Coca-Cola gebruikt de drukke decembermaand om helden te bedanken. Waar blijven de werkgevers die dit voorbeeld volgen, vraagt Rik Blokland zich af.
De decembermaand is traditiegetrouw een reclamefeest voor grote merken in ‘fast moving’. Supermarkten en producenten proberen elkaar dan altijd te overtreffen in zwijmelzoete feelgood movies. Zo kwam deze week ook de langverwachte wereldwijde commercial van Coca-Cola uit. Met als thema: bedank je helden!
Een bolderkar vol ijs en colaatjes
We zien in deze tv-commercial een schattig jongetje flesjes cola uitdelen aan diegenen die hij bewondert. Uiteraard banjert hij rond in de sneeuw, met een bolderkar vol ijs en colaatjes. De buurman die een boom optuigt krijgt een flesje, net als een leuke tante die staat te koken en het hardwerkende meisje waar hij verliefd op is. Uiteraard krijgt last but not least ook meneer de Kerstman zelf er eentje.
Jouw held in fonkelende lichtjes
Maar Coca-Cola doet meer. Natuurlijk zijn alle verpakkingen in kerstsfeer, maar ook is er een online actie waarbij je jouw eigen helden mag nomineren. Er rijdt een Kersttruck door het hele land, die de naam van jouw ‘held’ in fonkelende lichtjes zal tonen op een led-scherm. Dit is vanaf 8 december te volgen op deze site, zo meldt reclamemagazine Adformatie.
Maar dat is inspirerend en motiverend!
Bij deze roep ik alle ambitieuze werkgevers op om in december 2018 precies hetzelfde te gaan doen voor het eigen personeel (En ja, je mag me bellen voor een inspirerend concept…).
Zeg gewoon op de bühne: bedankt lieve mensen, Voor jullie inzet, loyaliteit, creativiteit, innovaties en goede klantrelaties
Maak een bedankcommercial voor je eigen helden; je medewerkers die dat jaar weer zo hard voor je gewerkt hebben. De mensen die het bestaan van je organisatie mogelijk hebben gemaakt. Zet nou eens niet je merk, je product of zelfs maar je werving centraal. Zeg gewoon op de bühne, ten overstaan van heel Nederland: bedankt lieve mensen. Voor jullie inzet, loyaliteit, creativiteit, innovaties en goede klantrelaties. Ik zie zo al drie voordelen:
* Wat een motivatie moet dit geven aan je medewerkers!
Natuurlijk zien je eigen mensen de commercial als eerste tijdens een kerstborrel en krijgen ze materiaal dat ze op social media kunnen inzetten. Dit is binden en boeien. Hoeveel recruiters ook gaan bellen in januari (en dat doen ze), bij jouw mensen zullen ze bot vangen.
* Wat een indruk zal dit maken op de arbeidsmarkt!
Deze werkgever meent het echt. Deze commercial is niet gericht op meer verkoop en zelfs niet primair op het plat werven van meer personeel, nee, dit is eigenlijk interne communicatie maar dan extern gebruikt.
* Wat een inspiratie is dit voor je klanten en andere stakeholders!
Met zo’n bedrijf wil je toch werken? Je ziet aan alles dat ze hun trouwe medewerkers koesteren en dat vind jij fijn, want jij wilt die optimale service en topproducten blijven ontvangen.
Ik ga straks bij de open haard maar alvast wat scriptjes schrijven…
De auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).
Lees ook van Rik:
- Extern winnen is intern beginnen? Nee, het is juist andersom
- Een goede wervingstekst? Nee, dat is dus geen ‘uitdaging’
- Employer branding die werkt? Bedenk dan goed aan welke kant van de brug je staat
- Waarom je de kracht van mooi ook in employer branding nooit mag vergeten
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!