Bij alle aandacht voor de inhoud in Employer Branding vergeten we nog wel eens de vorm. Maar juist mooi beeld geeft je werkgeversmerk klasse en herkenning, stelt Rik Blokland.
Het Fotofestival Naarden is net afgelopen, misschien ben je er toevallig ook geweest. En zo niet: het is een aanrader. Als je een keer in de gelegenheid bent dit jaarlijkse evenement te bezoeken, is het een mooi en inspirerend uitje. Leuke stad, exposities binnen en buiten, met hier en daar een verrassende serie foto’s.
Bank Run!
Zo werd ik de afgelopen week zelf aangenaam geconfronteerd met een fotoserie over De Werkende Mens. Documentairefotograaf Reinier Gerritsen heeft bedacht dat rennende bankiers (in Londen, Hong Kong, New York, noem maar op) een mooi tijdsbeeld vormen. ‘Bank Run’ noemt hij de serie. Hij had de foto’s levensgroot afgedrukt en als staande kartonnen op de grond in de Grote Kerk in Naarden geplaatst. Zo kon je de bankiers feitelijk in de ogen kijken, terwijl ze langs jou renden, op weg naar… ja, naar wat eigenlijk?
De kracht van mooie beelden
Je zult als bank je employer brand waarschijnlijk niet snel op deze manier willen vormgeven. Maar al filosoferend over de voor- en nadelen hiervan kwam ik achter elkaar werk tegen van fotografen met wie ik zelf had gewerkt voor diverse employer branding-campagnes. Tara Fallaux, Arthur Mebius… En toen realiseerde ik me weer hoe groot de kracht en de macht van mooie beelden is. Hoe een visueel opvallende uitvoering je merk ook verder brengt. En dat we ons dat niet altijd realiseren.
Doutzen Kroes en George Cloon-wie?
Het proces van waaruit we arbeidsmarktcommunicatie aanpakken is vaak 99% rationeel. We overleggen, we beschrijven, we meten, we testen, we onderzoeken en we zetten zaken op papier. Allemaal niks mis mee. Maar… het is maar de helft. Niet voor niets hebben we een linker- en een rechterhersenhelft. Niet voor niets gaan we graag naar een goeie film, niet voor niets weten we allemaal wie Doutzen Kroes en George Clooney zijn. Ik bedoel maar: best fijn om naar te kijken. Het oog wil ook wat.
Niet voor niets hebben we een linker- en een rechterhersenhelft. Het oog wil ook wat
De les? Zorg dat je employer brand ook fijn is om naar te kijken. Het is de investering waard. Reserveer er tijd en budget voor. Het geeft je klasse en herkenning.
Schilderijen tot leven
Eén van mijn opdrachtgevers, Pels Rijcken, durfde dit in het verleden aan. Voor het concept ‘De Jonge Meesters’ dat ik samen met een gelegenheidsteam voor hen bedacht en ontwikkelde, huurden we de toen nog niet al te bekende fotografe Marie Cécile Thijs in. Zij begon op te vallen door een magnifieke fotoserie in het FD Magazine, met portretten van topkoks. En ze had ook al geëxposeerd in de Grote Kerk in Naarden tijdens het fotofestival.
Haar stijl, geïnspireerd op de grote Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw, leende zich perfect voor ons concept. De Oude Meesters werden Jonge Meesters, door ze op een moderne manier vast te leggen in fotografie en video. De schilderijen komen dus ook echt tot leven.
Bloedmooie vorm
Deze bloedmooie vorm bleek bovendien de beste manier om de inhoud voor het voetlicht te brengen. Je zou dus kunnen zeggen dat beide hersenhelften gelijk werden bediend. En het effect was geweldig: de masterclasses liepen vol, de aanmeldingen namen toe in kwantiteit en kwaliteit en het gaf het (inderdaad eeuwenoude en Nederlandse) kantoor de klasse en uniciteit die bij hen past.
En Marie Cécile Thijs? Die is inmiddels – terecht – wereldberoemd, met exposities van Tokio tot New York…
De auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl. Dit employer-brandingnetwerk is gespecialiseerd in creatieve communicatie die van een organisatie een sterk werk-merk maakt.