Als recruiter ben je gegarandeerd van je bestaansrecht, zegt Steven Gudde. ‘Als je maar erin slaagt zowel te automatiseren als je werk persoonlijk en menselijk te maken.’
Hoe mobiliseer je talent in een sterk veranderende wereld? Volgens Steven Gudde, manager marketing en innovatie van Olympia Uitzendbureau, is het verschil tussen gewone en winnende organisaties dat de laatste beter weten te transformeren van analoge naar digitale organisatie. Dat zei hij donderdag 16 juni in Amersfoort, tijdens Werf& Live, het jaarlijkse congres van Werf& over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.
Grenzeloos
‘We zijn eigenlijk in het vak van recruitment best goed bezig’, aldus Gudde. ‘We kijken naar intelligence, naar grenzeloosheid, naar hoe je talent kunt ontsluiten. Daar zouden we best trots op mogen zijn. Maar tegelijk: doen we wel de juiste dingen zodat dit soort talent zich ook aan ons wil verbinden?’
We vergeten veel
‘We vergeten namelijk ook nogal wat. Hoe vaak zeggen we nog: ‘Voor meer informatie kunt u bellen met…’? Terwijl de doelgroep misschien niet eens meer belt. We richten onze processen zo in dat het voor ons makkelijk is. Maar hoe zit het met echt contact maken? Wil je dat iemand bij je komt werken, dan moet je contact maken. Dan moet de kandidaat niet zeggen: wat een raar systeem. Mensen werken niet bij een systeem.’
Menselijke component
‘Dus als je technologie toepast, moet je nooit vergeten de menselijke component eraan toe te voegen. Als je een systeem hebt dat tijd scheelt, krijg je er altijd ook werk voor terug: jij moet gaan bellen, jij moet contact maken. Dat je van analoog naar digitaal gaat mag nooit een excuus zijn om niet tegelijk ook van rationeel naar emotioneel te gaan. Dáár ligt je toegevoegde waarde als recruiter.’