Veel mensen vinden bruine bonen niet lekker. Totdat ze eens een nieuw recept proberen. Zo is het ook met data in recruitment. Je moet het leren eten. Maar dan kun je er ook veel plezier aan beleven.
Iedereen valt over elkaar heen met powertermen als data-driven, predictive hiring, machine learning, big data en niet te vergeten A.I. (Artificial Intelligence). Lekker spannend allemaal, maar de realiteit van de markt is dat er gewoon een wervingsprobleem moet worden opgelost. Of het nu gaat om 171 vacatures voor verpleegkundigen, 12 IT-studenten voor een traineeship of om een leraar voor de Kralingse school. En niet te vergeten: omdat het gisteren en vandaag nog niet is gelukt, wel graag morgen!
Oorverdovend stil
Wervingsprofessionals vragen dan ook terecht aan die mensen die met die powertermen strooien: ‘Kun je me resultaat garanderen?’. Of: ‘Kun je die data-claims onderbouwen met hoe vaak je succesvol bent?’. Of simpeler: ‘Show me the data!’ En dan blijft het meestal oorverdovend stil.
Kortom: Data Sucks!
En als we dan de data te zien krijgen, blijkt dit vaak weinig verrassend of vernieuwend. Weer een standaardrijtje pullfactoren of de klassieke man/vrouwverdeling. En worden we dan een keer overdonderd door spreadsheets vol met data, dan is het weer lastig om daar wijs uit te geraken. De mooie beloofde dashboards van onze ATS-systemen zijn vaak jaren na aanschaf ervan nog niet operationeel. Om het nog maar niet te hebben over Google Analytics. Dat meet slechts wat de effecten zijn van wat je als werkgever doet in plaats van wie de doelgroep is en wat zij doen op internet.
De mooie beloofde dashboards van onze ATS-systemen zijn vaak na jaren nog niet operationeel
En misschien vergeet ik dan nog wel het allerbelangrijkste argument tegen data in werving en selectie: de meeste recruiters en HR-professionals houden simpelweg niet van Excel, laat staan van data in Excel. Kortom: Data Sucks!
Bruine bonen en de smaak die evolueert
Heel veel mensen lusten ook geen bruine bonen. En dat terwijl het wel erg gezond is (en we dat vaak ook wel weten). Tot het moment komt dat je een keer een ander recept probeert. En dan smaakt het ineens wél! Soms kan het ook zijn dat jezelf van smaak verandert (je smaak evolueert). Wat je eerst niet lekker dacht te vinden, lust je dan van het ene op het andere moment wél. Voor sommigen is en blijft het dat ‘bruine bonen sucks’. Maar voor anderen wordt het ineens wel een smakelijk ingrediënt.
Datagebruik een no-brainer
Hetzelfde geldt voor data. De meest succesvolle wervingscases zijn opgebouwd en onderbouwd met data. En omgedraaid: de grootste wervingsproblemen worden juist getypeerd door het ontbreken van bijvoorbeeld doelgroepinformatie. Dan zou je denken dat datagebruik een no-brainer is. En dat is ook zo…. voor de happy few.
De meest succesvolle wervingscases zijn opgebouwd en onderbouwd met data
Hoe komt het toch dat het gebruik van data nog geen mainstream is in ons vakgebied, maar nog vooral marketingtermologie? Ik steek die hand graag in eigen boezem. Als ‘wij’ analisten de data niet begrijpbaar en bruikbaar maken voor wervingsprofessionals, dan kunnen we hen al zeker niet de schuld ervan geven dat ze die data negeren.
Mooier, concreter en toegankelijker dan voorheen
Dit inzicht daalt inmiddels goed in, met een aantal prachtige producten zoals Gotomyjob, tooling van VONQ, Mentimeter, de Vacatureverbeteraar.nl, de heatmaps van Hotjar.com en de dashboards van OnRecruit en Intelligence Group en Jobdigger. Mooier, concreter en toegankelijker dan alle tooling van hiervoor. Ze bieden meestal garantie tot aan de voordeur en zeker niet op wervingsresultaat, maar voor professionals die met data willen beginnen, bieden ze wel een mooi instapmodel.
Data als aanjager van succes
En ik kan u een geheimpje vertellen…: het werkt. Na 19 jaar word ik nog bijna dagelijks verrast door nieuwe effecten en succesverhalen. Van het invullen van één vacature die al maanden openstond tot hele teams die overstappen op Whatsapp om kandidaten te verleiden. Data waren elke keer de aanjager, maar de grootste stap die gemaakt moest worden is steeds om ook ernaar te handelen.
We weten allemaal dat bruine bonen gezond zijn. De vraag is: wanneer gaat u ze eten?
Moeilijk? Zeker. We weten allemaal dat bruine bonen gezond zijn. De vraag is: wanneer gaat u ze eten? Ooit, of nooit? Oftewel: data sucks. And I love it!
Over de auteur
Geert-Jan Waasdorp is directeur van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group, oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, uitgever van Werf& en en auteur van onder meer ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’, ‘Recruitmentkengetallen 2013’, ‘Zo vindt u een baan’ en ‘Schaarste bestaat niet’.
Meer weten?
Op 17 mei is hij een van de sprekers op Werf& Live. Hij houdt dan een impactsessie onder de titel Data sucks, het gaat om durf en lef om te handelen op informatie. Wil je erbij zijn? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!