Kandidaten worden steeds vaker afgescheept met een onpersoonlijk ‘U past niet in het profiel’ of een andere dooddoener. Kan dat niet wat sympathieker, vraagt Raymond te Veldhuis zich af.
Tot mijn verbazing word ik de laatste tijd steeds vaker bedankt door sollicitanten die ik een persoonlijke afwijzing stuur. Ze mogen de baan dan niet gekregen hebben, ze waarderen wel dat ze dat op een persoonlijke, gemotiveerde manier te horen krijgen.
Wat is er veranderd?
Nu heb ik dat eigenlijk (bijna) altijd wel gedaan – gemotiveerd iemand afwijzen – dus ik vraag me toch af: wat is er veranderd dat ik daar ineens zoveel waardering voor krijg? Ik denk eerlijk gezegd dat het ermee te maken heeft dat sollicitanten tegenwoordig:
- óf: helemaal niks meer horen na een sollicitatie
- óf: een (min of meer) geautomatiseerde ‘standaard afwijzing’ krijgen.
En ja, dan val je met je persoonlijke afwijzing inderdaad behoorlijk uit de toon. In positieve zin dan.
Met 2 muisklikken 10 mensen afwijzen
Oké, oké, ik geef toe: ik heb me in bepaalde periodes in mijn carrière ook wel eens schuldig gemaakt aan de standaard afwijzing. Dan had ik een of ander prachtig geautomatiseerd systeem voor mijn neus en kon ik met 2 muisklikken 10 mensen tegelijk een afwijzing sturen. Ook héél persoonlijk, want het systeem zorgde er natuurlijk wel voor dat de kandidaten met hun eigen naam werden ‘aangesproken’.
Als de rook uit je oren komt
En ik wil ook best toegeven dat ik de plank in de toekomst vast nog wel eens zal misslaan. Het is natuurlijk ook best verleidelijk voor een recruiter om even snel op die knop te drukken, als de rook uit je oren komt van alle uitdagingen die je op je bordje hebt liggen.
Maar toch is het ook heel fout, want de kandidaat die je nú die standaard afwijzing stuurt:
- is morgen misschien de perfecte kandidaat voor een andere vacature;
- is morgen misschien wel je opdrachtgever die vacatures aan jou gunt;
- krijgt geen zinvolle informatie waarmee hij of zij iets zou kunnen doen;
- heeft misschien wel een enorm relevant netwerk waar hij jou zou kunnen aanbevelen.
En last but not least:
- is ook maar een mens die enthousiast reageert op een vacature en vervolgens in spanning op een reactie zit te wachten.
‘De kandidaat die je nu standaard afwijst, kan morgen je opdrachtgever zijn’
Spammers onder de sollicitanten
Natuurlijk, ik besef: onder de sollicitanten bevinden zich ook ‘spammers’. Er zijn mensen die op internet zoveel mogelijk ‘solliciteer’-buttons zoeken en maar raak klikken. Eigenlijk is dit het tegenovergestelde gedrag als dat van de standaard afwijzing, maar dan vanuit de sollicitant gezien.
Zet machines in waar ze goed voor zijn
In dát geval: zet de automatisering aan het werk om iets nuttigs te doen. Filter deze groep spammers er met een geavanceerd algoritme uit. Stuur hen alsnog razendsnel een standaard afwijzing. Met andere woorden: laten we machines vooral doen waar ze goed in zijn. Maar aan de andere kant: houd het contact met mensen die bij je willen werken – ook al is het via e-mail – zoveel mogelijk persoonlijk.
Raymond te Veldhuis heeft een eigen recruitmentpraktijk in de Hoeksche Waard, waar hij bekend staat als: De Hoeksche Recruiter. Daarnaast is hij mede-eigenaar van CheckData en DataJobs.nl.