Verontrustend nieuws: uit wereldwijd onderzoek naar de kandidaatervaring blijkt een fikse – en stijgende! – Europese achterstand. Valt daar nog wat aan te doen?
Toegegeven, er zijn in Nederland maar zo’n 500 werkzoekenden voor ondervraagd. Maar het nieuwste Candidate Experience-onderzoek van The Talent Board laat er weinig misverstand over bestaan: in Europa gaat het nog niet bijster goed met die kandidaatervaring. Het onderzoek, dat in totaal zo’n 25.000 Europeanen vroeg naar zijn mening over een sollicitatieproces, laat zien dat we daarin inmiddels aardig achterlopen op Noord-Amerika én Azië.
Minder ambassadeurs, minder klanten
Zo valt op dat Europese kandidaten minder vaak hun ervaring met 5 sterren bekronen, en ook minder vaak naar buiten toe als ambassadeur willen optreden van het bedrijf waarbij ze hebben gesolliciteerd. Ook blijken steeds meer Europeanen hun sollicitatie slecht te ervaren en zeggen ze vaker bereid te zijn dit invloed te laten hebben op de klantrelatie die ze eventueel met die organisatie hadden.
Nog weinig feedback gevraagd
Gelukkig valt uit het onderzoek ook op te maken dat er relatief weinig nodig is om de ervaring te verbeteren. Zo vraagt nog slechts een minderheid van de bedrijven aan afgewezen kandidaten vraagt hoe ze het proces ervaren hebben. Zo’n 36% vraagt kandidaten helemaal niet om feedback, nog eens zo’n 29% doet dat alleen aan degenen die zijn aangenomen. Vraag die feedback eerder en vaker, en de kandidaatervaring gaat zienderogen omhoog, aldus de onderzoekers.
Investeer in goed CRM
Ook hebben Europese organisaties nog relatief minder vaak technologische systemen om goed candidate relationship management (CRM) uit te voeren. Op dat terrein is volgens de Talent Board dan ook nog veel verbetering mogelijk, zeker met de komst van de GDPR in het vooruitzicht. En bedrijven kunnen volgens hen ook nog makkelijk slagen maken door kandidaten meer inzicht te geven in het totale proces en door hen voortdurend op de hoogte te houden van de fase waarin ze bevinden.
Minder functiebeschrijvingen graag, meer waarden
Vraag kandidaten wat ze graag willen lezen voordat ze ergens solliciteren, en je hoort steeds minder vaak: een uitgebreide functiebeschrijving. In 2014 was dat bijvoorbeeld nog voor zo’n 80% van de Europeanen van groot belang. Vorig jaar was dit gedaald naar nog maar 60%. Wat juist wel stijgt is de waardering voor content over bedrijfswaarden (van 45% naar 53% in 1 jaar).
En héél graag ook: meer relevante vragen
Wat kandidaten ook heel graag willen, blijkt uit het onderzoek, is de kans om hun vaardigheden te laten zien. Sterker nog: de totale kandidaatervaring valt of staat ermee, zo blijkt. Zo hebben kandidaten er gemiddeld genomen een hekel aan om standaardformulieren in te vullen, maar waarderen ze het juist als al in de vroegste fase van de sollicitatie naar hun specifieke inzicht wordt gevraagd.
Hoe relevanter ze de vragen vinden, hoe hoger kandidaten de totale ervaring waarderen
En in een sollicitatiegesprek knappen ze af als ze vragen krijgen waarvan de antwoorden al in het cv of de motivatiebrief te vinden zijn. Hoe relevanter ze de hen gestelde vragen vinden voor de functie, hoe hoger kandidaten de totale ervaring waarderen, zo blijkt.
Lees ook:
- 5 bewezen manieren om je Candidate Experience helemaal top te maken
- Sollicitatieprocedures? De werkzoekende is er nog steeds behoorlijk negatief over
- 10 cijfers die je moet kennen over de Candidate Experience