Gem. leestijd 4 min  993x gelezen

Deze campagne wist ruim 60 apothekersassistenten naar het ziekenhuis te verleiden

Deze campagne wist ruim 60 apothekersassistenten naar het ziekenhuis te verleiden

Door een honkvaste doelgroep te inspireren en enthousiasmeren wist Erasmus MC ruim 60 gediplomeerde apothekersassistenten te rekruteren. Hoe slaagde Nederlands grootste zorgorganisatie daarin?

Lees de hele case van Erasmus MC die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

De uitdaging: 63 (voltijds) gediplomeerde apothekersassistenten aantrekken.

De achtergrond: Erasmus MC is de grootste zorgorganisatie van Nederland. We bieden de beste behandelingen voor de meest complexe patiëntencategorieën die onze academische zorg nodig hebben, we verrichten baanbrekend onderzoek en leiden de zorgprofessional van morgen op. De dienstverlening van de apotheek is hierbij een onmisbare schakel.

Forse uitbreiding van het team nodig

Door nieuwe zorgprocessen in onze nieuwbouw (die mei 2018 opent), was forse uitbreiding van het team nodig. Onze doelgroep moest met name binnen de openbare apotheek ‘losgeweekt’ worden. Maar deze doelgroep is relatief honkvast en onbekend met het werk in een ziekenhuisapotheek. Hoe ze dan toch te verleiden?

De doelgroep moest met name binnen de openbare apotheek ‘losgeweekt’ worden

De aanpak: Samen met onze partners (ARA en VONQ) is een wervingscampagne ontwikkeld die in januari 2017 van start is gegaan. Onze belofte: ‘Bij de meest veelzijdige apotheek van Rotterdam bieden we je een plek waar jouw talent het beste tot zijn recht komt. Waar je écht met je vak bezig kunt zijn.’

apothekersassistent-poster-2_geschikt-voor-mailing

Van storytelling tot gastcolleges

Zowel on- als offline is contact gezocht met de doelgroep. Met inzet van online recruitmentmarketing, een campagnewebsite met video’s en storytelling, gastcolleges op scholen en ‘achter de schermen’-rondleidingen is de doelgroep aangesproken en in beweging gebracht.

En hoe! De kandidaten stroomden binnen. En niet alleen veel, maar mét hoge kwaliteit. We kunnen trots terugkijken: de forse instroombehoefte is binnen zes maanden campagneduur gerealiseerd!

We kunnen trots terugkijken: de instroombehoefte is in 6 maanden campagnetijd gerealiseerd!

Per november 2017 zijn de uitingen geïntegreerd binnen de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Erasmus MC: Werken aan beter worden (zie foto hier direct onder).

apothekersassistente erasmus mc

Wat was de impact van de case?

  • Realisatie van de aanzienlijke instroombehoefte waarmee de Apotheek haar vernieuwde dienstverlening in de nieuwbouw van Erasmus MC (mei 2018) adequaat kan uitvoeren;
  • Het heeft de interne organisatie geholpen met denken vanuit de kandidaat: een goede candidate journey stond voorop. Er is één centraal aanspreekpunt binnen de Apotheek ingericht voor zowel kandidaten als interne organisatie;
  • Met interne kick-off-sessies zijn alle collega’s bij de wervingscampagne betrokken. Het heeft het ambassadeurschap verder versterkt;
  • Het heeft een versterkende werking gehad op het (in- en externe) werkgeversimago van de Apotheek en van Erasmus MC;
  • De beweging is in gang gezet om student-apothekersassistenten bekend te maken met de ziekenhuisapotheek. Dit is nu (nog) geen vast onderdeel binnen de opleiding;
  • Het biedt apothekersassistenten perspectief binnen hun vak: ook bij ziekenhuizen liggen carrièrekansen.

De cijfers

  • Totaal campagnebudget: 63.000 euro (strategie/concept/productie/media)
  • Vertoningen: 5.400.000
  • Websitebezoeken: 15.000
  • Kliks op de sollicitatiebutton: 432
  • Conversiepercentage van 11,5%
  • Van alle aangestelde nieuwe collega’s is gedurende de looptijd van de campagne slechts bij 5 geworven personen een mismatch gebleken
  • Met een budget van 5.500 euro optimaal bereik op Facebook (doelgroep 190.000, bereikt 145.000)
  • Meer dan 10.000 kliks vanuit Facebook naar website
  • Engagementscore social media van 15,2%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat met inzet van relatief traditionele recruitmentmarketing-instrumenten een groot(s) resultaat is bereikt. De combinatie van on- en offline activiteiten en een goede candidate journey vormt nog steeds de basis. Het heeft deze specifieke doelgroep in beweging gebracht en velen van hen een stap in hun carrière laten zetten. Bij de meest veelzijdige apotheek van Rotterdam… En misschien wel om de belangrijkste reden: onze patiënten zijn in goede handen als het hun medicatie aan gaat. Daar doen we het voor!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Erasmus MC:

  • Apotheek: Wassima Daoudi – Ajarai
  • Arbeidsmarktcommunicatie: Daniëlle van Muijen, Daniëlle Valk
  • Alle toppers van de apotheek die hebben bijgedragen door hun verhaal te delen.

ARA:

  • Strategie: Ton Rodenburg
  • Copy: Frank van Venrooij
  • Social media: Anneloes van Vugt
  • Development: René Bakx, Sjoerd Oudman
  • Beeld: Rob Jacobs
  • Account: Mike Demelinne, Stephanie van der Werff
  • Video: (Mamascreen) Maarten Bun, Marcel Morcus, Debby Janssen

VONQ:

Remke Vloeimans

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners