Gem. leestijd 5 min  1565x gelezen

12 dingen die recruiters kunnen leren van de opmars van Donald Trump

12 dingen die recruiters kunnen leren van de opmars van Donald Trump

De snelle opmars van Donald Trump als Republikeinse presidentskandidaat in Amerika herbergt ook voor recruiters heel wat waardevolle lessen. Dit zijn de 12 belangrijkste.

Je hoeft bepaald niet van Trumps ideeën of aanpak te houden, om bewondering te hebben voor het effect dat hij bereikt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor John Sullivan, recruitmentgoeroe uit Silicon Valley. ‘Trumps aanpak zit vol met effectieve en unieke benaderingen die leerzaam zijn voor vaak veel te voorzichtige employer brand-bouwers’, schrijft hij in een recent blog.

Hij haalt uit Trumps opkomst in totaal 12 lessen om je employer brand te versterken:

trump 2#1. Wees uitgesproken en vermijd saaie corporate speak

Uitgesproken en zelfs brutaal zijn is een duidelijke manier om aandacht te krijgen. De meeste recruitmentsites en vacatures zijn dodelijk saai, omdat juristen alles wat neigt naar leuk eruit filteren. Als gevolg daarvan halen werkzoekenden nu ongeveer 80 procent van hun kennis over een bedrijf uit andere bronnen dan de eigen websites. En dat percentage groeit alleen maar, omdat werkzoekenden de informatie op corporate websites niet vertrouwen. Dus, zegt Sullivan: ‘Als je wilt dat je informatie geloofwaardig is, publiceer dan materiaal waar je juristen zenuwachtig van worden.’

#2. Zeg dingen die herhaald worden

Maak je boodschap makkelijk en duidelijk. Zeg dingen die makkelijk te onthouden zijn, zodat anderen ze ook zullen herhalen, zodat je ook veel aandacht krijgt op sociale media. Probeer dingen te benoemen die mensen bezighouden (maar waar niet al te veel anderen zich over uitlaten).

trump 1#3. Praat uit het hart en durf fouten te maken

Probeer scripts en al te veel voorbereiding te vermijden. Een doelgroep vertrouwt het niet als het te veel gecontroleerd is (of in elk geval: lijkt). Alleen als het niet perfect oogt, kom je over als authentiek.

#4. Wees een rebel

Laat zien dat je tegendraads kunt zijn – anders dan anderen. Het gaat in employer branding – net als in de politiek – niet altijd (in de eerste plaats) om de inhoud, maar juist om het opvallen, het onderscheidende, het gedurfde. Doe niet wat anderen ook doen, maar trek je eigen plan, wees ook niet bang voor kritiek, maar laat juist zien dat je geniet van de aandacht.

#5. Wees transparant

Wek in elk geval niet de indruk dat je informatie achterhoudt. Niet alles hoeft op straat te liggen, maar laten zien dat je veel over je leven (en over je bedrijf) wilt delen, is iets wat veel mensen tegenwoordig waarderen.

trump 5 arrogant#6. Durf te zeggen wat anderen niet durven

Doe je niet mooier voor dan je bent, maar probeer wel te kijken wat je publiek bezighoudt, en gebruik die thema’s in je communicatie. Kijk niet alleen naar wat je zelf te vertellen hebt, maar ook naar wat jouw doelgroep graag wil horen. Veel mensen zijn onder de indruk van leiders die zich durven uit te spreken.

#7. Toon je passie 

Veel kandidaten willen niet zomaar een baan, ze willen werken op een plek waar de werknemers passie hebben voor wat ze doen. Laat die passie dan ook zien, maak hem voelbaar en tastbaar door echte medewerkers te laten zien en hen te laten vertellen over wat ze doen. En creëer de gelegenheid om met je eigen medewerkers te interacteren.

#8. Laat de camera nooit voorbijgaan

Laat geen gelegenheid onbenut om je boodschap onder de aandacht te brengen. Donald Trump houdt van de camera’s. Omdat hij ijdel is, natuurlijk, maar vooral ook omdat hij weet dat de media (gratis) helpen om zijn boodschap te verspreiden. Ook voor employer branders is het cruciaal dat ze geen angst hebben om ergens verkeerd te worden geïnterpreteerd, maar dat ze juist elke gelegenheid aangrijpen om artikelen te schrijven, om in de media genoemd te worden en om op te treden voor draaiende camera’s.

trump 3 persoonlijk#9. Maak je boodschap persoonlijk; het gaat om jou!

Geef je luisteraars het gevoel dat je direct tegen hen praat. Spreek hen dus persoonlijk aan, in plaats van dat je brede, generieke boodschappen verspreidt. Doe je marktonderzoek; kijk wat verschillende delen van je doelgroep denken, en benoem die issues vervolgens op een manier dat mensen denken dat je hen persoonlijk aanspreekt.

#10. Simpele antwoorden blijven het best hangen

Geef simpele en directe antwoorden. Een deel van je publiek zal graag het naadje van de kous weten, maar de meeste belangstellenden willen in de eerste plaats korte, eenvoudige antwoorden. Die blijven ook het best hangen.

#11. Laat zien dat je dingen voor elkaar krijgt

Je kunt het arrogant vinden, maar elke keer als Trump zegt dat hij zoveel geld verdient en dat hij zo’n goede onderhandelaar is, zijn er extra mensen die het gaan geloven. Laat zien dat je dingen voor elkaar krijgt, en mensen zullen graag bij jou horen.

#12. Wees stoer, bind niet in

De meeste bedrijven mijden confrontaties tegen elke prijs. Iedere criticus wordt even serieus genomen, iedereen wordt zoveel mogelijk te vriend gehouden. Trump laat zien dat dat niet hoeft. Sterker nog: zonder vijanden geen goede vrienden. Directe vergelijkingen met je concurrenten laten zien dat je de moed hebt om te zeggen dat je beter bent – en velen zullen dat dan ook geloven, omdat je de moed hebt gehad om het te zeggen. Dus als je iets stoers gezegd hebt, bind dan niet in zodra je – onvermijdelijke – kritiek krijgt. Blijf liever stoer tot het eind aan toe.

trump zwaait

Conclusie

‘Ik zeg niet dat elk bedrijf erbij gebaat is om de aanpak van Trump over te nemen’, aldus Sullivan. ‘Maar met Ronald Reagan en Arnold Schwarzenegger is hij wel de enige die politiek succes en showbizzsucces weet te combineren. En terwijl 16 andere kandidaten en de media hem continu aanvallen, heeft hij toch zijn leiding weten te behouden én is hij de kandidaat gebleken over wie het meest wordt gesproken. En is dat juist niet waar employer branding over zou moeten gaan?’

Zonder ook maar één advertentie

Sterker nog, zegt Sullivan: ‘Hij heeft zijn reputatie gebouwd zonder één advertentie te zetten, en zonder al te veel details van zijn oplossingen te presenteren. Ik denk dat elk bedrijf ervan kan leren, zeker als je organisatie geen sterk employer brand heeft. Want de aanpak van Trump mag gedurfd zijn, hij produceert wel bijna meteen resultaat.’

Foto’s via Gage Skidmore, Flickr.com

john sullivanLees meer van John Sullivan:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners