Bij Rijkswaterstaat noemen ze bruggen en tunnels ‘kunstwerken’. Rondom dat gegeven werd een heel nieuwe wervingscampagne opgetuigd, die onder meer ‘echte’ kunst door de ogen van een bruggenbouwer bekijkt.
Centraal in de campagne staat een (nageschilderde) brug van Rembrandt, die in de steigers is gezet. “Bij Rijkswaterstaat heten bruggen, tunnels, sluizen kunstwerken”, verklaart Anneke Laoutaris, teamleider Werving en Selectie bij Rijkswaterstaat het concept. “Net als deze Rembrandt hebben ook onze kunstwerken onderhoud nodig. Dat vraagt om vakmanschap, kennis en expertise. Om samen met onze partners onze kunstwerken te renoveren en klaar te maken voor de toekomst zoeken we daarom continu nieuwe collega’s.”
Kick-off en rondreizende wand
De nieuwe campagne beleefde vorige week een kick-off. Plaatsvervangend directeur-generaal Jaap Slootmaker (what’s in a name?) onthulde daarbij een museumwand met het (nieuwe) schilderij en een toelichting op de campagne (foto hieronder). Vooral de eigen mensen werden daarbij opgeroepen om te helpen bij de werving. Zij kennen het werk van Rijkswaterstaat immers het beste en weten als geen ander welke mensen daarbij passen.
‘Net als een Rembrandt vraagt ook het onderhoud van onze kunstwerken om vakmanschap, kennis en expertise’
Niet voor niets gaat de wand nu ook op reis, langs verschillende locaties van Rijkswaterstaat, om daar steeds collega’s te enthousiasmeren mee te werven. Er is voor hen bovendien een aparte (besloten) LinkedIn-groep opgericht.
Audiotour langs schilderijen
Opvallend onderdeel van de campagne is verder de audiotour. Hierbij worden 10 schilderijen met een ‘gezicht op Alkmaar’ besproken door een conservator van het stedelijk museum Alkmaar (Christi Klinkert) en door Dick Schaafsma, senior adviseur constructies bij Rijkswaterstaat, die vanuit zijn technische blik naar deze schilderen kijkt.
Landingspagina
Uiteraard is het doel van deze campagne om nu, maar zeker ook in de toekomst, vacatures te vervullen. Daarvoor is een aparte landingspagina ingericht. Daar staan overigens niet alleen de vacatures, maar zijn bijvoorbeeld ook artikelen uit Webwereld en Technisch Weekblad te lezen en worden webinars aangekondigd.
In Nijmegen in de steigers gezet
Het origineel van het kunstwerk van Rembrandt hangt in het Rijksmuseum. Speciaal voor Rijkswaterstaat is de brug in het schilderij ‘in de steigers’ gezet door Paul van Ernich, een kunstschilder uit Nijmegen. De campagne rondom het schilderij bestaat uit allerlei onderdelen: van een video tot banners op websites waar de doelgroepen veelvuldig komen, en van sociale media tot meet & greets.
Touch, tell en sell
‘Goede vakmensen met de juiste kennis en expertise worden steeds schaarser op de arbeidsmarkt’, aldus Laoutaris. ‘Daarom moeten we goed zichtbaar blijven bij deze groep. Continu. Zodat ze Rijkswaterstaat als aantrekkelijke werkgever kennen (touch), weten wat we doen en waar we voor staan (tell) om uiteindelijk hier te willen werken (sell). Daar zijn minimaal 7 contactmomenten voor nodig, weten we.’
1.000 vacatures per jaar
Door uitbreiding van activiteiten, toename van productie en vergrijzing kent Rijkswaterstaat momenteel wel 1.000 vacatures per jaar. Vooral voor het onderhoud aan de vele oudere kunstwerken zijn veel mensen nodig. Het gaat om de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis van Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat staat voor de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis
Doel voor dit jaar is 125 extra vacatures te vervullen. Bijna de helft van die vacatures is nu vervuld, zowel met in- als externe kandidaten. In totaal hebben tot nu toe bijna 900 mensen op deze vacatures gesolliciteerd.
Credits campagne
- Opdrachtgever: Rijkswaterstaat, Anneke Laoutaris
- Bureaus: The Oddshop, Kaliber
- Communicatieteam Rijkswaterstaat: Marion de Vries, Evelien Kers, Wendy Boelhouwer