Virtual Reality is allang meer dan een grote belofte. Ook recruiters doen er hun voordeel mee. Acht min of meer recente voorbeelden uit de praktijk.
Als er iets is dat de Candidate Experience naar een hoger plan kan tillen, dan is het wel Virtual Reality. Je kunt kandidaten er een levensecht kijkje in je eigen bedrijf mee geven. Sterker nog: met Virtual Reality vertel je niet alleen het verhaal, je laat mensen jouw organisatie ook echt erváren. Steeds meer bedrijven ontdekken dan ook de voordelen ervan. Acht voorbeelden, met de lessons learned.
#1. Timing
Bij uitzendbureau Timing kunnen werkzoekenden en bedrijven sinds deze zomer via VR op afstand met elkaar kennismaken. Volgens commercieel directeur Paul Haarhuis is virtual reality goed voor de efficiëntie. “Sollicitatieprocedures kunnen hierdoor worden verkort terwijl de uitkomst van een goede match beter gegarandeerd is.”
Bleckmann, een logistiek dienstverlener in Oldenzaal, was de eerste die van Timings VR-diensten gebruikmaakt en 360-gradenfilmpjes liet maken om flexkrachten een indruk te geven van de sfeer van het bedrijf. Tegelijkertijd kan de werkgever de reacties van de kandidaten peilen en zo aan preselectie doen. Haarhuis: “Door het kijkgedrag te analyseren, kunnen we het reactievermogen van de flexkracht beoordelen.”
#2. YoungCapital
Nog een voorbeeld van eigen bodem, en ook al een uitzender. Het bedrijf dat voorheen bekend stond als StudentenWerk zet een VR-video in om een levensecht inkijkje te geven in het leven van een recruiter.
YoungCapital maakte het filmpje om 55 medewerkers voor de eigen organisatie te werven. “Om succesvol te zijn in de huidige markt, moet je blijven innoveren. Wil je jong talent binnenhalen, dan moet je niet alleen eisen stellen, maar ook iets bieden,” zo verklaarde HR-directeur Elbrich Batstra vorig jaar deze extra inspanning.
#3. The British Army
Als het om recruitment gaat, is het leger wel vaker een voorloper. Zo ook The British Army, dat al bijna 2 jaar via de Oculus Rift en Samsung Gear VR probeert om nieuwe rekruten te werven. In de gebruikte filmpjes kunnen gebruikers zich wanen in echte oorlogssituaties. Zo was een van de eerste filmpjes er eentje met een Challenger II-tank, waar de kijker direct naast de commandant lijkt te zitten.
#4. Jet.com
De ‘Action van het web’ wordt e-commercebedrijf Jet.com wel genoemd. Om mensen een indruk te geven van hoe het eraan toegaat op hun hoofdkantoor in Hoboken, New Jersey, maakten ze een aantal VR-filmpjes.
Het bedrijf, een uitdager van Amazon, kan zo laten zien dat het er best leuk werken is, en zich zo onderscheiden van de concurrentie. Belangrijk, in de slag om de schaarse ontwikkelaars.
#5. General Mills
Ander voorbeeld uit Amerika, General Mills. De ontbijtgranen-producent zet een Virtual Reality-video in om op campussen studenten te werven en hen het gevoel te geven écht in het bedrijf rond te lopen. De video wordt bekeken via een Oculus Rift-headset en moet naar eigen zeggen voor een “wow”-factor.
De video is gemaakt in het hoofdkantoor in Minneapolis, met GoPro-camera’s die een 360-graden-blik filmden. Ook werd (een beetje) buiten in de buurt gefilmd. Vorig jaar november ging hij live. En met succes, aldus de initiatiefnemers. “Het is een magneet voor aandacht. En als je wil opvallen in een drukke carrièrebeurs, is er niets wat zoveel mensen trekt als veel mensen.”
Het bedrijf gaat door met bedrijfsbezoeken voor geïnteresseerden, maar gebruikt VR dus ook om het proces om te draaien: het brengt het bedrijf nu ook naar de geïnteresseerden toe. “We worden hiermee gezien als creatief en modern. Het draagt echt bij aan de werving van toptalent, onze hoogste prioriteit als het om recruitment gaat.”
#6. Deutsche Bahn
Niet alleen de moderne start-ups ontdekken de waarde van Virtual Reality, ook klassieke bedrijven springen op de trein, so to say. Zoals de Deutsche Bahn. Het spoorbedrijf van onze oosterburen heeft jaarlijks zo’n 8.000 nieuwe mensen nodig, in verschillende rollen.
Om mensen te laten ervaren om wat voor werk het gaat, zijn een aantal VR-filmpjes gemaakt. “We willen dat kandidaten een blik kunnen werpen over de schouder van een monteur of machinist”, vertelde head of talent acquisition Kerstin Wagner tegen Computer Weekly.
#7. Commonwealth Bank of Australia
De Commonwealth Bank of Australia gebruikt Virtual Reality om het imago van de bankenwereld een beetje te moderniseren. In een game-achtige VR-ervaring worden kandidaten door een aantal uitdagingen geleid, die medewerkers bij de bank ook in de dagelijkse praktijk kunnen tegenkomen.
Zo leren ze meteen de voordelen en gevolgen van hun beslissing. De VR-technologie is hier dus méér gebruikt dan alleen om te laten zien hoe het is om te werken bij CommBank, zoals de bank in de volksmond genoemd wordt.
#8. Alliander
En als laatste weer een voorbeeld van eigen bodem: Alliander. Het netwerkbedrijf liet het eigen personeel een speciale VR-game ontwikkelen, en ging daarna met een vrachtwagen het hele land door om IT’ers ter plekke het spel te laten spelen.
De VR-game voor de IT’ers in spe neemt de spelers mee in de wereld van het netwerkbedrijf. Niet meteen om vacatures in te vullen, maar wel om Alliander als gave werkgever neer te zetten. En VR blijkt er bovendien niet alleen handig voor employer branding. ’Het team dat dit ontwikkeld heeft, gebruikt Virtual Reality bijvoorbeeld ook om onze monteurs veilig te laten oefenen in een gesimuleerde omgeving’, vertelt Roos Lavrijsen, adviseur arbeidsmarktcommunicatie.
Beeld boven via Pixabay