Zeker tot 2025 is nog een fikse schaarste aan vrachtwagenchauffeurs te verwachten. De vraag groeit in Nederland tot wel bijna drie keer zo snel als het aanbod.
De krapte is nu al te merken, blijkt uit de recente Arbeidsmarktrapportage die het Sectorinstituut Transport en Logistiek heeft uitgebracht. Het aantal (openstaande en nieuwe) vacatures in de branche neemt snel toe. En in meerdere arbeidsmarktregio’s is vrachtwagenchauffeur inmiddels een veel gezochte functie, aldus het rapport, dat aansluit bij eerdere bevindingen, waaruit onder meer blijkt dat de beroepsgroep de sterkste vacaturegroei kent.
‘De vacaturegraad voor chauffeurs haalde een niveau dat 8 jaar geleden voor het laatst werd bereikt’
De vacaturegraad stijgt, de spanning ook…
De omzet in de branche groeit ook, behoorlijk zelfs. Maar waar ze de chauffeurs vandaan moeten halen, dat weten de beroepsgoederenvervoerders dus nauwelijks. De vacaturegraad voor chauffeurs – het aantal vacatures ten opzichte van het totaal aantal werknemers – steeg in 2016 tot een niveau dat 8 jaar geleden voor het laatst werd bereikt. Ook zeggen veel meer bedrijven nu te verwachten met openstaande vacatures te maken te krijgen. Dat leidt ertoe dat begin vorig jaar voor het eerst in lange tijd weer sprake was van een arbeidsmarkt die als ‘krap’ te kenmerken was.
Toch ook nog veel werklozen
Opvallend is dat er bij het UWV nog wel veel chauffeurs staan ingeschreven. Hoewel het aantal niet-werkende chauffeurs dat minder dan 6 maanden op zoek is, sterk afneemt, is er aan de andere kant nog wel een flinke groep van ruim 7.000 chauffeurs langer op zoek naar werk. Een jaar eerder waren dit er nog zo’n 800 minder, zo meldt het UWV. Dat zou genoeg moeten zijn voor de ruim 4.000 vacatures die het hele jaar openstonden, zou je zo zeggen, maar op een of andere manier komt het niet erg tot een match tussen enerzijds de werkloze chauffeurs en anderzijds de vacatures.
‘In veel regio’s staat de vrachtwagenchauffeur nu al in de top-10 van meest gezochte functies’
De komende jaren: meer groei verwacht
De komende jaren wordt alleen maar meer krapte in de sector verwacht. In Limburg en Brabant, maar ook in Drenthe, Gorinchem en Zeeland staat de functie van vrachtwagenchauffeur nu al in de top-10 van beroepen waarvoor de meeste vacatures openstaan. En door verbeterde economische omstandigheden, veroudering van werknemers, pensionering en minder instroom vanuit het onderwijs neemt de groei de komende jaren alleen nog maar toe, zo is de verwachting.
De spanning neemt almaar toe
De spanning op de arbeidsmarkt in de sector stijgt daardoor zelfs tot boven de 1, wat wil zeggen dat er meer vraag dan aanbod is. Dat is vrij uitzonderlijk, want een zeker personeelsoverschot komt in bijna elke sector voor. Gangbaar is een spanningsindex tussen de 0,92 en 0,98.
Gemiddeld 2 tot 4 vacatures open
Van de in de eerste helft van 2016 geïnterviewde bedrijven in het beroepsgoederenvervoer had 16 procent openstaande vacatures. Een jaar eerder was dit nog 11 procent. Logistiek dienstverleners hebben zelfs nog vaker te kampen met openstaande vacatures (26 procent vergeleken met 16 procent in 2015). Gemiddeld hebben logistiek dienstverleners 4 en beroepsgoederenvervoerders 2 openstaande vacatures.
Lees meer:
- IT’ers schaars? Nee joh, truckers en chirurgen, die zijn pas moeilijk te vinden
- Hoe vrachtwagenchauffeurs elkaar aan werk helpen – en de Polen tegenhouden
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!