December is terugbliktijd. Wie kunnen we aanmerken als winnaar van het jaar? En wie als de verliezers? In een korte serie kijken we de komende weken terug met experts uit het veld. Vandaag: de verliezers van 2017.
“Bedrijven die zich nog steeds louter richten op actief zoekende kandidaten en op basis van zichtbare informatie (zoals een cv of LinkedIn-profiel). Die bedrijven sluiten namelijk 2 grote doelgroepen uit: latent zoekende kandidaten die niet actief reageren op vacatures en kandidaten die op basis van persoonlijkheid, skills (en eventueel een aanvullend omscholingstraject) een hele goed match blijken te kunnen zijn. In tijden van schaarste zijn dit doelgroepen die grote aandacht verdienen.”
- Jeroen Moerenhout, de Staffing Groep
“Post and pray. Al jaren.”
- Maurice Hennevelt, Adwise
Werven met alleen maar post & pray is dood en begraven
“De klassieke job-ad is nu echt wel de verliezer. Zelfs de origineelste teksten verzuipen tussen het enorme aanbod aan vacatures. Werven met alleen maar post & pray is dood en begraven. Als ik een goede tweede mag noemen, dan denk ik aan de niet-responsive werkenbij-website.”
- Bas van Veen, corporate recruiter ai Tata Steel
LinkedIn: overpriced en overschat
“Zonder twijfel: LinkedIn. Denken niet mee.”
- Heleen Stoevelaar, recruitmentmanager Conclusion
“Voor mij is de verliezer LinkedIn. Hoe een platform met zoveel mogelijkheden zich in een jaar tijd wist te vormen tot een overpriced en overschat platform is bijna onbegrijpelijk. Kandidaten verlaten LinkedIn en grote organisaties wensen niet langer te investeren. Recruiters vinden betere wegen om dezelfde kandidaten te vinden. LinkedIn is in zijn machtsoorlog naar geld en data de werkelijkheidszin verloren en verliest hierin van de slimme recruiter en straks zeker van Google for Jobs en Facebook Jobs.”
- Annelies Graafland, senior sourcing specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland
‘Voor mij is de recruiter die altijd even snel een sollicitant googelt de verliezer van het jaar. Er is de laatste jaren vrij veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het meten van relevante kenmerken aan de hand van bijvoorbeeld Facebook-profielen. En er zijn wel degelijk aanwijzingen dat je in elk geval de Big Five-persoonlijkheidstrekken kunt aflezen aan zo’n profiel.
‘Ik denk dat het goed is dat je niet meer zomaar iemand mag checken op sociale media’
Dit jaar hebben de Europese privacytoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, in een rapport echter aangegeven dat je alleen sollicitanten mag natrekken als daar een hele goede reden voor is. Even iemand googlen of checken op sociale media mag dus niet meer. Ik denk dat dit om meerdere reden een goed besluit is, want als we Facebook als selectie-instrument gebruiken is het gevaar groot dat we sollicitanten om de verkeerde redenen afwijzen.’
- Janneke Oostrom, onderzoeker Arbeids- en Organisatiepsychologie, VU
Gebrek aan lef, visie en blik over de grens
“Bedrijven die enkel investeren in employer branding, zonder zich te realiseren dat ze júist intern moeten investeren om alle gedane beloften ook daadwerkelijk waar te maken na de start. Investeer dus in het creëren van merkambassadeurs, van medewerkers die fan zijn van hun merk en werk, die onbaatzuchtig zorgen voor referrals.”
- Marthe van der Kint, specialist employee engagement bij Fan Factory
“De verliezers zijn voor mij al die organisaties die denken dat ze het met enkel Nederlandstalige IT’ers wel gaan redden.”
- Rob van Elburg, global IT-recruiter
“De bedrijven zonder verhaal en zonder visie en beleid op hun medewerkers zijn de grote verliezers. Zij gaan mensen verliezen en daarmee veel kennis en mogelijk zelfs hun bestaansrecht.”
- Gertjan de Waal, senior communicatiespecialist, eigenaar van adviesbureau The Addstore
“Alle organisaties die het experiment hebben geschuwd en onvoldoende lef hadden. Het komende jaar gaat vragen om onorthodoxe maatregelen en wie niet al begonnen is, loopt grote kans in 2018 de boot te missen.”
- Annemarie Stel, zelfstandig specialist arbeidsmarktcommunicatie
Ook terug- en vooruitblikken?
De komende week besteden we nog aandacht aan:
- De winnaars van 2017
- Dé trend voor 2018
- Jouw eigen prioriteit voor 2018
- Wat je in 2018 écht niet meer wil terugzien
- Je goede voornemens voor 2018
Ook meedoen? Stuur jouw mening dan vandaag nog op, en wie weet vind je jezelf de komende weken tussen die van de (andere) experts.