In de huidige arbeidsmarkt willen kandidaten dat een sollicitatie sturen net zo makkelijk is als een pizza bestellen. Waarom lukt dat nog steeds zoveel bedrijven niet?
Terwijl mensen met een app dagelijks hun auto parkeren, de rekening van het restaurant delen, of hun pizza bestellen, lijkt het bij sollicitaties bij veel organisaties of de tijd heeft stil gestaan. Wil je even 17 invulvelden invullen, inclusief je geboortedatum en geslacht? En wil je je cv en motivatiebrief alsjeblieft in Word bijvoegen? O ja, we communiceren in het vervolg vooral per e-mail, dus wil je goed je mailadres checken? En voeg je een telefoonnummer bij waarop je overdag bereikbaar bent?
Sollicitant wil niet z’n tijd verdoen
Wie een paar online sollicitatieformulieren bekijkt, ziet al vrij snel dat nog lang niet alle organisaties in de gaten hebben dat de rollen op de arbeidsmarkt zijn omgedraaid. Doodleuk wordt van de sollicitant nog een grote inspanning gevraagd, onder het mom van ‘je mag er best iets voor over hebben als je bij ons wilt werken’.
de sollicitant van vandaag heeft geen zin z’n tijd te verdoen met organisaties die geen respect tonen
Maar de sollicitant van vandaag heeft geen zin z’n tijd te verdoen met organisaties die geen respect tonen. Hij of zij zal dus snel verder trekken als hij het gevoel heeft niet serieus te worden genomen. Hoe mooi jouw vacature ook is.
Sollicitatieproces is reflectie van de organisatie
In hun recente Candidate Experience Report toont softwareleverancier iCIMS andermaal het belang van die ervaring van de kandidaat aan. Zo zegt 67 procent van de werkzoekenden dat het van de kwaliteit van het sollicitatieproces afhangt of ze een baan al dan niet accepteren. En 95 procent ziet de manier waarop ze als sollicitant worden behandeld als een reflectie van hoe ze als werknemer zullen worden behandeld. Organisaties moeten dus al vanaf het prille begin van een sollicitatieproces hun beste beentje voorzetten, en kandidaten bijvoorbeeld niet te vaak dezelfde vraag stellen.
Compleet met routeplanner en parkeerinformatie
Volgens het onderzoek hebben de meeste kandidaten een voorkeur voor communicatie per sms of whatsapp, in plaats van e-mail. Dat geldt bijvoorbeeld voor de planning van de sollicitatiegesprekken of andere fases verderop in de sollicitatieprocedure. De onderzoekers raden werkgevers aan dit dan ook zoveel mogelijk te automatiseren. Zo zouden ze bijvoorbeeld een notificatie kunnen sturen als de datum van het gesprek nadert, compleet met routeplanner en parkeerinformatie.
Kandidaten met respect behandelen
‘Mensen zijn tot twee derde minder geneigd om klant te blijven bij een organisatie als ze een slechte sollicitatie-ervaring hebben gehad’, zegt iCIMS-cmo Susan Vitale. ‘Daarom moet je als recruiter en hiring manager hier aandacht aan besteden. Je moet kandidaten met het respect behandelen dat ze verdienen.’ En sollicitanten dus een makkelijke manier bieden om een sollicitatie in te dienen, zegt ze. Zo voorkom je afhakers die je misschien liever wél in je proces had gezien. Bovendien voorkom je dat mensen al bij de eerste kennismaking met je organisatie frustratie oplopen.
Foto, van een toekomstprojectie uit 1947, via Flickr.com