Goed personeel vinden valt veel mkb’ers tegenwoordig niet mee. Maar de perfecte medewerker wordt zelden zo geboren, stelt Annelies Graafland. Dat vraagt om investeringen, en je medewerker écht centraal durven stellen.
Winkelend door Oud-Beijerland loop ik langs verschillende etalages. De meeste melden: ‘Op zoek naar winkelhulp pt/ft. Loop binnen voor meer informatie’. En dan ineens een lege etalage met daarin de tekst: ‘Wegens blijvend personeelstekort hebben wij de winkel moeten sluiten.’
De winkel moeten sluiten, simpelweg omdat er geen personeel is… Dat is nogal wat
Dat er op dit moment veel mensen gevraagd worden is geen geheim. Maar nooit heb ik eerder dit gevolg hiervan zomaar in een winkelraam zien hangen. De winkel moeten sluiten, simpelweg omdat er geen personeel is… Dat is nogal wat.
Te weinig bezetting, daardoor minder omzet
Een rondje door het dorp leert mij dat veel winkeliers met eenzelfde probleem zitten. Te weinig bezetting, en daarom lopen zij omzet mis. Hoe is dit nu zo gekomen? De meest genoemde redenen:
- ‘De mensen zijn niet meer loyaal naar hun werkgever. Ze gaan weg als ze ergens meer kunnen verdienen.’
- ‘De oproep- en zaterdaghulpen die ik had zijn inmiddels afgestudeerd. Nieuwe kan ik niet vinden.’
- ‘Als mensen bij mij solliciteren dan voldoen ze niet aan het plaatje. Of ze vragen veel meer loon dan ik gewend ben te betalen.’
Dat de issues in het kleine Oud-Beijerland niet beperkt zijn tot alleen deze regio net onder ‘rook van Rotterdam’ blijkt al snel als ik het internet opga. Overal wordt winkelpersoneel gevraagd. En zeker niet alleen door de grote ketens.
Alle redenen zijn oplosbaar – als je ervoor openstaat
De drie genoemde redenen zijn valide. En voor een recruitmentjunkie als ik mega-interessant. Want alle redenen zijn oplosbaar, denk ik – als je ervoor openstaat.
Ad #1: Loyaliteit
Loyaliteit is niet vanzelfsprekend. De tijd dat mensen tot aan hun pensioen bij één werkgever bleven? Dat is al zeker 20 jaar niet meer vanzelfsprekend. Mensen voor langere tijd behouden is voor bijna elke organisatie – groot of klein, lokaal of internationaal, praktisch of hoogopgeleid – een heikel punt. Voor kleinere bedrijven en de middenstander hier is dit misschien nog wel belangrijker. Als één medewerker wegvalt, heeft dat hier direct gevolgen. De werkzaamheden onder de anderen? Dat is vaak niet mogelijk, omdat het hier meestal om een kleine groep gaat. Die zelf ook al genoeg te doen heeft.
simpelweg het uurloon verhogen is niet de (enige) oplossing
Loyaliteit kun je ook niet kopen. Simpelweg het uurloon verhogen is niet de enige oplossing. Denk liever mee met de wensen van de medewerker. Bied flexibiliteit. En/of geef het grootste goed: verantwoordelijkheden, vrijheid en autonomie. Als een medewerker zich hoogstverantwoordelijk voelt en de vrijheid krijgt om de functie op zijn manier uit te voeren, zal hij zich minder makkelijk vervangbaar voelen. En dus langer blijven. Dat is wel vaak een uitdaging voor de middenstander en mkb-bedrijven. Want hier geldt nog vaak: het woord van de baas is wet. Dit loslaten vraagt om lef en vertrouwen.
Ad #2: Zaterdaghulpen
Werken naast je studie is voor de huidige generatie studenten niet meer vanzelfsprekend. Met de hoge studiedruk, de oplopende studieschulden en de beperkte tijd om te mogen studeren moeten studenten prioriteiten stellen. Een bijbaantje in een winkel staat dan zelden bovenaan, als er verder geen interessante mogelijkheden geboden worden, die relevant voor de studie zijn of bijdragen aan de studie en het carrièreperspectief.
de middenstander vindt niet zomaar een zaterdaghulp meer onder de vele MBO-, HBO- en WO-studenten
De student van nu is een andere dan die van pakweg 10 jaar geleden. Een baantje is niet meer alleen om geld te verdienen. Dat geldt misschien nog voor scholieren van de middelbare school. Maar de vele mbo-, hbo- en WO-studenten willen méér dan dat. Hierin kan de ondernemer de student zeker faciliteren. Want ook in de middenstand zijn tal van interessante werkzaamheden te vinden. Denk aan: de inkoop, de administratie, of de BTW-aangifte. Alle taken die het ‘baantje’ interessanter maken voor de student van nu.
Het perfecte plaatje bestaat niet
Laten we voor eens en altijd duidelijk zijn: het perfecte plaatje bestaat niet. Zelfs de kandidaat die alles op zijn cv heeft staan is niet perfect. Om een perfecte medewerker in dienst te hebben moet je als werkgever investeren. En dat doe je niet alleen tijdens het inwerktraject, maar ook daarna. Zo haal je samen met de medewerker de juiste competenties naar boven en zet je deze effectief in. Oftewel: samen werk je aan het perfecte plaatje.
werken aan het perfecte plaatje? Dat doe je samen
Als middenstander of mkb-bedrijf is het niet makkelijk(er) om personeel te werven. Het is ook niet makkelijk(er) om mensen te behouden. Het is wél makkelijker om de medewerker en de kandidaat centraal te stellen. Door autonomie en verantwoordelijkheid te bieden, en door werkzaamheden uit te breiden richting de interesse van de medewerker. Maar vooral door te beseffen dat een goede medewerker niet wordt geboren, maar dat je samen met de medewerker heel ver komt.
Zo, dan ga ik nu boodschappen doen
Zo, en dan ga ik nu maar weer eens boodschappen doen. In Oud-Beijerland. Waar hopelijk snel weer allemaal leuke en enthousiaste mensen in de winkels staan…!
Over de auteur
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, Projectmanager Recruitment en Arbeidsmarkt Randstad Staffing.
Lees Annelies’ eerdere blogs:
- Waarom onze vooroordelen nog steeds de moeder van alle fuckups zijn
- De 5 tools die iedere recruiter zou moeten kennen
- Tools? Bots? Candidate Experience? Héél belangrijk. Maar nu, kom op: sourcen allemaal!
Of lees hier alles van Annelies. Credit beeld boven