Van ninja’s tot goeroes, van evangelisten tot code-apen, in vacatureteksten wemelt het tegenwoordig van de rare functietitels.
Echt goed voor je vindbaarheid in Google is het natuurlijk niet. En je kunt je ook afvragen of het allemaal nog wel zo origineel of grappig is. Maar feit is wel dat er – met name in de IT en marketing – veel bedrijven kiezen voor functietitels die afwijken van wat ooit standaard was.
Kapitein of kampioen
Waar we in Nederland graag dierennamen gebruiken in vacatures, zoeken ze in ons omringende landen vaker naar een ster, een (eind)baas of een kampioen. Andere veelvoorkomende functietitels zijn ninja, kapitein, evangelist, guru, code monkey en tovenaar, zo blijkt uit een inventarisatie van Jobfeed onder vacatures uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland.
Apen en tijgers
Bij onze oosterburen blijkt de code monkey relatief populair, en in Frankrijk de ninja’s. Guru’s worden in zowel Groot-Brittannië als Nederland vaker gevraagd. Ben je een php wizard én eindbaas in technologie? Bij Careervalue hebben ze een vacature. Coolbue zoekt een eindbaas die op verjaardagen vertelt dat hij kampioen afdingen is en bij Timing zoeken ze Productie-Tijgers, voor opdrachtgevers in Doetinchem. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Doen of niet doen?
Maar werkt het nou, zo’n opvallende functietitel? Noortje Hendrikx van HR-bureau Tentoo toonde zich in Metro onlangs ‘fan’ van de trend. ‘Creatieve functietitels, die helder uitleggen wat iemands werkzaamheden zijn, hebben wat mij betreft de toekomst.’ Dus liever een ‘centjesteller’ dan een controller, wat haar betreft. Dat spreekt met name jongeren immers veel meer aan, denkt ze. En dus is het volgens haar ook goed voor je employer branding om zo’n opvallende functienaam te kiezen.
Slechts weinig mensen zullen zoeken naar een functie als ‘tovenaar’, ‘kapitein’ of ‘ninja’
Voor SEO is het niet handig
Maar of dat zo is, is nooit aangetoond. En wat wel duidelijk is: voor je vindbaarheid via Google is het niet handig. Slechts weinig mensen zullen zoeken naar een functie als ‘tovenaar’, ‘kapitein’ of ‘ninja’ (ja, behalve misschien de mensen die in Japan solliciteerden, toen er eerder dit jaar een vacature voor echte ninja’s openstond…).
Wat heeft de ideale kandidaat op het CV?
De opvallende functietitels kunnen ook best verwarrend zijn. Want wat doet een eindbaas in technologie precies? Nicol Tadema, auteur van het recente Werven met Woorden, raadt dan ook iedereen aan om voorzichtig te zijn met al te creatieve functienamen in vacatureteksten. Haar tip: ‘Vraag jezelf af wat er bovenaan het CV of het LinkedIn-profiel staat van die sollicitant, bij wie je opspringt en zegt: ‘Ja, die nodig ik meteen uit’. En gebruik dan díe functienaam. Simpeler kunnen we het niet maken.’
Leer zelf wél effectieve vacatureteksten schrijven
- Kom naar de Blended Workshop Vacatureteksten schrijven, in mei 2017, of download eerst de factsheet.
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!