De kandidaten liggen niet meer bij bosjes voor de deur, dus zullen we het anders moeten aanpakken. Zorg dus dat je weet wat je gewenste markt is, wees datagedreven en laat in elke vorm van content heel goed naar voren komen wie je bent.
Dat stelt Peter Hagedoorn, die je tijdens de Webinar Week op 13 februari 2019 laat zien hoe je dat kunt doen in zijn webinar ‘360 Candidate Targeting: ken je ideale kandidaat!’ Wij geven alvast een voorproefje.
> Waarover ga je het hebben tijdens het webinar?
‘We gaan het hebben over werving volgens het 360 Candidate Targeting model. Hierbij onderscheiden we vier typen wervingskanalen en daarmee kun je zowel de groep actief werkzoekenden én de latent zoekende kandidaten bereiken. De vier soorten kanalen die we in dit model hanteren zijn jobboards, vaksites, Google display en social media. Jobboards uiteraard gericht op de groep actief werkzoekenden. Met vaksites kun je vervolgens een nichebereik realiseren met zowel actief als latent werkzoekenden. Google display bannering gebruik je om zwaarder in te zetten op de latent zoekende markt, waarbij je je bereik target aan de hand van kernwoorden die aansluiten bij jouw ideale kandidaat. De vierde en de laatste categorie is social media: het is moeilijk om je daar nog te onderscheiden, maar wederom geldt gerichte targeting hier als een belangrijk onderdeel van de perfecte mix om ook de latent zoekende kandidaat te bereiken.’
‘alleen vacatures op jobboards verspreiden is niet meer voldoende om je ideale kandidaat te bereiken’
> Waarom is dit model zo belangrijk?
‘Het is niet meer zo dat mensen bij vacatures bij bosjes voor de deur hangen. Iedereen weet dat de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds erg actueel is. Alleen vacatures verspreiden op jobboards is niet meer genoeg om jouw ideale kandidaat te bereiken. Gelukkig wordt er steeds meer budget gereserveerd voor recruitment. Echter, ook dat budget is niet eindeloos en je zult kostenbewust met je centjes moeten omgaan om het optimale resultaat te bereiken. Het 360 Candidate Targeting Model helpt je om goede keuzes te maken in de kanalen die je gebruikt om je ideale kandidaat wel te bereiken. Zelfs als je een wat kleiner budget of een moeilijker te vervullen vacature hebt.’
> Wat kan beter op recruitmentgebied?
‘Ik denk dat iedereen die verantwoordelijk is voor de invulling van vacatures zich op een veel gerichtere en meer datagedreven manier zou moeten focussen op hoe hij of zij zijn ideale kandidaat bereikt. Dat gebeurt in mijn optiek te weinig, er worden vooral veel proefballonnetjes opgelaten. Het gaat om het echte datagedreven gedeelte daaronder, waarna je op basis van feiten keuzes kunt maken. Er zijn heel veel harde data beschikbaar over welke kanalen het beste werken voor jouw specifieke vacature. Waarom zou je die niet gebruiken?’
> Wat is belangrijk voor goede arbeidsmarktcommunicatie?
‘Voor een goede arbeidsmarktcommunicatie zijn niet alleen de juiste kanalen van belang, maar is het ook ontzettend belangrijk om te zorgen voor optimale content. Je ideale kandidaat bereiken is niet voldoende. Je moet hem of haar ook aanzetten tot een sollicitatie. Verleiden als het ware. Om dat voor elkaar te krijgen moet je denken als jouw ideale kandidaat. Onderzoek wat de push- en pull factoren zijn voor jouw doelgroep en zorg dat je dit ook meeneemt in je vacaturetekst en overige communicatie.
‘Optimale content en de juiste kanalen zijn van belang voor een goede arbeidsmarktcommunicatie’
Pas je communicatievorm ook specifiek aan op degene die jij wilt bereiken. Welke tone-of-voice pas je toe? Gebruik je video, heb je afbeeldingen nodig om op te vallen of is alleen tekst voldoende? Vaak wordt een oude vacaturetekst hergebruikt die al een paar jaar op de plank ligt. Zo ontzettend jammer, want vooral met optimale content onderscheid jij jezelf van de concurrentie!’
Meer weten over de visie van Peter Hagedoorn?
Volg dan woensdag 13 februari zijn webinar, waarin hij vertelt hoe je de ideale kandidaat kunt bereiken én verleiden. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.