Defensie is een nieuwe campagne begonnen, op zoek naar niet-militairen. Véél niet-militairen. Hoe breng je die boodschap over het voetlicht?
Het is best even wennen, zegt Bastiaan Knip, programmamanager Recruitment Burgerpersoneel bij Defensie. Jarenlang werd er eigenlijk nauwelijks geworven voor niet-militairen, nu staan de deuren ineens weer wijd open. Dit jaar zijn er al zo’n 650 openstaande vacatures, voor volgend jaar worden er nog eens zeker zo’n 1.000 verwacht. En dan gaat het om allerlei functies. Véél ict’ers (‘Ongeveer de helft’, aldus Knip), maar ook: inkopers, technici, eigenlijk alles dat een moderne krijgsmacht nodig heeft wat niet elke dag in uniform hoeft.
Een primeur op deze schaal
Die aantallen liepen zover op ‘dat we het ons eigenlijk niet meer konden veroorloven om hen te werven met de “gewone” Defensie-campagnes’, aldus Knip. En dus is sinds vorige week, voor het eerst in jaren, weer een campagne gestart voor de werving van niet-militairen. ‘Burgerpersoneel’, zoals het in Defensie-jargon heet. Op deze schaal is het zelfs een primeur voor de krijgsmacht.
‘Het leuke is dat we ons nu ook meer richten op mensen met werkervaring’
En het is meteen een heel andere campagne dan we van Defensie gewend zijn. ‘De militaire doelgroep is natuurlijk meestal heel jong’, zegt Knip. ‘Het leuke van deze campagne is dat we ons nu ook meer richten op mensen met werkervaring. Het gaat veel meer om een dwarsdoorsnede van de samenleving.’
Zichtbaarheid als extra probleem
De nieuwe campagne richt zich op profielen die overal al lastig te vinden zijn. ‘Wij hebben echter nog een extra probleem’, zegt Knip: ‘zichtbaarheid. Onze werknemers bevinden zich achter kazernehekken, op schepen, vliegbases, noem maar op. Wij hopen met deze campagne iets meer van onze wereld te kunnen laten zien. Lastig, maar niet onmogelijk.’
Je hoeft dus geen militair te zijn bij Defensie
De komende 12 weken wordt via verschillende media een heldere boodschap verspreid: je hoeft geen militair te zijn om belangrijk werk bij Defensie te verrichten. ‘Of het nu gaat om uitgebreide missies, de aankoop van materieel, cybersecurity of onderhoudstechniek. Al deze projecten worden aangepakt door militairen én burgers’, aldus Knip.
‘Met deze campagne krijgen eindelijk al die burgermedewerkers een gezicht’
Bij Defensie werken nu al zo’n 17.000 niet-militairen, op een totaal van zo’n 56.000 medewerkers. ‘Dat weten maar heel weinig mensen, dat we hier zoveel burgerpersoneel hebben’, aldus een trotse Knip. ‘Met deze campagne krijgen eindelijk al die burgermedewerkers binnen Defensie een gezicht.’
Credits:
- Robbie Bax, campagnemanager Defensie
- John Horjus, Kees Karman, Maarten Kuipers, creatie
- Bureau: Steam
- Esther Dieleman, productie Defensie
- Bastiaan Knip, Programmamanager Recruitment Burgerpersoneel Defensie
Nog wat beelden uit de campagne:
Voor medewerkers vliegtuigonderhoud
Lees ook:
- Hoe Defensie ook als studiekeuze ineens interessant wist te worden
- Met deze interactieve 360°-film laat Defensie z’n kandidaten levensechte gevechten beleven