mij?” Vermoeiend, tussen de toch al sterk afnemende kwaliteit van de content die je op LinkedIn voor je kiezen krijgt. Doe eens moeite om je doelgroep aan te trekken, denk ik dan…’
- Jeroen Moerenhout, de Staffing Groep
‘Er zijn zoveel dingen die ik al jaren niet wil zien of horen. Zoals slechte recruitmentsites, vacatures die slecht geschreven en opgemaakt zijn en bedrijven die zich focussen op kandidaten aantrekken om ze vervolgens zo’n dramatische ervaring te bieden dat ze niet converteren. Dat is allemaal al jaren een doorn in mijn oog. Maar wie weet wordt 2018 wat dat betreft beter.’
- Bas van de Haterd, ‘professioneel bemoeial’, onder meer organisator Digitaal-Werven
‘Mijn credo: zonder goede intake géén goede vacaturetekst’
‘Ik wil dat in 2018 geen vacatureteksten meer worden geschreven zonder dat er een intake plaatsvindt. En zo’n intake is echt meer dan de vraag: wanneer heb je iemand nodig? Een intake is dé inspiratie voor je vacaturetekst en de basis voor een goed werving- en selectieproces. Mijn credo: zonder goede vacature-intake géén goede vacaturetekst.’
- Nicol Tadema, eigenaar Voor Tekst
Volgend jaar dus graag betere vacatureteksten…
‘Wat ik volgend jaar niet meer wil terugzien zijn vacatures waarin een waslijst aan eisen wordt genoemd, zonder een concreet aanbod daartegenover. Bedrijven moeten zich realiseren dat de échte talenten niet meer bij hen solliciteren, laat staan bij hen komen werken, als daar (bijna) niets tegenover staat. Daarnaast zijn ellenlange sollicitatieformulieren op vacaturesites echt not done. Maak het liever makkelijk en leuk voor de kandidaat om te solliciteren of meer informatie te krijgen.’
- Falko Roos, Central Recruitment Specialist Olympia Uitzendbureau
Bedrijven en uitzendbureaus recyclen nog te vaak dezelfde vacatureteksten
‘Standaard afgezaagde vacatureteksten, wij zijn een jonge dynamische organisatie, etc. etc. Die wil ik volgend jaar echt niet meer terugzien.’
- Arjan Elbers, managing director Twiglers
‘Ik wil volgend jaar ook geen beroerde vacatureteksten meer zien. Het is zo eenvoudig om een goede doelgroepgerichte tekst te schrijven dat niemand meer een excuus heeft voor het gemakzuchtig naar een jobboard overplempen van een abstracte functiebeschrijving met 20 bullets en 10 vage competenties.’
- Annemarie Stel, zelfstandig specialist arbeidsmarktcommunicatie
‘Niemand heeft meer een excuus voor het naar een jobboard overplempen van een abstracte functiebeschrijving’
‘Vacatures die niet aanduiden wat verwacht wordt van de kandidaten en voornamelijk focussen op wat aangeboden wordt! Bedrijven en uitzendbureaus recyclen nog te vaak dezelfde vacatureteksten. Een goede en volledige vacaturetekst maakt zeker het verschil.’
- Thomas de Schuyter, country manager Adzuna
‘Recruitment is marketing. Dus wil ik volgend jaar echt geen vacatureteksten meer die lijken op functiebeschrijvingen. “Werven met woorden” is wat mij betreft het motto voor 2018.’
- Frank Roders, directeur Compagnon
… En ook heel graag persoonlijker communiceren
‘Wat echt niet meer kan, is cold calling en cold mailing. Recruiters die ongevraagd via telefoon, mail of LinkedIn talent lastigvallen met een boodschap waarop ze helemaal niet zitten te wachten. Weinig effectief en bovendien slecht voor de reputatie van de branche.’
- Tim van Hattem, Recruitment Innovation Specialist bij Connexys by Bullhorn
‘Persoonlijke communicatie is veelal met een smartphone. Organisaties die dáár geen rekening mee houden zetten zichzelf volgend jaar echt buitenspel.’
- Ricardo Risamasu, oprichter en partner van Talmark
‘Zullen we in 2018 afscheid nemen van recruiters de mensen spammen, met als doel om ze los te weken en voor veel geld aan te bieden bij andere werkgevers? Als we als vakgebied voor vol aangezien willen worden, moeten we professioneel te werk gaan en toegevoegde waarde leveren tegen een goede prijs-prestatie-verhouding.’
- Gertjan de Waal, senior communicatiespecialist, eigenaar van adviesbureau The Addstore
Ook vooruitblikken?
Dit was de tweede vooruitblik op het komende jaar. Lees hier en hier ook over wie de verliezers en winnaars van 2017 waren, en hier de eerste vooruitblik. Komende week blikken we nog vooruit naar volgend jaar aan de hand van:
- Jouw eigen prioriteit voor 2018
- Je goede voornemens voor 2018
Ook meedoen? Stuur jouw mening dan vandaag nog op, en wie weet vind je jezelf de komende weken tussen die van de (andere) experts.