Het gaat nog niet best met de Candidate Experience, blijkt uit 2 recente onderzoeken. Werkgevers in Nederland krijgen een magere 5,4 voor hun sollicitatieprocedures, en van de werkzoekenden is 20% ontevreden over de manier waarop ze hun vaardigheden kunnen presenteren.
Bijna 90 procent van de werkzoekenden in Nederland zegt niet altijd een reactie te krijgen op een sollicitatie. Ook is de doorlooptijd van de procedures te lang en weten sollicitanten zelden waar ze aan toe zijn, blijkt uit het recente Candidate Experience-onderzoek van de Persgroep Employment Solutions onder ruim 1.000 werkzoekenden.
Kandidaat voelt zich vaak ‘een nummer’
Werkzoekenden hopen na een sollicitatie op persoonlijk contact in de vorm van een mailtje of telefoontje, zo blijkt. Meer dan de helft vindt dat zij meer als nummer behandeld worden dan als mens. Ruim 40 procent zegt af en toe wel een reactie te ontvangen, maar dat is dan meestal in de vorm van een gestandaardiseerde mail.
‘Respondenten omschrijven standaardmailtjes als onprettig, onpersoonlijk en slecht’
Dat leidt tot veel frustratie
Die mails wekken vaak frustratie op, aldus onderzoeker Garikai van Weydom: ‘Respondenten omschrijven ze als onprettig, onpersoonlijk en slecht. Kandidaten stoppen tijd in een sollicitatie en vinden dat zij recht hebben op een persoonlijke reactie van een potentiële werkgever.’
22% is (zeer) ontevreden
De onderzoeksresultaten sluiten nauw aan bij die van de Amerikaanse non-profit The Talent Board. Het publiek van de Employer Branding Summit in Haarlem kreeg vandaag een voorproefje van hun onderzoek, waarvoor onder meer 13.000 mensen in Europa werden ondervraagd. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat 22 procent van de respondenten (zeer) ontevreden is over de mogelijkheden die hen worden geboden om hun vaardigheden te tonen tijdens de sollicitatie.
Meer dan 30 minuten? Best veel
Ook bleek dat in Europa een sollicitatie bij meer dan 40 procent van de bedrijven gemiddeld ruim een half uur kost. ‘Ik vind het persoonlijk veel’, zei Talent Board-oprichter Elaine Orler bij de gelegenheid. ‘Maar kandidaten doen het wel. Onder één belangrijke voorwaarde: als ze het relevant vinden wat hen gevraagd wordt. En als ze dus maar niet steeds dezelfde persoonsgegevens hoeven in te vullen.’
Bill of Rights voor kandidaten
Volgens Orler zouden organisaties er ook zeer mee gebaat zijn als ze een ‘Bill of Rights‘ voor kandidaten op hun werkenbij-site opnemen. ‘Dat heeft bijna niemand. Maar zeg duidelijk wat kandidaten kunnen verwachten, hoe lang het proces bij jullie duurt, van het invullen van een formulier tot hoe lang de gesprekkencyclus is. Hoe beter je de verwachtingen van de kandidaat managet, hoe beter je Candidate Experience. En het is relatief makkelijk om te doen.’
Negatieve ervaringen worden gedeeld
En dat is enorm belangrijk, benadrukt ze. ‘Steeds meer mensen zeggen zowel positieve als negatieve sollicitatie-ervaringen te zullen delen. Dat doen ze enerzijds met hun inner circle, anderzijds ook op sociale media. Wij moeten kandidaten daarom het gevoel geven dat wij minstens evenveel tijd besteden aan hen als zij aan ons bedrijf hebben besteed.’