Bedrijven moeten veel fundamenteler nadenken over hun Employer Brand Story, zegt Gertjan de Waal. ‘Met alleen een talent pipeline aanleggen win je de strijd om het talent niet.’
Deze week volgde ik een paar webinars van de Webinar Week van Werf&. Op de dag die ik volgde stond het verhaal van de Candidate Journey en Employer Branding centraal. Ik moet zeggen: de verkooppraatjes hadden soms wat minder gekund, maar over het algemeen was het interessant en leerzaam.
Veel aandacht voor Candidate Journey
Wat mij opviel is dat er vooral vanuit de technische hoek veel aandacht uitgaat naar de Candidate Journey. Welke reis onderneemt een potentiële kandidaat? En hoe kunnen we die reis zo goed mogelijk faciliteren?
‘Zorg dat mensen in elke fase van het proces relevante informatie krijgen’
In elke fase relevante info
Op zich is dat een prima vraag. Laat mensen niet verdwalen in het werving- en selectieproces en zorg dat ze in elke fase relevante informatie krijgen aangeboden. De juiste informatie geven op het juiste moment is als werkgever niet alleen netjes, het is ook erg verstandig. Hoe verder een kandidaat in een werving- en selectieproces zit, hoe hoger het virtuele prijskaartje dat aan hem of haar hangt. Het is belangrijk om daar niet lichtzinnig mee om te gaan.
Twee zaken onderbelicht
Over het (optimaliseren van het) proces heb ik veel gehoord tijdens de webinars. Over de rol van Employer Branding – al dan niet in combinatie met de Candidate Journey – helaas een stuk minder. In mijn optiek worden in de technische benadering van het werving- en selectietraject twee zaken onderbelicht. Het is natuurlijk heel slim om de ‘talent pipeline’ zo goed mogelijk in te richten. Alleen: wie of wat gaat ervoor zorgen dat er aan de voorkant ook geschikte kandidaten in de pijplijn komen?
‘Wie of wat zorgt ervoor dat er aan de voorkant ook geschikte kandidaten in de pijplijn komen?’
Snelweg zonder verkeer
In mijn optiek wordt veel te makkelijk over die vraag heen gestapt. Het voelt een beetje als het aanleggen van een mooie snelweg zonder dat er is nagedacht over het verkeersaanbod.
Fundamenteler gaan nadenken
Bedrijven moeten volgens mij veel fundamenteler gaan nadenken over hun Employer Brand Story. Met welk verhaal ga je de verschillende doelgroepen op de arbeidsmarkt naar je toe trekken? Waarin zit het onderscheid ten opzichte van andere, vergelijkbare aanbieders? En is het aanbod van jouw bedrijf eigenlijk wel relevant voor de verschillende doelgroepen?
Creatief vertalen
Als je dat verhaal goed hebt gedefinieerd en op een creatieve manier kunt vertalen naar de verschillende media en middelen (lees ook mijn eerdere blog over ‘branding in vacatureteksten’), dan ga je de strijd om het schaarse talent echt winnen. Met alleen het aanleggen van een talent pipeline gaat dat niet lukken. Met alleen een mooi werkgeversverhaal overigens evenmin…
Over de auteur
Dit verhaal is geschreven door Gertjan de Waal, werkzaam bij The Addstore, ‘reclamenetwerk’ dat opdrachtgevers onder meer helpt bij vraagstukken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Lees ook wat Gertjan hier eerder schreef:
Ook je mening delen?
Er is nog ruimte voor bloggers die iets willen delen met het recruitersvakgebied! Mail je bijdrage, en je krijgt in elk geval respons.